به گزارش صبح ما به نقل از گاردین، هفتاد و پنج سال از تاسیس سازمان ملل متحد می گذرد. سازمانی که در مواجه با چالش ویران کننده و بی سابقه همه گیری ویروس کرونا در راستای کمک رسانی به کشورها در گیر است. این در حالی است که، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، کشوری که […]

به گزارش صبح ما به نقل از گاردین، هفتاد و پنج سال از تاسیس سازمان ملل متحد می گذرد. سازمانی که در مواجه با چالش ویران کننده و بی سابقه همه گیری ویروس کرونا در راستای کمک رسانی به کشورها در گیر است. این در حالی است که، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، کشوری که به تاسیس سازمان ملل کمک کرد، به طرز عمدی در صدد است تا از عهده مسئولیت خود در قبال همه گیری کرونا و سایر تهدیداتی که سازمان ملل به منظور حل و فصلشان به وجود آمده، شانه خالی کند.

امسال، همه گیری شیوع ویروس کرونا سازمان ملل را مجبور کرد تا سخنرانی ها را به صورت مجازی برگزار کند. رهبران جهان با برجسته کردن چالش های جدی که امروزه همه کشورها با آن مواجه هستند، مخصوصا کووید-19 و وظیفه بزرگ و موثری که سازمان ملل در جهت هماهنگی بین المللی دارد، مجبور بودند سخنرانی های خود را برای هفتاد و پنجمین مجمع عمومی از قبل ضبط کنند.

اما سخنرانی از پیش ضبط شده ترامپ مانند برخی از رئیس جمهورهای سابق آمریکا، اعتبار ایالات متحده را کم کرد. سخنان بی اعتبار وی و داستان خیالی رئیس جمهور آمریکا از جهانی که ایالات متحده در حال رهبری مقابله با تمامی شرورت ها آن است از همه گیری کرونا تا مسئله چین و ایران. سخنرانی که مانند بسیاری دیگر از یاوه گویی های ترامپ در توئیتر است. سخنرانی او در سازمان ملل تنها در صورتی معنا پیدا می کرد که شما هم مانند ترامپ به جهان نگاه کنید، جهانی که او هیچ اشتباهی در آن نمی کند و کاملا از همه واقعیت ها جدا است.

اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهند، رئیس جمهوری که بحران های متعددی کشورش را آشفته کرده و جهان را به مکانی خطرناک تبدیل کرده است.

ترامپ عمدا همه گیری ویروس کرونا و مرگباری آن را کم اهمیت جلوه داد و از آمادگی و رسیدگی مناسب به این بحران امتناع کرد. در نتیجه بیش از 20 درصد مرگ ثبت شده از کووید 19 در جهان اختصاص به آمریکا دارد. کشوری که تقریبا 4 درصد جمعیت جهان را دارد بیش از دویست هزار نفر از آن تا کنون جان خود را از دست داده اند. در حالی که ویروس کرونا به گرفتن جان آمریکایی ها و دیگر مردمان در سراسر جهان ادامه می دهد، دولت ترامپ از شرکت در تلاش های جهانی برای مبارزه با این همه گیری، چه در سازمان بهداشت جهانی و یا از طریق تلاش های های مشترک با سایر کشورها برای تولید و توزیع واکسن، خودداری کرده است.

وقتی نوبت به چین می رسد، ترامپ تنها چالش های واقعی که چین به وجود آورده است را تضعیف کرده است. ترامپ به جای همکاری با متحدان خود برای تحت فشار قرار دادن چین بر سر شیوه های تجاری اش، نقض حقوق بشر و یا تجاوزات نظامی، متحدانش را از خود دور کرده است. او جنگ تجاری به راه انداخت که هزینه اش را مشاغل آمریکایی پرداخت کردند. او قدرت آمریكا را در سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و سایر پیمان هایی كه از این کشور محافظت می كنند، کم كرد و به نفوذ جهانی چین اجازه رشد داد. ترامپ بارها و بارها منابع آمریکا را فدای چین در راستای کمک به خود کرده است از جمله با درخواست از شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای مداخله در سیاست های آمریکا برای برتری سیاسی خود.

ترامپ به طرز حیرت انگیزی تلاش کرد تا ادعا کند که او در زمینه محیط زیست سابقه خوبی دارد، در حالی که دولت او دستاوردهایی را که آمریکا در سال های اخیر در رابطه با مبارزه با تغییرات آب و هوایی کسب کرده بود از دست داد. ترامپ با اعلام خروج از توافق آب و هوایی پاریس که در آن مجموعه قوانینی با هدف کاهش انتشار کربن وضع شده بود، سبب شد تا تلاش های جامعه جهانی برای حل و فصل بحران محیط زیستی به پیش از قرارداد پاریس بازگردد.

سیاست ترامپ در قبال ایران زیان بار و خطرناک بوده است. پیش از شروع هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دولت واشنگتن و مقامات ارشد آن با اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران بار دیگر ثابت کردند که سیاست ها آمریکا در قبال ایران چقدر در سطح بین الملل منزوی و شکست خورده است. متحدان اصلی آمریکا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان با اشاره به اینکه آمریکا دیگر عضوی از توافقنامه برجام نیست و نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند و نیز امکان بازگرداندن تحریم های گذشته سازمان ملل را ندارد، به تحریم های جدید آمریکا واکنش منفی نشان دادند. این درحالی است که بعد از خروج آمریکا از تواقفنامه برجام، ایران برنامه های هسته ای خود را سرعت بخشیده است.

در دنیای امروز کشورها برای حل مناقشات و چالش ها باید با هم گفت و گو و همکاری کنند. سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی دیگر مکانی هستند که آمریکا می تواند با هم کاری دیگر کشورها تصمیمات مهم اتخاذ کند، خواه این تصمیمات در خصوص کاهش انتشار کربن باشد خواه تحت فشار قرار دادن چین برای نقض حقوق بشر.

طبق یک نظرنسجی که در شیکاگوی آمریکا در مورد امور جهانی صورت گرفت، 62 درصد از آمریکایی ها معتقدند که شیوع ویروس کرونا نشان داد که همکاری آمریکا با سایر کشورها برای حل و فصل مسائل جهانی بسیار مهم است.

دونالد ترامپ با وجود اینکه می توانست از این سازمان ها به سود خود استفاده کند از سازمان بهداشت جهانی و پیمان جهانی آوارگان در میانه شیوع همه گیری ویروس کرونا و بزرگترین بحران آوارگان جهان، کناره گرفت.

مردم در سراسر جهان دیگر به ترامپ و آمریکای ترامپ اعتمادی ندارند. بنا به نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقاتی پیو، بسیاری از مردم کشورهای جهان دیگر اعتمادی به آمریکا ندارند و سهم اعتماد عمومی مردم نسبت به ایالات متحده به پایین ترین اندازه نسبت به دو دهه پیش رسیده است و ترامپ نسبت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین رتبه پایین تری دارد.

همه گیری ویروس کرونا نمی تواند تصویری جالب توجه از چگونگی نیاز جهانی به یک سازمان ملل متحد قوی ارائه دهد. عواقب رد چند جانبه گرایی توسط دولت ترامپ و تضعیف اعتبار آمریکا در خارج از این کشور، یادآوری بسیار مهمی است که رهبری اصولی آمریکا در سازمان ملل و نهادهای بین المللی برای حل بزرگترین چالش‌های جهان بسیار مهم است.