اختصاصی؛

سخنگوی مجمع ایثارگران گزارشی از سی و ششمین جلسه شورای سیاسی این حزب ارائه کرد.

 

به گزارش صبح ما، قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با صبح ما درباره محتوای سی و ششمین جلسه شورای سیاسی مجمع ایثارگران گفت: ابتدائا در بخش اخبار مسئله انتخابات، زلزله سی سخت و کمک و همکاری با مردم، واکسن کرونا و آخرین وضعیت ورود آن به کشور و … مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه در حالی که ترکیه تا اواخر بهار کل کشور را واکسینه می کند در ایران به گفته رییس ستاد کرونا تا آخر اردیبهشت حداکثر یک میلیون واکسینه خواهند شد که با توجه به همسایه بودن دو کشور می توان مقایسه خوبی در این زمینه داشت.

سخنگوی مجمع ایثارگران در پایان گفت: در بخش دوم با توجه به دعوت انجام شده از جناب آقای جاوید قربان اوغلی با سابقه ۳۵ ساله دیپلماسی کشور و از کارشناسان و دیپلماتهای وزارت خارجه با سابقه حدود چهار دهه فعالیت در عرصه دیپلماسی با ارائه مطلبی تحت عنوان «شرایط ایران در منطقه و جهان در پرتو تغییرات کاخ سفید» بر موارد زیر تاکید کرد.

جاوید قربان اوغلی در این جلسه گفت: سیاست خارجی کشور در تنظیم روابط با قدرت های مطرح جهان پارادکسیکال است و بیشتر تصمیمات مقطعی و با توجه به شرایط و نوعا برای برون رفت از بحران و در بیان فقهى ” أکل میته ” است.

این دیپلمات پیشین بیان کرد: یکی از مشکلات در این عرصه عدم توجه به نظر کارشناسی و عدم اجماع نخبگان (تصمیم ساز) است که منجر به نوعی دوگانگی در سیاست خارجی شده است. نتیجه قهری این روش، انتخاب از سر اجبار در مقطعی تحت عنوان “جام زهر” و در مقطعی دیگر با عنوان “نرمش قهرمانانه” و انزوا (عزلت) راهبردی ایران در مجموعه جهان است. ما در کشاکش “نگاه به شرق” (روسیه و چین و مزیت ها و هرمونی تاثیر گذار غرب) آمریکا گرفتار تصمیمات مقطعی و حرکت های پاندولی شده ایم.

قربان اوغلی گفت: کسی نافی روابط متعادل با شرق نیست. روسیه کشوی بزرگ در همسایگی ماست. علاوه بر همسایگی که برخی آن را نیمی از سیاست خارجی می دانند، این کشور قدرت بزرگ نظامی (اتمی)، برخوردار از حق وتو ، اقلیت قابل توجه مسلمان، امکانات وسیع صنعتی بخصوص در صنایع سنگین و بخش نظامی است. البته در کنار این امتیازات سابقه تاریخی، سیاست های فرصت طلبانه و ساختار به شدت امنیتی این کشور، از عناصر منفی تاثیر گذار و بی اعتمادی بین دو کشور است.

این دیپلمات برجسته کشور که در جلسه شورای سیاسی مجمع ایثارگران حضور داشته، بیان کرد: در مورد چین اما، نگاه پکن به دنیا اقتصادی و تجاری و کسب رتبه اول جهان است. استراتژی ۵۰ ساله چین پرهیز از هرگونه چالش با آمریکا و هم پیمانان غربی آن جز در موارد تمامیت سرزمینی این کشور نفی شده است. ترجمان این رویکرد در ارتباط با کشوری مانند ایران که حجم روابط تجاریش با پکن در مقایسه با آمریکا و اروپا تقریبا هیچ است، تقریبا روشن است. البته چین برخلاف روسیه فعلا جاه طلبی سیاسی نداشته و این امتیاز مثبتی است.

جاوید قربان اوغلی همچنین بیان کرده که سیاست ایران در قبال روسیه و چین با توجه به ارتباط هماهنگ این کشورها با آمریکا و غرب در چارچوب منافع دوجانبه، عدم پایبندی و حمایت از ایران در بزنگاه های سیاسی است. مشاهده کردیم که هر دو کشور در مناقشه هسته ای ایران به هر شش قطعنامه شورای امنیت رای مثبت دادند.

این دیپلمات پیشین گفت: ما از یک سو با این دو کشور دارای روابط راهبردی نیستم فارغ از امکان و یا عدم امکان این نوع رابطه، از سوی دیگر قاطعانه هر گونه نرمش در رابطه با آمریکا را نفی می کنیم. نتیجه محتوم این رویکرد از دست با از دست دادن فرصت ها در مقاطع مختلف و حساس است که مثال های فراوانی را می توان آورد.

