اختصاصی؛

هفته گذشته، سناتورهای دو حزب در کمیته روابط خارجی سنا در جلسه‌ای با زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان نگرانی‌ها خود را در مورد پسرفت احتمالی حقوق زنان در افغانستان مطرح کردند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس اطلاعات به دست آمده از اسناد طبقه‌بندی نشده ایالات متحده، پیشرفت در زمینه حقوق زنان در افغانستان ممکن است با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و بین‌المللی حتی اگر طالبان به طور کامل قدرت را به دست نیاورند، در معرض خطر قرار گیرد.

شورای ملی اطلاعات آمریکا مدعی شد که پیشرفت حاصل شده در طی دو دهه گذشته بیش از آنکه مدیون حمایت داخلی باشد حاصل فشارهای خارجی بوده که ممکن است با عقب‌نشینی ائتلاف حتی بدون آنکه طالبان برای نقض آن تلاشی کند، در معرض خطر جدی قرار گیرد.

در این گزارش آمده است: اگرچه سقوط طالبان به برخی از سیاست‌ها از جمله محدودکردن حقوق زنان پایان بخشید اما بسیاری از آنها حتی در مناطق تحت کنترل دولت به رویه خود ادامه می‌دهند.

این گزارش دوصفحه‌ای که به درخواست سناتور «جین شاهین» علنی شده است، ارزیابی ناامیدکننده‌ای را از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و در نتیجه آن تخریب احتمالی حقوق زنان ارائه می‌دهد، حقوقی که به‌سختی در این کشور به دست آمده است. برخی از قانون‌گذاران و فعالان حقوق زنان، معتقدند حتی اگر دولت بایدن قول داده باشد حضور دیپلماتیک در افغانستان داشته باشد، از اینکه ممکن است دستاوردهای این دو دهه، به‌ویژه اگر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو بدون یک توافق سیاسی به پایان برسد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این گزارش آمده است، پیشرفت افغانستان در راستای تحقق معیارهای بین‌المللی پذیرفته شده برای شرایط زنان، در زمان حکمرانی طالبان نامساعد بود که این امر نشانگر هنجارها و منازعات فرهنگی است. مؤلفان این گزارش خاطرنشان کردند که پیشرفت بیشتر در میان شهرها و اقلیت‌های قومی که در آن‌ها خشونت کمتر و زنان قبل از حاکمیت طالبان از آزادی بیشتری برخوردار بودند، متمرکز بود.

همچنین در این گزارش ذکر شده که در مناطق مختلف روستایی که تقریباً حدود ۷۰ درصد مرم افغانستان در آنجا زندگی می‌کنند، پیشرفت‌های کمتری حاصل شده است. در سراسر کشور، ازدواج کودکان و قانون سنگسار برای زنای همچنان ادامه دارد و قربانیان تجاوز جنسی توسط خویشاوندان خود به‌خاطر شرمساری خانواده‌هایشان کشته می‌شوند.

فارن پالسی اولین جایی بود که گزارش ارزیابی شورای ملی اطلاعات آمریکا را ارائه داد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا پیش‌ازاین ارزیابی کرده بود که دولت افغانستان برای حفظ کنترل کشور بدون حمایت ائتلاف بین‌المللی که جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک خواهند کرد، به مشکل برخواهد خورد.

مقامات دولت بایدن هشدار داده‌اند که طالبان با به دست گرفتن قدرت با زور یا محدودکردن حقوق زنان به مشروعیت بین‌المللی دست نخواهند یافت.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه‌ای با ای بی سی نیوز در اواسط آوریل اظهار کرد: اگر طالبان انتظار دارد مقبولیت بین‌المللی به دست آورد و به‌عنوان تروریست با آنها رفتار نشود، باید به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد. هر کشوری که در زمینه حقوق زنان پسرفت داشته باشد و تلاش کند آنها سرکوب کند، جامعه بین‌المللی آنان را به رسمیت نخواهد شناخت و وجه بین‌المللی نیز نخواهد داشت.

با این حال گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد در حالی که طالبان به کمک و مشروعیت خارجی علاقه دارد با گذشت زمان ممکن است رفتار آنان به میزان ناچیزی تعدیل شود. همچنین این احتمال وجود دارد که طالبان در روزهای اولیه رسیدن به قدرت تمرکز خود را بر گسترش کنترل‌ها بگذارد.

ارزیابی این گزارش نشان می‌دهد که رویکرد طالبان در مورد حقوق زنان تغییری نکرده و اگر این گروه دوباره در رأس قدرت قرار گیرد، پیش‌بینی می‌شود که هرگونه چشم‌انداز برای تعدیل سیاست‌ها در مورد حقوق زنان، همانند زمان حکومت قبلی طالبان باشد.

هفته گذشته، سناتورهای دو حزب در کمیته روابط خارجی سنا در جلسه‌ای با زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان نگرانی‌ها خود را در مورد پسرفت احتمالی حقوق زنان در افغانستان مطرح کردند.

شاهین، نماینده حزب دموکرات از همپشایر و به‌عنوان تنها زن حاضر در این کمیته اظهار کرد: ما دو دهه در کنار متحدان خود برای پیشبرد حقوق نه‌تنها زنان و دختران، بلکه سایر اقلیت‌های قومی در افغانستان کارکرده‌ایم و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این دو دهه کار سخت در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شود. ما این را مدیون زنان و دخترانی هستیم که به آنان اطمینان دهیم مبارزات سخت آنان برای حقوقشان محفوظ است. متأسفانه، معتقدم عقب‌نشینی نیروهای ما در افغانستان این تلاش‌ها را به خطر می‌اندازد.

خلیل زاد اظهار کرد که این موضوع به‌شخصه برای وی مهم بوده است زیرا در اوایل سال ۲۰۰۰  نقش کمی در مورد ترغیب به تصویب قانون اساسی در رابطه با حقوق زنان به‌عنوان سفیر در افغانستان داشته است.

وی اظهار کرد که ما نیز در مورد حقوق زنان و هرگونه صلح تأکید داریم.

همچنین سه زن عضو تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان هشدار دادند که اگر طالبان باور نداشته باشد که ایالات متحده به یک افغانستان باثبات و دموکراتیک متعهد است، این می‌تواند برای گفت‌وگوهای آینده ما دردسرساز شود.

دکتر «حبیبه سرابی» ، «فوزیه کوفی» و «شریفه زورمتی» اعلام کردند که طالبان ممکن است حقوق زنان را به عنوان یک دستور کار حقوق بشری که در کشورهای غربی تنظیم شده، مورد تمسخر قرار دهد اما آنها اشتباه می‌کنند. ما تنها نیستیم زنان از هر طیفی نمی‌خواهند به دورانی برگردند که حقوق اساسی آنها پایمال می‌شد.

 

ترجمه: گلناز سادات غفاری