اختصاصی؛

بسیاری از مسلمانان آمریکا به‌عنوان بردگان آفریقایی به این جهان جدید آمدند و به‌محض ورودشان به مزارع مجبور می‌شدند، ایمانشان را رها کنند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از نیوزویک، پیش از قرن نوزدهم، بسیاری از مسلمانان آمریکا به‌عنوان بردگان آفریقایی به این جهان جدید آمدند و به‌محض ورودشان به مزارع مجبور می‌شدند، ایمانشان را رها کنند. گزارش‌هایی وجود دارد که مردم را با نام‌های عربی که در طرف آمریکایی در حال جنگ هستند نشان می‌دهد و این تصور که یک مسلمان می‌تواند به رئیس‌جمهور تبدیل شود یکی از دلایلی است که در ۱۷۸۸ برای مخالفت با ماده ششم قانون اساسی بیان شد که می‌گوید: «هیچ آزمون مذهبی نباید برای هر مقام منتخب در ایالات متحده موردنیاز باشد».

۱۷۸۸: مراکش، یک حکومت مذهبی مسلمان، از جمله اولین کشورهایی است که استقلال آمریکا را به رسمیت می‌شناسند.

۱۸۰۵: توماس جفرسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ضمن استقبال از فرستاده تونسی، جشن رمضان را در کاخ سفید برگزار می‌کند.

۱۹۳۰: «والاس فرد محمد»، امت اسلام، فرقه‌ای مسلمان برای سیاه‌پوستان آمریکایی را تأسیس کرد.

۱۹۳۴: مسجد «مادر آمریکا» که قدیمی‌ترین مسجد در آمریکا است در شهر سدار رپیدز واقع در ایالت آیووا افتتاح شد.

۱۹۵۷: «دوایت آیزنهاور» اولین رئیس‌جمهور که هنگام شرکت در مراسم وقف مرکز اسلامی در واشنگتن‌دی‌سی از مسجد آمریکا دیدن کرد.

۱۹۶۲: «عمر شریف» اولین بازیگر مسلمانی است که برای بازی در فیلم لارنس عربستان نامزد اسکار شد.

۱۹۶۴: «محمدعلی کلی»، تحت راهنمایی «مالکوم ایکس»، مسلمان شدن خود را اعلام می‌کند.

۱۹۶۵: رئیس‌جمهور «لیندون جانسون» قانون مهاجرت و ملیت را امضا کرد که به طور قابل‌توجهی امکان مهاجرت افراد از کشورهای مسلمان به ایالات متحده را افزایش داد.

۱۹۶۷: محمدعلی با استناد به ممانعت‌های مذهبی از عضویت در ارتش ایالات متحده امتناع می‌ورزد و عنوان سنگین‌وزن خود را از دست می‌دهد.

۱۹۹۱: «چارلز بلال» به‌عنوان شهردار کونتزه، ایالت تگزاس، شهری با حدود دو هزار نفر ساکن انتخاب می‌شود و اولین مسلمانی است که برای اداره یک شهرداری آمریکا انتخاب می‌شود.
۱۹۹۶: «هیلاری کلینتون»، بانوی اول وقت آمریکا میزبان اولین مراسم افطار، برای شروع ماه رمضان بود. رؤسای جمهور بوش و اوباما این سنت را ادامه دادند. ترامپ این کار را نکرد.

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱: نوزده نفر از اعضای گروه تروریستی القاعده باعث سقوط چهار هواپیما در نیویورک، پنسیلوانیا و پنتاگون شدند.

۱۷ سپتامبر ۲۰۰۱: «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور وقت از مرکز اسلامی واشنگتن‌دی‌سی دیدن کرد تا از آمریکایی‌ها بخواهد همه مسلمانان را به‌خاطر حملات ۱۱ سپتامبر سرزنش نکنند.