وی ادامه داد: در رابطه با غرب، کلید فهم سیاست خارجی ما ” آمریکا ستیزی” است. در نگاه ما آمریکا شیطان بزرگ، دشمن غدار، توطئه گری با دستکش مخملی و پنجه های فولادین است. البته در کنار این رویکرد، به صورت موردی با همین دشمن همکاری کرده ایم که ماجرای مک فارلین در جنگ تحمیلی، بحران طالبان در افغانستان پس از حادثه تروریستی برج های دوقلو، حذف صدام پس از اشغال کویت و مذاکره منتهی به توافق هسته ای (برجام) از نمونه های بارز آن است. برجام دستاورد شگرف و شاهکار مذاکرات و دیپلماسی ایران در سطح بین المللی بود. در چند دهه گذشته، ایران در عرصه های دیپلماسی بین المللی پیروز میدان بود. این امر نمایانگر ظرفیت های ما در بهره جویی از دیپلماسی برای تامین منافع ملی است. در چهار فراز تاریخی مذاکره قوام با استالین در شرایط اشغال بخشی از ایران توسط نیروهای شوروی و نیروهای نیابتی آن ( فرقه دموکرات آذربایجان)، شاهکار دکتر مصدق در موضوع ملی شدن نفت و دیوان داوری بین المللی، قطعنامه ۵۹۸ و نهایتا برجام به گفته همه کارشناسان بین المللی برگهای درخشان و بی نظیر موفقیت دیپلماتیک ایران است.

قربان اوغلی گفت: نگاه آنگونه به آمریکا باعث از دست دادن فرصت مناسب در استفاده از نتایج برجام در یک سال و نیم آخر دوره اوباما شد. نگاه ایران به توافق هسته ای فقط” رفع تحریم” بود، همان اکل میته ای که عرض کردم. در حالی که اوباما آماده حل برخی مشکلات دیگر در روابط دوجانبه و منطقه ای بود که ما قاطعانه رد کردیم.

این دیپلمات پیشین ادامه داد: بعد از اوباما هم، شاهد برخورد خشن و بی منطق ترامپ و خروج آمریکا از برجام بودیم . اعمال تحریم همه جانبه ، زبان های خسارت بار اقتصادی آن و شرایط کنونی کشور جملگی از نتایج خروج آمریکا از برجام است. توانایی آمریکا در دیکته کردن خواست خود و تبعیت همه کشورها و حتی روسیه و چین از تحریم ها نمایانگر واقعیت وزن آمریکا در جهان است. با پیروزی بایدن و تیم جدید کاخ سفید و سابقه آنان در مذاکرات برجام فرصت دیگری برای رفع موانع پیش آمده که می تواند بازگشت آمریکا به برجام را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: اگر در این دوره نتوانیم برجام را احیا کنیم ، تحولات و بازیگران مخالف برجام اسراییل و عربستان از قدرت مانور بیشتری روبرو خواهیم شد. دوره بایدن بسیار متفاوت با دوره ترامپ است. بر خلاف ترامپ که عامل واگرایی بین اروپا و آمریکا بود، رویکرد بایدن همه جانبه گرایی و بازسازی روابط تخریب شده آمریکا با متحدان اروپایی است. در این دوره در هر رویارویی سیاسی با آمریکا، ما در مقابل موضع متحد آمریکا و اروپا قرار خواهیم گرفت. در حالی که در دوره ترامپ اروپا منتقد ترامپ بود.

قربان اوغلی بیان کرد: همچنین بایدن از قدرت اجماع سازی جهانی علیه ایران برخوردار است. تصور می کنم حتی روسیه و چین نیز در مقابل اجماع جهانی طرف ما را نخواهند گرفت. پیشنهاد من مذاکره با آمریکاست. کاری که قبلا هم انجام گرفت و برجام حاصل آن بود. فرصت دادن به میانجی ها تلف کردن وقت است. الان ما در شرایطی هستیم که باید هر چه زودتر از چنبره تحریم ها رها شویم.

او در پایان گفت: آمریکا هیچ عجله ای برای مذاکره با ایران ندارد چون عنصر تحریم های دوره ترامپ ، قدرت چانه زنی بایدن را بالا برده است. امیدوارم ایران وارد مذاکره شود و مجددا مسائل را مانند گذشته دنبال نماییم و فرصت را از دست ندهیم باید در نظر داشت که روس ها کاری نبوده که نکنند و بی تردید در ادامه نیز ما را وجه المصالحه اهداف خود در رویارویی با غرب و آمریکا خواهند کرد. برای جلوگیری از به گل نشستن کشتی ایران راهی نیست به جز برون رفت از بحرانهای منطقه ای وجهانی چرا که شکست دشمن حتما پیروزی ما نیست.