با توجه به اینکه این تاج‏‌ها و جواهرات تا چند سال پیش در ایران بوده‏‌اند و مستندی نیز از آن ساخته شده، اگر اظهارات سخنگوی دولت صحت دارد، یعنی این جواهرات الان موجود نیست، این یک جرم سازمان‏‌یافته است و نهادهای امنیتی و نهاد قضائی به‌طور ویژه آن را بررسی کنند.

 

چندی پیش بود که در۲۶ دیماه سالروز فرار محمدرضا پهلوی از ایران، سخنگوی دولت توئیتی جنجالی و خبرساز درباره خروج جواهرات سلطنتی توسط شاه منتشر کرد که ابعاد مختلفی پیدا کرد و واکنش‏‌های بسیاری را هم در پی داشت. علی بهادری جهرمی در توئیت خود نوشت: «۳۵ میلیارد دلار اموال ایرانیان ۳۸۴ چمدان جواهر و الماس دو تاج با ۵ هزار قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید که از نظر قیمت غیرقابل تخمین است و…. اینها بخشی از اموالی است که دیکتاتور هنگام فرار با خود به خارج برد. امروز سالگرد مرگ سلطنت، وابستگی و وطن‌فروشی در ایران است.» پس از انتشار این توئیت واکنش‏‌های بسیاری به این توئیت سرازیر شد که شاید مهم‏‌ترین و خبرسازترین آنها واکنش فرح دیبا؛ همسر محمدرضا پهلوی بود که در گفت‏‌وگویی با رسانه‏‌های بیگانه ادعا کرد: همه این جواهرات در گنجینه بانک مرکزی ایران قرار دارد. وی گفت: دی‏‌ماه ۱۳۵۷ و هنگام خروج از کشور، او بخش بزرگی از جواهرات شخصی‏‌اش را هم در «گنجه‏‌های کاخ نیاوران» برجای گذاشت. وی افزود: با خودم پوتین‏‌هایم را آوردم اما حتی تنها نیم‏‌تاجی را که متعلق به خودم بود که الماس و فیروزه‏‌نشان بود، گذاشتم ایران و آمدم. این در حالی است که واکنش‏‌ها به همینجا ختم نشد و حسین دهباشی پژوهشگر تاریخ و مستندساز نیز در واکنش به توئیت سخنگوی دولت در توئیتی آورد: «با سلام و احترام. برخلاف نوشته شما، دو تاج مذکور هم‌اینک در موزه جواهرات بانک مرکزی موجود است و ساعت ۱۴ تا ۱۷ روزهای شنبه تا سه‌شنبه هر هفته جهت بازدید عموم در دسترس است.» این در حالی است که ماجرای جواهرات سلطنتی طی چند وقت گذشته بسیار در شبکه‏‌های اجتماعی و فضای مجازی گسترش یافته و هر کسی از ظن خود به این موضوع واکنش نشان می‏‌دهد.

