در گفت وگو با صبح ما؛

قائم مقام حزب اعتمادملی به صبح ما گفت: ما در شرایطی که روزهای کاری کشورمان با دنیا فاصله دارد عملاً از آن‌ها جدا هستیم، حالا شما به این وضعیت یک اینترنت داخلی اضافه کنید که با دنیا ارتباطی نداشته باشیم، در این صورت هزینه‌های امور زیاد خواهد شد.

 

صبح ما | در سال‌های اخیر شاهد برخی شکاف‌های امنیتی هستیم، از خرابکاری در تاسیسات نطنز گرفته تا هک شدن دوربین‌های زندان اوین، اگرچه برخی از این خرابکاری‌ها مانند آن‌چه در اوین اتفاق افتاد سبب شد رفتار نامناسب بعضی زندانبانان شفاف دیده شود اما هرچه که هست نشان دهنده وجود یک نوع شکاف امنیتی‌ست، شاید آخرین مورد آن ایجاد اختلال در عملکرد پمپ بنزین‌های تهران بود. که روز گذشته اتفاق افتاد.
درهمین‌باره اسماعیل گرامی مقدم، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌گویی به پایگاه خبری صبح ما گفت: «اگرچه ا علت دقیق حوادث اخیر را نمی‌دانیم اما به‌هرشکل داریم معلول‌ها را می‌بینیم، چه درباره نطز و زندان اوین و چه درباره اتفاق اخیر درباره جایگاه‌های بنزین خرابکاری‌هایی دارد انجام می‌شود که از جنس امنیتی هستند. از سال‌ها قبل به‌خصوص اوایل دهه نود که برخی ترورها انجام شد بایستی زنگ خطری برای امنیت کشور زده می‌شد، اگرچه برخی کشفیات انجام شد و دقت‌هایی صورت گرفت اما به نظر می‌رسد همچنان منفذهایی وجود دارد که بخش‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای صنعت کشور را تهدید می‌کند؛ ما با دشمانی مواجه هستیم که دنبال ایجاد خلل در هر دو بخش هسته‌ای و غیرهسته‌ای هستند.»
وی ادامه داد: «البته شخصیت‌های سیاسی از هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرایی هم که در دستگاه‌های امنیتی بودند اخیراً هشدارهایی را داده‌اند، به‌نظر می‌رسد این موارد از طریق عامل خارجی است و منافع ملی ما حکم می‌کند این‌گونه مسائل را برطرف کنیم لذا درخصوص مسئله اخیر ابتدا شفاف سازی شود.»
حالا با وجود سابقه هک شدن و خرابکاری‌های اینترنتی، به‌نظر می‌رسد طرح موسوم به صیانت که در نهایت دنبال حذف شدن اینترنت جهانی است جدی‌‌تر دنبال خواهد شد. موضوعی که گرامی مقدم در واکنش به آن بیان کرد: «این‌که ما دور خودمان حصار بکشیم و بخواهیم خارج از اینترنت جهانی کار اقتصادی کنیم حتماً آسیب‌هایی به‌ اقتصاد کشور وارد می‌شود، شاید امکان چنین کاری وجود داشت باشد که از اینترنت جهانی جدا شویم اما باید دید به چه قیمیتی این کار می‌تواند انجام شود؟ در کجای دنیا کشوری این کار را انجام داده است.»
این فعال سیاسی عنوان کرد: «ما در شرایطی که روزهای کاری کشورمان با دنیا فاصله دارد عملاً از آن‌ها جدا هستیم، حالا شما به این وضعیت یک اینترنت داخلی اضافه کنید که با دنیا ارتباطی نداشته باشیم، در این صورت هزینه‌های امور زیاد خواهد شد. باید دید کشورهای دیگر چه کردند که علی‌رغم ارتباط با اینترنت جهانی با این قبیل مسائل امنیتی مواجه نیستند یا کمتر مواجه هستند، لذا نباید با پاک کردن صورت مسئله دنبال فراموش کردن اصل مسئله باشیم، ممکن هست هزینه ارتباط داشتن با جهان وقوع همین خرابکاری‌ها باشد لذا باید تلاش کرد ضمن حفظ ارتباط با اینترنت جهانی این خرابکاری‌ها را کاهش دهیم. اگر ما اینترنت جهانی را قطع کنیم از دانش جهان بی بهره خواهیم شد، مثل این است که یک اقیانونس را بخواهیم با یک نهر کوچک معاوضه کنیم، واقعیت این است که اقتصاد کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.»