اختصاصی؛

در تیم خبری بیلان زنی هست که برای اولین‌بار خانواده خود را ترک می‌کند تا در موگادیشو کار کند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، اولین پایگاه رسانه‌ای کاملاً زنانه در سومالی راه‌اندازی شده است و فرصتی کم‌نظیر برای خبرنگاران زن در این کشور مهیا کرده تا روایت‌هایی را که می‌خواهند مطرح، بررسی و منتشر کنند.

این پایگاه خبری توسط یکی از معدود خبرنگاران ارشد زن کشور سومالی اداره و هدایت می‌شود و تیم ۶ نفره‌ای با او همکاری می‌کنند. این پایگاه خبری برای تلویزیون، رادیو و رسانه‌های آنلاین در مورد موضوعاتی مانند خشونت جنسیتی، زنان در سیاست و کارآفرینان زن تولید محتوا خواهد کرد. مهم‌تر از همه، آنها استقلال تصمیم‌گیری در زمینه تحریریه را خواهند داشت.
«نسرین محمد احمد»، سردبیر این پایگاه خبری که ۱۲ سال به‌عنوان خبرنگار فعالیت کرده و یکی از بنیان‌گذاران سازمان روزنامه‌نگاران زن سومالی است، گفت: ما می‌خواهیم این موضوعات را پوشش دهیم و باورهای اجتماعی که زنان باید در خانه بمانند را به چالش بکشیم.
زنانی که در سومالی در رسانه‌ها کار می‌کنند با چالش‌های متعددی، از نادیده‌گرفته‌شدن و محرومیت از تبلیغات گرفته تا مورد تمسخر قرارگرفتن و آزار جنسی، روبرو هستند. نسرین محمد احمد گفت: مردها فکر می‌کنند که زن‌ها باید بیایند و خبر بخوانند و به خانه‌شان بازگردند.
«فتحی محمد احمد» ۲۵ ساله، سردبیر بیلان Bilan که نسبتی با نسرین محمد احمد ندارد، گفت که آزار و اذیت جنسی در بخش رسانه شایع است و او باید تاکتیک‌هایی را برای جلوگیری از پیشرفت همکاران مرد ایجاد کند. او گفت: بزرگ‌ترین چالشی که خبرنگاران زن در سومالی با آن مواجه هستند، مورد سوءاستفاده قرارگرفتن به‌ویژه از سوی خبرنگاران مرد است. آنها به شما پیشنهاد کمک می‌دهند، اما به شرطی که در ازای آن چیزی به آنها بدهید.
احمد افزود: مردها به من جملاتی ازاین‌قبیل گفته‌اند که «تو زیبا هستی، من بدنت را دوست دارم» و تنها زمانی که گفتم نامزد دارم به این موضوعات پایان دادند.
بیلان که در سومالی به معنای روشن است، در موگادیشو پایتخت این کشور و در گروه رسانه‌ای دالسان، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای سومالی مستقر خواهد شد.
همچنین خبرنگاران معتبر سومالیایی و بین‌المللی، از جمله «لیز دوست» و «راضیه اقبال» از بی‌بی‌سی، «لینزی هیلسام» از کانال ۴ و «محمد عدو» از الجزیره آموزش و راهنمایی این گروه رسانه‌ای را بر عهده دارند. این دوره‌های ۶ ماهه کارآموزی به بهترین دانشجویان دختر رشته خبرنگاری که سال آخر تحصیل خود در موگادیشو را پشت سر می‌گذارند، ارائه می‌شود.
این پروژه که توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد حمایت می‌شود، یک سال به‌صورت آزمایشی است اما «جوسلین میسون» ، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در موگادیشو، مطمئن است که این پروژه به یک راه‌اندازی دائمی تبدیل خواهد شد و ممکن است در دیگر مناطق سومالی نیز گسترش یابد. میسون گفت: ما امیدواریم که این تحول‌آفرینی برای رسانه‌های سومالی مثمر ثمر باشد و فرصت‌های جدیدی را پیش پای زنان خبرنگار قرار دهد و موضوعاتی را که نادیده گرفته شده‌اند، به‌ویژه موضوعاتی که برای زنان مهم هستند، پیگیری کند.
در تیم خبری بیلان زنی هست که برای اولین‌بار خانواده خود را ترک می‌کند تا در موگادیشو کار کند. «شکری محمد عبدی» گفت: من از یک طایفه روستایی هستم که نمی‌خواهد هیچ یک از اعضایش، به‌ویژه زنان جوان خبرنگار شوند. ما از جایی می‌آییم که مفهومی برای خبرنگار شدن وجود ندارد.

یکی دیگر از اعضای تیم، «کیین حسن فکات» است که در یکی از سه اردوگاه پناهندگان داداب در کنیا بزرگ شده است. او امیدوار است که بیلان محیطی امن و الهام‌بخش برای زنان فراهم کند تا روایت‌های خود را بیان کنند. او گفت اگر از هر سومالیایی بپرسید که به چه کسی وابسته است، همیشه می‌گویند مادرم. همه چیز اعم از اقتصاد، خانه، فرزندان و خانواده در سومالی به زنان بستگی دارد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری