اختصاصی؛

مدافعان حقوق بشر نگران آن هستند که تصمیم جو بایدن برای سفر به عربستان سعودی مخالفان خارج از کشور را با خطر روبرو کند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، مدافعان حقوق بشر نگران آن هستند که تصمیم جو بایدن برای سفر به عربستان سعودی مخالفان خارج از کشور را با خطر روبرو کند و از سوی مقامات آنجا به‌عنوان چراغ سبزی برای محدودکردن آزادی‌های مدنی تلقی شود.
«عبدالله العوده»،از اندیشکده «اکنون دموکراسی برای جهان عرب» و پسر «سلمان العوده» روحانی زندانی، اظهار کرد: بایدن درست قبل از تحلیف خود اظهار کرد که از مخالفان سعودی محافظت خواهد کرد. این سخنان او بود. حالا دست‌دادن با همان فردی که هر روز ما را تهدید می‌کند و خانواده‌هایمان را به دلیل فعالیت ما در آمریکا به گروگان می‌گیرد، از ما محافظت نمی‌کند.
العوده گفت که دیدار ماه آینده بایدن از پادشاهی عربستان سعودی یک خیانت است.
این یک خیانت به من است که هر روز تهدید شده‌ام که می‌خواهند پدرم را اعدام کنند، خانواده‌ام را از سفر منع می‌کنند، اعضای خانواده‌ام را دستگیر می‌کنند و همه کسانی را که می‌شناسم، فقط به این دلیل که من را می‌شناسند، تهدید می‌کنند.
«اگنس کالامار»، دبیرکل عفو بین‌الملل، اعلام کرد که بیانیه این هفته در مورد «خیانت به جمال خاشقجی، برای یمن و خیانت به آنچه حزب دموکرات در سه سال گذشته از آن حمایت کرده» بود.
رئیس‌جمهور ایالات متحده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که گاهی اوقات به‌عنوان MBS شناخته می‌شود، ملاقات خواهد کرد تا به طور ناگهانی وعده‌های خود را مبنی بر پاسخگویی عربستان سعودی به‌خاطر سابقه ضعیف حقوق بشری‌اش، تغییر دهد. بایدن بارها وعده داده که حقوق بشر مرکز سیاست خارجی ما خواهد بود.
کالامار بیان کرد: آنها در حال بازگشت به مسیری هستند که نسل‌ها از رهبران آمریکایی آن را طی کرده‌اند. بایدن مسیر جدیدی را طی نمی‌کند، سیاست خارجی جدیدی ارائه نمی‌کند، در شرایطی که چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم، تنها راه پاسخگویی به آنها ساختن و ایجاد چیزی جدید است.
کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور در ماه ژوئیه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، یک سال و نیم پس از آن که وی تصمیم گرفت گزارش اطلاعاتی را که شاهزاده محمد قتل خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول را در سال ۲۰۱۸ تأیید کرده بود، از حالت محرمانه خارج کند.
بایدن متعهد شد تا این پادشاهی را به‌خاطر این قتل منفور کند، حال فعالان نگران‌اند که این دیدار به‌عنوان مجوزی برای ادامه بدترین سوءاستفاده‌ها تلقی شود.
میانگین قیمت بنزین در سراسر ایالات متحده به گالنی ۵ دلار رسیده است. تحریم‌های روسیه پس از حمله به اوکراین، قیمت جهانی نفت را بیشتر افزایش داده است. انتظار می‌رود بایدن از سعودی‌ها بخواهد که نفت بیشتری تولید کنند، اما کارشناسان می‌گویند واقعیت پیچیده‌تر است و این توجیه برای کاهش قیمت‌ها کافی نیست و سؤالاتی درباره آنچه رئیس‌جمهور انتظار دارد به دست بیاورد، مطرح می‌کند.
العوده گفت: اگر آنها به حقوق بشر و دموکراسی اهمیتی نمی‌دهند، پس فایده این دیدار چیست؟ من به‌عنوان یک کارشناس درباره عربستان معتقدم که این دیدار اصلاً چیزی نخواهد داشت، صراحتاً اعلام می‌کنم از نظر سیاسی بسیار احمقانه است.
کالامار افزود: من شک ندارم که جو بایدن از لحاظ حمایت از حقوق بشر هیچ دستاوردی نخواهد داشت و این دیدار به‌عنوان یک پیروزی کامل و تأیید عربستان سعودی تلقی خواهد شد.
