اختصاصی؛

قاسم میرزایی نیکو گزارشی از چهارمین نشست مشترک شورای سیاسی و اجرایی مجمع ایثارگران ارائه کرد.

 

به گزارش صبح ما، قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با «صبح ما» گزارشی از چهارمین نشست مشترک شورای سیاسی و اجرایی مجمع ایثارگران ارائه کرد.

وی گفت: دستور اول جلسه مانند جلسات قبل تبادل اخبار بود که عمده خبرها در خصوص موضوع انتخابات بود. البته مهمترین خبر ملاقات جناب آقای خاتمی با دکتر ظریف بود که  نپذیرفتن ظریف برای حضور در انتخابات علاوه بر حاشیه های پخش نوار، عتاب و خطابی بود که ایشان را محکم تر از قبل در عدم حضور وادار نموده بود. خبرهای بعدی در مورد یک سویه عمل کردن صدا و سیما بود که هنوز رئوسی را در دستور تبلیغاتی خود داشته و دارد.

سخنگوی مجمع ایثارگران درباره دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست گفت: در ادامه این نشست، جناب آقای امام گزارشی از جلسات جبهه اصلاحات ارائه کرد و با اشاره به این که از ۱۴ نفر اسامی اعلام شده، همگی کاندیدای این جبهه نیستند، گفت: با پیشنهاد مطرح شده تنها ۱۰ نفر از این دوستان حاضر به ارائه برنامه شدند.

او بیان کرد: دبیرکل مجمع ایثارگران در این نشست خبر داد که نهایتا پیشنهاد این حزب مبنی بر اینکه نیازی به یک سوم رای نیست و باید اجازه داد تا افراد برنامه ها و دیدگاه های خود را ارائه نمایند، مورد پذیرش قرار گرفته است. ایشان به دو فراز مهم توصیه به سید حسن آقا و نیامدن ظریف با توجه به اینکه بیشترین رای را و اقبال را در جبهه اصلاحات داشتند، اشاره کرد و گفت: درباره نوع برخورد یکی از وکلای مجلس دهم که خبر برساخته ای را درخصوص چرایی عدم کاندیداتوری یادگار امام مطرح کرده بود، پاسخ لازم داده شد و تاکید گردید که توصیه از ناحیه رهبری بوده است.

میرزایی نیکو با ارائه جزئیات بیشتری از سخنان جواد امام در این نشست گفت: در مجموع تا امروز چهار نفر از دوستان (آقایان تاج زاده ،جهانگیری، و خانم مولاوردی و پزشکیان با فاصله) بیشترین اقبال را در میان جبهه اصلاحات داشته اند. سوال این است که باید منتظر باشیم تا بعد از نظر شورای نگهبان و یا پیشنهاد دیگری ارائه دهیم؟ ما از ابتدای ورود داوطلبان اعلام کردیم که کاندیداهایمان اکثریتی خواهند بود و به همین منظور آقایان خاتمی و سیدحسن خمینی را معرفی کردیم و در بیانیه ها و مواضع حزب نیز توضیحاتی کامل در این رابطه داده شده است.

وی گفت: آقای امام در پایان اشاره داشت که بایستی جبهه اصلاحات نظر یکسان و هماهنگی داشته باشد و انسجام خود را برهم نزند و با کاندیدایی واحد و مورد توافق وارد انتخابات شویم تا اگر این کاندیدا رد صلاحیت شد، معلوم شود باید چه موضعی اتخاذ نماییم.

قاسم میرزایی نیکو اظهار کرد: در بخش دوم این نشست، دکتر ظریفیان سه فاکتور مشخص پیرامون شرایط امر سیاست و اندیشه ورزی و سیاست ورزی بیان نمود. که به شرح زیر بود:

«۱- ساختارها، مشارکت های عمومی را کاهش داده و امکان نقش آفرینی را نیز بسیار تقلیل داده است و امروز با یک دور باطل مواجه هستیم. درعرصه های مشارکت عمومی مکانیزم هایی تعبیه شده اند که به جای کنش گری موثر، عمدتا به تبعیت مردم می انجامد.

۲- کنشگران و افراد را با بازی محدود در عرصه اندیشه و مدیریت مواجه کرده اند. برای نمونه، آمدن کاندیداهای متعدد با حرف های تکراری و نماد وضع موجود که هیچ حرفی ندارند الا تکرار مسائل گذشته، نشانگر همین آسیب است. به اسامی نگاه کنید صحبت های کاندیداها به غیر از آقای تاج زاده چه تصویر و اثری در جامعه ایجاد کرده است؟

۳-مهمترین فاکتور با توجه به دو مورد قبلی این است که با مردمی خسته از هزاران مشکل مانند معیشت، بیکاری، انسداد سیاسی و نا امیدی، و بی تاثیری در حضور و …راه یافتن به آینده و امید بیشتر و اندیشه ورزی سیاسی را بسیار سخت و دشوار نموده است.»

 

سخنگوی مجمع ایثارگران بیان کرد: دکتر خلجی سخنران بعدی جلسه بود که آسیب شناسی دیگری را در رابطه با انتخابات مطرح کرد و آن عدم وجود حزب بود که در ۴۲ سال اخیر با توجه به اینکه انواع انتخابات برگزار شده، اما یا با مشارکت کم یا مشارکتی دوقطبی، شرایط بد و خوب را پشت سر گذاشته ایم. احزاب نمایندگان مردم هستند که می توانند نقش بسزایی داشته باشند و در قانون اساسی هم بر این موضوع تاکید شده، اما امکان شکل گیری احزاب قوی و محکمی را نداشته ایم و احزاب موجود نیز نتوانسته اند نقش خود را به معنای واقعی ایفا کنند.

میرزایی نیکو گفت: دکتر خلجی تاکید داشت که متاسفانه برای جلوگیری از این یاس و نا امیدی، حاکمیت دوگانه، سیاست داخلی پریشان و موارد دیگر، نظام حزبی نتوانسته نمایندگی مناسبی داشته باشد و مسائل را هدایت کند. ضعف نظام حزبی متاسفانه آسیب های مختلفی را به وجود آورده و سرمایه های مهم کشور را از بین برده است. نمونه این آسیب ها را می توان در توسعه ملی و همه جانبه کشور، تضعیف قدرت های ملی و منافع ملی، نظام بودجه ریزی و بی سرو سامانی، هدفمند نکردن یارانه ها، عدالت اجتماعی و موازنه های نا همگون، برنامه صلح آمیز و جامع هسته ای، انحطاط اخلاقی و بی اخلاقی، تضعیف مذهب و نهادهای مذهبی مشاهده کرد. اعتماد عمومی و اخلاق و برخوردهای نا سالم اجتماعی و تخریب شخصیت ها و … همگی به دلیل عدم توجه به حزب و کارکردهای حزبی است.

سخنگوی مجمع ایثارگران با اشاره به بخش پایانی این نشست گفت: سخنران آخر جناب آقای شکوهی بود که سخنان خود را ناظر به این پرسش مطرح کرد که حزب می تواند چه رایی داشته باشد؟ با نگاهی به اسامی داوطلبان می توان افرادی را از جبهه اصلاحات، اصولگرایان و اعتدالیون و احمدی نژادی ها در میان ثبت نام کنندگان مشاهده کرد، ولی شورای نگهبان حتما همه را قلع و قم خواهد کرد و در مقابل اصولگرایان توافق کامل خواهند داشت و در نهایت «یکی» خواهند شوند و اعتدالیون شانس شکستن بخشی از آراء اصلاح طلبان را پیدا می کنند و ما باید چه کنیم؟

او گفت: آقای شکوهی در ادامه بیان کرد که اصلاح طلبان حداکثر دو کاندیدا بیشتر ندارند؛ یکی آقای پزشکیان که با توجه به ویژگی هایی که دارد و آزادگی روش و سخنوری اش می تواند کاری کند که جهانگیری را یاری نماید اما بعید است بتوان روی ایشان به جمع بندی رسید. کاندیدای دیگری که برای اصلاح طلبان باقی می ماند آقای جهانگیری است که باید حاضر باشد شفاف و روشن، مطالب و مشکلات کشور را بیان کند و با توجه به استعداد حرف زدنش اگر کاملا اصلاح طلبانه وارد گفت وگو شود، ممکن است بتواند شرایط را تغییر دهد. اولین کار او جدا سازی خودش از روحانی است به ویژه باید آن عملکردهایی را که قبول نداشته، بیان کند. بنابراین هم نقد دولت و هم حاکمیت بسیار تعیین کننده است به ویژه مقایسه دو دوره گذشته. به نظر می رسد در این وضعیت تنها ایشان است که می تواند نقش ویژه ای ایفا کند و با شرط و شروط هایی بتواند مورد قبول بخش هایی از مواضع حزب قرار بگیرد.

میرزایی نیکو در پایان با اشاره به سوالات و پیشنهادات مطرح شده  از سوی اعضای حزب گفت: یکی از پرسش ها این بود که فرض کنیم در بهترین وضعیت «تاج زاده» هم آمد. او با زیر ساخت های ویران کشور چه کاری می تواند انجام دهد؟ نظر کلی این بود که باید جمع بندی نهایی نظرات و برنامه ها به مردم ارائه شود، تامل معنی داری داشته باشیم و تلاش کنیم که گفتمان مناسبی ارائه دهیم تا پیش از حضور مردم در یک ماه آینده، بتوانیم از سبد رای بالایی برخوردار شویم. جبهه اصلاح طلبان و حزب ما باید شرایط را برای خود روشن کند چرا که قرار است با شرایط حداقلی حضور پیدا کنیم و بهترین رویکرد نیز در صورت حضور این است که همه مسائل را برای خود و مردم بازگو کنیم. موضوع انتخابات فرمایشی یا عدم شرکت در انتخابات را برای حفظ وضع موجود و یا وضع بدتر، ملموس برای مردم روشن نماییم. راهی جز این نیست که عرصه تصمیم جمعی را بسیار شفاف و روشن با مردم در میان بگذاریم.