اختصاصی؛

زینب درحالی‌که مشغول کار زیر کاپوت پژو است، می‌گوید: پدر و مادرم گفتند خواستگار پیدا نمی‌کنم و این کار برای زنان سنگین است. اما من تصمیم گرفتم درخواست بدهم. جنسیت من نباید مانعی برای آنچه می‌خواهم در زندگی تبدیل شوم باشد.

 

بنا به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما و به نقل از گاردین، سازمان غیردولتی «نانا» در حال تغییر هنجارهای جنسیتی در ایالت محافظه‌کار «سوکوتو»، جایی که از هر ۲۰ دختر یک دختر دبیرستان را به پایان می‌رساند است.

تابلوی سبز و قرمزرنگ تعمیرگاه اتومبیل زنانه نانا از جاده اصلی شهر سوکوتو قابل رویت است. پشت در کشویی و آهنی گاراژ، «زینب دیابو» با چکمه‌های کار سنگین و لباس کار آبی‌رنگ، با دستان پینه‌بسته و روغنی خود به این‌طرف و آن طرف می‌رود.
این دختر ۲۳ ساله درحالی‌که کاپوت یک وانت پژو را باز می‌کند تا باتری آن را بررسی کند، می‌گوید: «من عاشق کاری هستم که انجام می‌دهم.»
زینب یکی از ۲۵ شاگرد جوان اولین تعمیرگاه اتومبیل زنانه است که در ایالت سوکوتو در شمال نیجریه افتتاح شد. هدف این کارگاه ایجاد شغل برای زنان در صنعتی تحت سلطه مردان و به چالش کشیدن نقش‌های جنسیتی سنتی در این منطقه محافظه‌کار و بسیار ناامن نیجریه است.
«فاطیما آدامو»، بنیان‌گذار سازمان غیرانتفاعی نانا که این کارگاه را در سال ۲۰۱۹ افتتاح کرد، می‌گوید: این فقط یک مکانیکی زنانه معمولی نیست. ما می‌خواهیم استانداردهای بین‌المللی باشد، جایی که زنان به طور خاص بتوانند بهترین خدمات را دریافت کنند و برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما باید واقعاً دختران را آموزش دهیم. ما می‌خواهیم علمی باشیم.
کارآموزان از طیف وسیعی از متقاضیان انتخاب شدند. از فارغ‌التحصیلان بیکار گرفته تا زنانی از خانواده‌های فقیرتر با فرصت‌های اندک در ایالتی که کمتر از ۲ درصد دختران دوره متوسطه را به پایان می‌رساند و نرخ باسوادی برای زنان تنها ۱۰ درصد است درحالی‌که این نرخ برای مردان ۴۰ درصد است. حدود ۳۵ درصد از افراد ۱۵ تا ۳۴ ساله در سراسر نیجریه بیکار هستند.
در طی یک دوره کارآموزی دوساله، زنان در تمام جنبه‌های تعمیر و نگهداری خودرو آموزش می‌بینند و به آنها کمک‌هزینه هفتگی ۲۱۰۰ نایرا (۳٫۷۵ پوند) داده می‌شود. آنها همچنین به یک رایانه مشترک برای مرور منابع یادگیری آنلاین دسترسی دارند.
آدامو می‌گوید که گروه اول به پایان دوره کارآموزی خود نزدیک می‌شود و بیشتر آنها به کار خود ادامه خواهند داد. ما امیدواریم که برخی از آنها پس از دوره آموزشی در این تعمیرگاه اتومبیل بمانند تا کار کنند یا یک تعمیرگاه اتومبیل از جمله فروش قطعات یدکی خودرو به‌صورت گروهی راه‌اندازی کنند. او امیدوار است که با درنظرگرفتن برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک مرکز خودرو توسط مقامات ایالتی مشاغل بیشتری را برای مکانیک‌های نانا فراهم کند.
او می‌گوید: من می‌خواهم زنان ما از هنجارهای اجتماعی که آنها را مقید می‌کند، خارج شوند. فعالیت‌های مرتبط با فناوری بسیار زیادی وجود دارند که زنان در این بخش از کشور از آنها محروم هستند. ما نمی‌توانیم بدون فناوری در شمال نیجریه موفق شویم و زنان باید بخشی از این مسیر باشند.
آدامو می‌گوید که این طرح از سوی رهبران سنتی و مذهبی این کشور که عمدتاً مسلمان هستند حمایت شده است و آنان شروع به درک این موضوع کرده‌اند که زنان باید از نظر اقتصادی مستقل باشند.
مشتریانی مانند «ابا لوال» بسیار راضی هستند. او مرتب ماشینش را به این تعمیرگاه اتومبیل می‌آورد و می‌گوید کارآموزان نسبت به سایر تعمیرگاه‌های اتومبیل شهر کارشان را بهتر انجام می‌دهند.
او گفت: من برای تشویق دختران به این تعمیرگاه اتومبیل می‌آیم و همچنین روش کارشان را که بدون هیچ معطلی روی ماشین‌ها کار می‌کنند را دوست دارم.
این برنامه به‌قدری موفق بوده است که در حال حاضر یک فهرست انتظار برای طرح جدید کارآموزی که از این ماه شروع می‌شود به وجود آمده است.
او می‌گوید: در مقایسه با دهه‌های ۷۰ و ۸۰، اکنون زنان زیادی داریم که مالک خودرو هستند. ما یک ارزیابی انجام دادیم و متوجه شدیم که زنان برای بردن وسایل نقلیه خود به تعمیرگاه‌های اتومبیل مشکل دارند زیرا فضاهایشان بسیار مردانه هستند و آنها احساس راحتی نمی‌کنند.
پدر و مادر زینب در ابتدا وقتی به آنها گفت که می‌خواهد مکانیک شود، نگران شدند.
زینب درحالی‌که مشغول کار زیر کاپوت پژو است، می‌گوید: پدر و مادرم گفتند خواستگار پیدا نمی‌کنم و این کار برای زنان سنگین است. اما من تصمیم گرفتم درخواست بدهم. جنسیت من نباید مانعی برای آنچه می‌خواهم در زندگی تبدیل شوم باشد.
او می‌گوید که والدینش اکنون بزرگ‌ترین مشوق‌هایش هستند. در مقطعی می‌خواستم این کار را رها کنم اما مادرم مدام مرا تشویق می‌کرد. در دو یا سه سال آینده، می‌خواهم مستقل باشم و تعمیرگاه اتومبیل خودم را داشته باشم.

ترجمه: گلناز سادات غفاری