ابهام یا بی‏‌اطلاعی؟

صحبت‏‌های زیادی در خصوص جواهرات سلطنتی می‏‌شود و هر کسی موضع خاص خود را بیان می‏‌کند اما نکته مهم‏‌تر اینکه با وجود اظهارات سخنگوی دولت و پاسخ فرح پهلوی که به‌طور کل بردن جواهرات سلطنتی را منکر شده است. پرسش اینجاست که این جواهرات اکنون کجاست؟ به‌نظر می‏‌رسد اظهارات سخنگوی دولت در خصوص خروج جواهرات سلطنتی که واکنش‏‌هایی را نیز در پی داشته چندان دقیق نباشد چون همان‏‌طور که حسین دهباشی نیز در توئیت خود به آن اشاره کرده است این جواهرات در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری می‏‌شود و تاج‏‌های مورد اشاره سخنگوی دولت نیز از ایران خارج نشده و در همان موزه نگهداری می‏‌شوند. گرچه خزانه جواهرات ملی در بانک مرکزی مدتی است که امکان بازدید عمومی ندارد. اما با این وجود در وب‏‌سایت رسمی بانک مرکزی و در بخش معرفی گنجینه آثار این موزه، تاج شاهی پهلوی به‌عنوان یکی از آثار معروف این موزه معرفی شده است. به‌دلیل شرایط حفاظتی این مجموعه گران‏‌بهای کشور، کمتر تصویر و عکسی از گنجینه آن موجود است و پیش از این نیز بازدیدکنندگان اجازه عکاسی از موزه را نداشته‏‌اند. یکی از مدارک حضور هر دو تاج سلطنتی پهلوی در موزه جواهرات، مستند «گواهان تاریخ- جواهرات ملی ایران» است که توسط خسرو سینایی مستندساز فقید ایرانی در سال ۱۳۸۷ از مجموعه موزه جواهرات ملی ایران به سفارش بانک مرکزی ساخته شده است. برخی معتقدند که اگر قرار است که مسئولانی همچون سخنگوی دولت که سخنانش برد رسانه‏‌ای بسیاری دارد و رصد می‏‌شود باید با اطلاعات تاریخی کاملا بالایی به برخی مسائل و رویدادهای تاریخی وارد شوند و حداقل کم هزینه‏‌ترین کاری که در این مورد می‏‌شد انجام شود یک آمارگیری از موزه جواهرات بانک مرکزی بود که صحت مطلب گفته شده مشخص شود تا سخنگوی دولت با سند محکم و بدون هیچ حرف و حدیثی در خصوص خروج یا بردن جواهرات سلطنتی مثل تاج شاه و فرح به اظهارنظر بپردازد.

واکنش سخنگوی دولت

علی بهادری جهرمی در واکنش به ادعاهای فرح دیبا درباره خارج‌نکردن اموال و جوهرات از ایران در دیماه ۵۷ گفت: این را به فال‌نیک می‏‌گیرم که بعد از ۴۴ سال بعضی‏‌ها یادشان بیفتد که باید نسبت به اقدامات و غارتگری‏‌های خود و اینکه اموالی رفته یا نرفته پاسخگو باشند. وی افزود: استقبال می‏‌کنیم که یک محکمه صالحی بیاید رسیدگی کند که روشن شود چه میزان اموال به‏‌صورت حساب‏‌های بانکی یا نقدی و جواهرات و یا املاک یا سایر اموال که متعلق به مردم ایران است و توسط دیکتاتور فراری و خانواده‏‌هایشان غارت شده و اینها کجا هزینه می‏‌شود؟ برای تجمعات غیرقانونی یا اعتراضی و یا تروریسم رسانه‏‌ای یا غیررسانه‏‌ای هزینه می‏‌شود. محاکم صالح به دستگاه این اموال به غارت رفته مردم ایران رسیدگی کنند.

دستگاه قضائی ورود کند

یک وکیل دادگستری با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت گفت: «آقای سخنگوی دولت حقوق‏‌دان هستند به همین دلیل من بیشتر تعجب می‏‌کنم. با توجه به اینکه این تاج‏‌ها و جواهرات تا چند سال پیش در ایران بوده‏‌اند و مستندی نیز از آن ساخته شده، اگر اظهارات سخنگوی دولت صحت دارد، یعنی این جواهرات الان موجود نیست، این یک جرم سازمان‏‌یافته است و نهادهای امنیتی و نهاد قضائی به‌طور ویژه آن را بررسی کنند. چرا که این جواهرات پشتوانه پول ملی و سرمایه ملی کشور است. دیدیم که این حرف چه تب و تابی را در کشور ایجاد کرد. وی افزود: حالا سخنگوی دولت، چنین ادعایی را از این جایگاه مطرح کرده است. اگر ادعای سخنگوی دولت راست نیست، آیا این عمل تشویش اذهان عمومی نیست؟

 

منبع: آرمان ملی