اختصاصی؛

اکنون ما شاهد افرادی هستیم که با مزایای دولتی در بریتانیا متولد و پرورش یافته‌اند و هرگز مجبور نبوده‌اند برای کمک به یک مؤسسه خیریه مراجعه کنند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از بی‌بی‌سی، خورشید بر فراز «هاید پارک» در لیدز شروع به غروب می‌کند، و از داخل سوپرمارکت ابوبکر، بوی کباب گوسفندی تند، ادویه‌های کاری قوی و سمبوسه‌های تازه در سراسر خیابان پخش می‌شود.
وقتی از این فروشگاه بازدید می‌کنیم، فروشگاه شلوغ است. این فروشگاه در میان دانش‌آموزان محل بسیار محبوب است و با حضور خانواده‌های مسلمان بریتانیایی که برای افطار هنگام غروب خورشید یا خرید هدایایی برای جشن‌های آینده آماده می‌شوند، حسابی شلوغ‌تر شده است.
باید شلوغ‌ترین زمان برای کسب‌وکار «عابد حسین» باشد. اما او متوجه تغییر شده است.
او می‌گوید: امسال سالی بسیار متفاوت و سخت برای مردم بوده است. در ماه رمضان مردم باید بیش از حد معمول هزینه کنند اما امسال کاهش داشته است و مردم خیلی کمتر خرج کرده‌اند.
روز دوشنبه، عید فطر است که پایان یک‌ماهه روزه‌داری است. زمان تعمق و همچنین اشتراک‌گذاری و جشن گرفتن با عزیزان است اما امسال، بحران هزینه‌های زندگی به‌شدت همه را در مضیقه قرار داده است.
عابد به محصولات تازه انباشته شده، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: مشتریان محتاط شده‌اند. معمولاً یک جعبه گوجه‌فرنگی می‌خریدند، اما اکنون فقط چند عدد می‌خرند.
او اذعان می‌کند که قیمت تقریباً هر کالایی که می‌فروشد، از ادویه و گوشت تازه گرفته تا خرما و عسل به دلیل افزایش شدید واردات و هزینه‌های عمده‌فروشی افزایش‌یافته است و مشتریان عادت‌های خود را تغییر می‌دهند تا از پس هزینه‌ها برآیند.
مشتریان او اغلب به‌صورت عمده خرید می‌کردند تا غذاهایی برای خانواده، دوستان و همسایه‌ها خود بپزند و بسیاری از مردم را برای افطار دعوت می‌کردند اما امسال خرید عمده کاهش‌یافته است.
او اضافه می‌کند: مردم قطعاً عقب‌نشینی کرده‌اند و دخل‌ها این موضوع را کاملاً نشان می‌دهند. همه آن را احساس می‌کنند.
احساس عابد از در مضیقه قرارگرفتن در سراسر جامعه درست است.
مؤسسه خیریه امداد اسلامی بریتانیا به بی‌بی‌سی اظهار کرد که تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌های مسلمان برای تأمین مخارج ماه رمضان امسال در تلاش هستند.
سخنگویی از این مؤسسه بیان کرد: افزایش هزینه‌های قبوض انرژی، غذا و اقلام ضروری بر توانایی خانواده‌های آسیب‌پذیر برای دسترسی به مایحتاج تأثیر گذاشته است و این یک چالش خاص برای روزه‌داران در ماه مبارک است.
این مؤسسه خیریه که به پروژه‌های بسیاری در خارج از کشور کمک می‌کند اکنون در حال افزایش حمایت خود از مؤسسات مواد غذایی بریتانیا است و می‌گوید سازمان‌های مورد حمایتش شلوغ‌ترین ماه رمضان خود را تجربه می‌کنند.
گروهی به نام «هدیه‌ای بده» در لیدز که توسط «رفعت مالک» بیان گذاشته شده است، همان عصر در ماه آوریل تقریباً صدها مسلمان را از سراسر شهر برای یک افطار مجانی جمع کرده بود. هر کس نیاز داشت می‌توانست شرکت کند.
رفعت مالک گفت: این یک احساس دوست‌داشتنی است. این که ما بتوانیم به کسی کمک کنیم و فقط لبخند را بر لبانش بیاوریم.
رفعت مالک این مؤسسه خیریه را حدود هفت سال پیش برای حمایت از پناهندگان در شهر راه‌اندازی کرد. اما از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تغییری در افرادی که به کمک نیاز دارند، رخ‌داده است.
او می‌گوید: اکنون ما شاهد افرادی هستیم که با مزایای دولتی در بریتانیا متولد و پرورش یافته‌اند و هرگز مجبور نبوده‌اند برای کمک به یک مؤسسه خیریه مراجعه کنند.
او می‌گوید که جامعه‌اش به‌خاطر پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه نتوانسته بود دو سال آن‌طور که می‌خواستند، رمضان و عید را جشن بگیرند.
رفعت توضیح می‌دهد: این همان کریسمس است. مردم بدهکار می‌شوند، آنها می‌خواهند برای فرزندان خود خرج کنند. ما می‌خواهیم عیدی خوبی بدهیم، می‌خواهیم به فرزندانمان و خانواده‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنیم هدایای خوبی بدهیم.
سپس صدای اذان در میان حاضران پخش شد. رفعت و گروه مجهزش بی‌حرکت ایستاده بودند درحالی‌که حاضران اولین خرما و شربت را به سمت دهان خود می‌برند. بعد با برنج و مرغ، پیتزا، اسپرینگ رول از آنها پذیرایی می‌شود. با دسته‌های موز و شیرینی گلاب جامون افطاری تمام می‌شود. در پایان، بچه‌ها دارند می‌خندند و زیر میزها بازی می‌کنند.
علاوه بر فشار فصلی، ناهنجاری اجتماعی نیز افزایش‌یافته است. امداد اسلامی از عدم تمایل جامعه مسلمانان به درخواست یا پذیرش کمک‌ها خبر می‌دهد. رفعت نیز به همین نکته توجه کرده است. او می‌گوید: یکی از خانواده‌ها واقعاً از آمدن خجالت می‌کشید. آنها گفتند، ما برای افطار با مردم دعوت می‌شویم و معمولاً مردمی به خانه‌مان می‌آیند و نمی‌توانیم آن را متقابلاً جبران کنیم.
اما رفعت نگران است که این فقط شروع فشار بر اطرافیانش باشد، احساسی که عابد در فروشگاهش نیز منعکس می‌کند. او یک خیر همیشگی برای هدیه دادن است تا سعی کند کمک کند.
اما عابد همچنین می‌داند که قیمت‌هایی که می‌پردازد در حال افزایش است و او باید از مقداری از آن صرف‌نظر کند.
او می‌گوید: من قطعاً نگران آینده هستم و قبلاً هرگز نگران نبوده‌ام.

ترجمه: گلناز سادات غفاری