آنچه در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اینکه با مصوبه مجلس، از اسفندماه به بعد موضوع عدم‌همکاری با آژانس خود بر مشکلات احیای برجام افزوده است و بعید نیست در حالی که در دوره روحانی مجلس حتی تمدید سه ماهه همکاری‌ها با آژانس را مغایر با مصوبه مجلس می‌دانسته و افرادی از جمله ذوالنور از این می‌گفتند که فیلم‌های مراکز هسته‌ای را به آژانس نباید بدهیم و بعد از پایان مهلت سه ماهه همکاری با آژانس بار دیگر امثال قالیباف از این می‌گفتند که مهلت تمدید همکاری‌ها با آژانس به سر آمده است، اکنون راه دیگری در پیش بگیرند.

 

یک‌بام و دوهوای نمایندگان مجلس در زمینه برجام و تقسیم ادعاهایشان به قبل و بعد از دولت رئیسی در حالی است که برخی عقیده دارند اقدامات پیشین مجلس در محدود‌سازی و ناکام باقی‌گذاشتن احیای برجام می‌تواند مانند شمشیر دولبه‌ای علیه دولت بعدی نیز عمل کند؛ مگر اینکه نمایندگان در اقدامی عجیب و غیر‌منتظره حالا که دولت هم‌حزبی‌شان را در سپهر سیاست ایران می‌بینند، مواضع‌شان درباره برجام را تغییر داده، مصوبه‌شان یعنی «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» را نیز تعدیل کنند.

به هرروی آنچه در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اینکه با مصوبه مجلس، از اسفندماه به بعد موضوع عدم‌همکاری با آژانس خود بر مشکلات احیای برجام افزوده است و بعید نیست در حالی که در دوره روحانی مجلس حتی تمدید سه ماهه همکاری‌ها با آژانس را مغایر با مصوبه مجلس می‌دانسته و افرادی از جمله ذوالنور از این می‌گفتند که فیلم‌های مراکز هسته‌ای را به آژانس نباید بدهیم و بعد از پایان مهلت سه ماهه همکاری با آژانس بار دیگر امثال قالیباف از این می‌گفتند که مهلت تمدید همکاری‌ها با آژانس به سر آمده است، اکنون راه دیگری در پیش بگیرند و خود مجلسی‌ها تا نتیجه نهایی مذاکرات دولت رئیسی همکاری با آژانس را درخواست کرده و خواستار پایبندی به پروتکل الحاقی شوند.

این در حالی است که نباید از یاد ببریم همین نمایندگان پیش‌تر مدعی توقف بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰در اعتراض به تفاهم سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری‌ها به مدت سه ماه ، بعد از مصوبه خود شده بودند تا از این طریق بر دولت روحانی فشار بیشتری بیاورند. همان وقت قالیباف ‏می‌گفت «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵ اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقاً ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است.»

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم تاکید کرده بود: «هرگونه مذاکره و توافق برجامی برخلاف مفاد مصوبه مجلس مردود است.» مجلس آن زمان اقدام دولت در ادامه همکاری‌ها با آژانس را دور زدن مصوبه خویش – مصوبه اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها-  بیان داشت و تنها با توجه به مصلحت‌ها و تایید شورای‌عالی، همکاری با آژانس به مدت سه ماه ادامه یافت؛ اما همچنان با سنگ‌اندازی‌های مجلس و شانتاژهای رسانه ایشان همراه بود تا اینکه با پایان مهلت سه‌ماهه، عملا سرنوشت ادامه این همکاری‌ها بعد از این مبهم ماند. مجلس انقلابی نیز همکاری‌ها با آژانس را تمام شده دانست و این عرصه را بر دولت روحانی و همچنین بحث احیای برجام را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرد. اما از قرار اکنون مجلس انقلابی به دنبال نقد‌چک برجام است. از این‌رو در دولت جدید بسیاری مانند ذوالنوری لحن خود را تغییر داده و دیگر از آتش زدن برجام سخن نمی‌گویند.‌