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اولین کسی بود که از بن سلمان و اکنون از بایدن استقبال کرد، برای چه؟ ما هیچ افزایشی در تولید گاز ندیده‌ایم و این فقط به اصول ما خیانت می‌کند، ارزش‌های ما را پایین می‌آورد به نام منافعی که مال ما نیست و نباید به نفع کشورهایی باشد که از اصول دموکراتیک و حقوق بشر دفاع می‌کنند؛ بنابراین چیزی عاید ما نخواهد شد. آنچه او به دست می‌آورد در مقایسه با آنچه که می‌خواهد بدهد بسیار ناچیز خواهد بود.
این هفته بخشی از خیابان مقابل سفارت عربستان در پایتخت آمریکا به جمال خاشقجی تغییر نام داد. العوده عضوی از گروه ناراضیان واشنگتن است که بر پایبندی به وعده‌های حقوق بشری تاکید دارند و گفته‌اند که تصمیم بایدن امنیت آنها را تهدید می‌کند.
عربستان سعودی در ماه مارس ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد که بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی در سال‌های اخیر است. بر اساس گزارش سازمان ملل، نیمی از کسانی که جان خود را از دست دادند، پس از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه دستگیر شدند.
چند روز بعد از آنکه «بوریس جانسون» برای دیدار رسمی وارد عربستان شد، سه مرد دیگر اعدام شدند. نخست‌وزیر بریتانیا اذعان کرد که در خلال گفتگو با شاهزاده محمد در مورد منابع انرژی درباره حقوق بشر هم بحث کرده است.
چند روز بعد از آنکه «بوریس جانسون» برای دیدار رسمی وارد عربستان شد، سه مرد دیگر اعدام شدند. نخست‌وزیر بریتانیا اذعان کرد که در خلال گفتگو با شاهزاده محمد در مورد منابع انرژی درباره حقوق بشر هم بحث کرده است.
دیدار بایدن یک روز پس از آن تأیید شد که دادگاه سعودی حکم «عبدالله الحویتی» را به اتهام جنایاتی که در دوران کودکی مرتکب شده بود، علی‌رغم فرمان سلطنتی برای پایان‌دادن به این اعدام‌ها، تأیید کرد.
بنا به اظهار یکی از اعضای پویش «مهلت»، این دیدار یک روز پس از آن تأیید شد که دادگاه‌های سعودی بار دیگر باتکیه‌بر اعترافات یک نوجوان ۱۴ساله که بر اثر شکنجه اظهار شده‌اند، حکم صادر کرده است. اینها به محمد بن سلمان نشان می‌دهد که او هم می‌تواند بدون مجازات مرتکب چنین سوءاستفاده‌های انسانی وحشتناکی شود.
سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن‌دی‌سی اعلام کرد گام‌هایی در زمینه حقوق بشر تحت اصلاحات چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد برداشته شده است. وی گفت: روابط ما در راستای تعمیق و تقویت ادامه خواهد داشت سفر بایدن بازتابی از اهمیت همکاری ما برای هر دو کشور است. بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰، ما اصلاحات گسترده‌ای را ارائه کرده‌ایم، از جمله برخی از حقوق و مقرراتی که هنوز به طور جهانی در غرب از آن برخوردار نیستند، مانند دستمزد برابر برای زنان و تضمین مرخصی زایمان با حقوق و… در مورد حقوق بشر، ما بسیار به این موضوع افتخار می‌کنیم. تعداد بسیار کمی از کشورها موفق به انجام تغییرات مثبت در چنین مدت‌زمان کوتاهی شده‌اند.
«لینا الهذلول»، یک فعال سیاسی در تبعید گفت: بایدن حداقل باید با دیدار با مخالفان خارج از کشور سعودی، موازنه‌ای در دیدار خود با شاهزاده محمد برقرار کند و از سفر خود برای فشار برای آزادی زندانیان عقیدتی استفاده کند.
«لجین الهذلول» خواهر لینا، فعال حقوق زنان تا سال گذشته در زندان بود و طبق گزارش‌ها شکنجه شده بود. او به همراه سایر فعالان همچنان در معرض ممنوعیت سفر قرار دارد و اکنون تا حد زیادی از خروج از عربستان سعودی یا ادامه کارشان جلوگیری شده است.
الهذلول گفت: اولویت باید زندانیان سیاسی باشد. درخواست من این است که بن سلمان نباید به موقعیت نخست خود برگردد و نباید به آن مشروعیت بخشید.

ترجمه: گلناز سادات غفاری