اختصاصی؛

به‌نظر می‌رسد محمدرضا خاتمی و ظفرقندی از ظرفیت‌های بیشتری برای اقناع افکار عمومی برخوردار باشند. باید تا روزهای آینده منتظر ماند و دید آیا یکی از چهره‌های موثر جامعه پزشکی وارد عرصه انتخابات خواهد شد یا اصلاح طلبان تا انتهای مسیر به حضور مصطفی تاجزاده بسنده می کنند؟

 

صبح ما | هرچه به روزهای منتهی به خرداد ماه نزدیک می‌شویم گمانه‌زنی‌ها برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر می‌شود. در جریان اصلاحات، نهاد اجماع ساز قرار است بعد از بررسی گزینه‌های مختلف، کاندیدای مدنظر خود را برای حضور در انتخابات پیش‌رو معرفی کند.

براین اساس نام‌های زیادی شنیده می‌شود که هرکدام می‌توانند خروجی این نهاد باشند اما موضوع این گزارش فقط معرفی چهره‌هایی است که پزشک هستند. نام‌هایی که یک‌بار دیگر با فرا رسیدن موسم انتخابات بر سر زبان‌ها افتاده‌اند تا شاید بتوانند مسئولیت اجرایی کشور را برای چهار سال آینده در دست بگیرند.

انتخابات ریاست جمهوری خردادماه امسال برای اصلاح طلبان به دو دلیل شباهتی با دوره‌های گذشته ندارد. نخست این‌که با توجه به ردصلاحیت های گسترده داوطلبان اصلاح طلب برای انتخابات شوراها، احتمالاً تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز در این دوره برنده‌تر خواهد بود. چنانکه محمود میرلوحی اخیرا در اعتراض به ردصلاحیت خود و سایر داوطلبان گفته است، «هیأت های نظارت دست پروده شورای نگهبان هستند».

دوم این‌که بی تردید جریان اصلاحات تصمیم دارد با نامزد حداکثری خود وازد کارزار انتخابات شود و شاید به‌همین دلیل است که مصطفی تاجزاده که برای انتخابات پیش رو اعلام آمادگی کرده، در جریان گفت‌وشنود انتخاباتی خود در بستر فضای مجازی(کلاب هوس) گفت: «نامزد اصلی اصلاح‌طلبان محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات با معاون اولی محسن صفایی فراهانی بود اما این گزینه منتفی شده‌است.» یاکه تاکید کرد حمایت اصلاحات از نامزدی علی لاریجانی مرگ این جریان فکری است.

به‌هر روی، حضور اصلاح طلبان با کاندیدای حداکثری در جریان انتخاباتی که به‌نظر می‌رسد وزنه امکانات و دسترسی ها در آن پیش از هر رقابتی به نفع جناح اصولگرا سنگینی می کند، تصمیمی مهم قلمداد می شود. با این وجود از میان کنشگران سیاسی اصلاحات که پزشک هم هستند چه‌کسی می‌تواند این خواست را برآورده کند. در این میان نام‌های مختلفی شنیده می‌شود شاید مانند هر انتخابات دیگر محمدرضا خاتمی در صدر این جدول باشد، همچنین دکتر مطصفی معین که قبل‌تر در جربان انتخابات ۱۳۸۴ نامزد شده بود از نام‌هایی است که همواره شنیده می‌شود. با این وجود امسال کسانی مانند محمدرضا ظفرقندی رئیس نظام پزشکی به این لیست اضافه شده‌اند.

هرچند افرادی هم نظیر مسعود پزشکیان برای ورود به عرصه اعلام آمادگی کرده اند اما به نظر نمی رسد اصلاح طلبان در هیچ حالتی او را کاندیدای نهایی خود معرفی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اقبال عمومی از محمدرضا خاتمی بیشتر است. بی‌تردید بدون درنظر گرفتن تنگ نظری شورای نگهبان اگر ایشان وارد عرصه انتخابات شود، اقبال عمومی را به دنبال خواهد داشت. البته مصطفی تاجزاده نیز با اینکه در زمره پزشکان اصلاح طلب نیست اما از هرکس دیگری برای اقناع آرای خاکستری توانمندتر است. ولی پرسش اینجاست که آیا هسته سخت قدرت واقعا میلی به مشارکت پرشور مردم در این انتخابات دارد یا بیشتر متمایل به برگزاری یک انتخابات مشابه اسفند۹۸ است. نشانه های زیادی وجود دارد که ردصلاحیت ها در این انتخابات مانع ایفای نقش جریان اصلاحات خواهد شد.

یکی دیگر از نام هایی که در میان پزشکان اصلاح طلب مورد توجه قرار دارد، مصطفی معین است. اگرچه او مدتی قبل در واکنش به پیش‌بینی روزنامه کیهان درباره حضورش در جریان کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ در یک جوابیه نوشت: «تا این همه مانع استصوابی و غلبه منافع جناحی و شخصی بر مصالح ملی هست، دوستان خیالشان جمع باشد که کسی مشتاق حضور در چنین فضای غیر اخلاقی، غیر عقلانی و ناعادلانه‌ای نیست.» اما بی‌تردید و با در نظر نگرفتن استصواب شورای نگهبان معین هم در اقناع آرای خاکستری توانمند است.

گزینه دیگر از این لیست احتمالی دکتر محمدرضا ظفرقندی است. اگرچه او نسبت به سایر گزینه‌ها درمیان مردم کمتر شناخته شده است ولی به‌واسطه مواضع صریحش درخصوص تهیه واکسن کرونا و نقدهایی که به وزیر بهداشت داشته همواره مورد توجه بوده‌ است. ظفرقندی که قبل‌تر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را برعهده داشته، در جریان حوادث کوی دانشگاه سال ۷۸ به رسانه‌ها گفته بود: «عده‌ای فاجعه‌ای بسیار بزرگ را به وجود آوردند و با آبروی نظام و انقلاب اسلامی بازی کردند اما در سیر پرونده‌ی این فاجعه فقط دو نفر محکوم شدند، آن هم به اتهام دزدیدن دستگاه ریش‌تراش. این فاجعه با توجه به فرمایشات رهبری، رییس جمهور، مسوولان و بر اساس عقل سلیم و آموزه های دینی، جنایت است و قطعا عاملینی داشته که قوه‌ قضاییه وظیفه دارد آنها را شناسایی کند.»

با این وجود به‌نظر می‌رسد محمدرضا خاتمی و ظفرقندی از ظرفیت‌های بیشتری برای اقناع افکار عمومی برخوردار باشند. باید تا روزهای آینده منتظر ماند و دید آیا یکی از چهره‌های موثر جامعه پزشکی وارد عرصه انتخابات خواهد شد یا اصلاح طلبان تا انتهای مسیر به حضور مصطفی تاجزاده بسنده می کنند؟