۲۰۰۳: ایالات متحده به عراق حمله کرد و «صدام حسین» را که بعداً افشا شد دارای کارخانه سلاح‌های شیمیایی غیرقانونی و ارتباط با القاعده بود را سرنگون کرد.

۲۰۰۵: مرکز اسلامی آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد در آمریکای شمالی در دیربورن، ایالت میشیگان افتتاح شد.

۲۰۰۷: «کیت الیسون» از مینه‌سوتا به‌عنوان اولین عضو مسلمان کنگره بر روی قرآن سوگند یادکرد.

۲۰۰۹: کالج زیتون، اولین کالج معتبر هنرهای مسلمان در ایالات متحده، در برکلی ایالت کالیفرنیا افتتاح شد.

۲۰۱۱: کانال آموزشی، برنامه All-American Muslim را با محوریت مسلمانان در دیربورن، میشیگان پخش کرد.

۲۰۱۴: «فرهان زادهی» اولین مسلمانی که به‌عنوان مدیر یک باشگاه ورزشی (لس‌آنجلس داجرز) در ایالات متحده انتخاب شد.

۲۰۱۵: «دونالد ترامپ» نامزد ریاست‌جمهوری خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده شد.

اوت ۲۰۱۶: «دلیله محمد» اولین دونده زن مسلمان آمریکایی که موفق به کسب مدال طلا در المپیک تابستانی ریو شد. «ابتهاج محمد»، شمشیرباز برنده مدال برنز، اولین المپیکی آمریکایی بود که باحجاب در مسابقات شرکت کرد.

سپتامبر ۲۰۱۶: «ریز احمد» اولین مسلمانی است که برنده جایزه امی در بخش بازیگری شد.

ژانویه ۲۰۱۷: دونالد ترامپ ممنوعیت سفر از عراق، سومالی، سودان، لیبی، ایران، سوریه و یمن همه کشورهای مسلمان را اعلام کرد. جانشین وی، جو بایدن، این ممنوعیت را در روز اول کاری خود در سال ۲۰۲۱ لغو کرد.
آوریل ۲۰۱۷: «ماهرشالا علی» به‌عنوان بازیگر نقش مکمل در فیلم Moonlight به‌عنوان اولین بازیگر مسلمان برنده جایزه اسکار شد.

نوامبر ۲۰۱۸: «الهان عمر» از مینه‌سوتا و «رشیده طلیب» از میشیگان اولین زنان مسلمانی که برای کنگره انتخاب شدند. همچنین «کیت الیسون» اولین مسلمانی که به‌عنوان دادستان کل مینه‌سوتا انتخاب می‌شود.

۲۰۱۹: «صدف جعفر» به‌عنوان شهردار شهر مونتگومری، ایالت نیوجرسی سوگند یادکرد و او اولین شهردار مسلمان زن در ایالات متحده شد.

ژانویه ۲۰۲۰: «رامی یوسف»، خالق و ستاره نمایش، برنده گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد می‌شود و با گفتن: من می‌خواهم خدا را شکر کنم، الله‌اکبر. سخنرانی خود را آغاز می‌کند.

نوامبر ۲۰۲۰: نامزدها در پنج ایالت: کلرادو، فلوریدا، دلاور، اوکلاهاما و ویسکانسین اولین مسلمانان منتخب در قوه مقننه ایالت خود شدند.

ژانویه ۲۰۲۱: «رابرت صالح» اولین مسلمانی که به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال آمریکایی «نیویورک جتز» استخدام شد و به این جایگاه در لیگ ملی فوتبال آمریکا رسید.

ژوئن ۲۰۲۱: قاضی «زاهد قریشی» اولین مسلمانی است که توسط مجلس سنا برای تصدی قوه قضائیه فدرال تأیید شد. همچنین، «لینا خان» به‌عنوان رئیس کمیسیون تجارت فدرال تأیید شده است و اولین مسلمانی است که تمامی آژانس‌های نظارتی فدرال را اداره می‌کند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری