اختصاصی؛

این کشور دارای طیف وسیعی از منابع طبیعی از طلا و نفت گرفته تا عناصر کمیابی مانند لیتیوم، است. اما بهره‌برداری از این ثروت و منابع، می‌تواند زمان زیادی طول بکشد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما، به نقل از بیزینس اینسایدر، رئیس سابق بانک مرکزی افغانستان معتقد است که کسب‌وکار افغان‌ها تحت سلطه طالبان درحالی‌که نقدینگی کم شده و بحران اقتصادی در راه است، با آینده سختی روبرو است.

رئیس بانک مرکزی افغانستان گفت که شوک سه‌گانه به اقتصاد افغانستان می‌تواند کسب‌وکارهای محلی را در آینده درحالی‌که بحران اقتصادی در انتظار این کشور است با مشکل روبرو کند.

«اجمل احمدی» در رویدادی که روز جمعه به میزبانی شورای آتلانتیک برگزار شد، بیان کرد: اول خشکسالی و سپس همه‌گیری کرونا رخ داد. اکنون هم طالبان کنترل کشور را در دست گرفته است.

وی افزود که طالبان پول و درآمد کافی برای اداره یک شورش را داشت اما نه برای اداره یک دولت.
زمانی که طالبان این کار دشوار را برای تصاحب یک دولت درهم‌شکسته و ازهم‌گسیخته آغاز کرد خودی‌های سابق و ناظران خارجی اعلام کردند که اقتصاد این کشور شاید چند روزی با ویرانی فاصله داشته باشد.

منابع مالی بانک مرکزی بدون پشتیبانی و دسترسی به ذخایر خود در خارج از کشور رو به کاهش است. در همین حال واحد پول ملی، افغانی در خطر کاهش شدید است. مردم در تلاش هستند تا بفهمند قوانین محلی طالبان چگونه بر مشاغل آنها تأثیر می‌گذارد.
احمدی با پیش‌بینی کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید ناخالص داخلی گفت: من نمی‌خواهم بگویم فروپاشی اقتصادی اما فکر می‌کنم که این یک وضعیت اقتصادی بسیار چالش‌برانگیز یا دشوار خواهد بود.

اقتصاد افغانستان به‌ویژه برای مشاغل محلی مبتنی بر پول نقد است. باتوجه‌به اینکه دسترسی شهروندان به پس‌انداز خود و پول نقد به‌شدت دشوار است، انتظار می‌رود که این کسب‌وکارها متضرر شوند.

«جوزف فلمینگ» مدیرعامل خدمات مشاوره‌ای Straife و لابی‌گر سابق پاکستان که در افغانستان و مناطق اطراف آن تجارت کرده است به اینسایدر گفت: مطمئناً کسب‌وکارهای محلی که متکی بر خدمات به سازمان‌های مردم‌نهاد و دریافت‌کنندگان کمک‌های خارجی مستقیم بودند، احتمالاً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. مشاغل محلی از سقوط در حال پیشرفت واحد پول ملی «افغانی»، بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

گزارشاتی مبنی بر اینکه محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق هنگام فرار در ماه گذشته میلیون‌ها دلار از بودجه دولت را با خود برده، وجود دارد. غنی این هفته این گزارش‌ها را تکذیب کرد و اظهار کرد که من و همسرم در امور مالی شخصی خود بی‌پروا بوده‌ایم.

وی در پیامی که در توییتر منتشر کرد، گفت: فساد آفتی است که ده ها سال است که کشور ما را فلج کرده و مبارزه با فساد، محور اصلی تلاش‌های من به‌عنوان رئیس‌جمهور بود. من هیولایی را به ارث بردم که نمی‌توان به‌راحتی یا به‌سرعت آن را شکست داد.
«پیتر سی ارل»، از مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا می‌گوید که از دیدگاه بین‌المللی، واضح است چین علاقه به تجارت با طالبان دارد.
وی گفت که پذیرش طالبان توسط پکن که آن را در جامعه بین‌المللی متمایز می‌کند اولین گام در جهت کمک به طالبان برای استخراج «ثروت معدنی قابل‌توجه» در کوه‌های افغانستان و مکان‌های دیگر است.

این کشور دارای طیف وسیعی از منابع طبیعی از طلا و نفت گرفته تا عناصر کمیابی مانند لیتیوم، است. اما بهره‌برداری از این ثروت و منابع، می‌تواند زمان زیادی طول بکشد.

سی ارل اظهار کرد: هنگامی که یک رگه یا غده‌ای که ارزش استخراج دارد کشف شود، فرایند بازیابی بسیار زیاد است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا مولد ثروت شود. اگر طالبان با خارجی‌ها دشمنی داشته باشد و یا نسبت به حقوق مالکیت دوگانگی نشان دهد، مجموعه شرکای معدنی و حفاری به‌سرعت کاهش می‌یابد.

فلمینگ بیان کرد که خروج آمریکا ممکن است معامله درازمدت برای چین ایجاد کند.
اما آینده برای مشاغل محلی مبهم است. احمدی بیان کرد که به‌دست‌آوردن پول نیز دشوار خواهد بود زیرا امکانات چاپ افغانی محدود است. وی تاکید کرد با این وضع تورم قطعاً افزایش خواهد یافت.

ترجمه: گلناز سادات غفاری