محسن آرمین

برنامه تاجزاده به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری متعهد به وعده‌های خود و معتقد به راهکارهای کارشناسانه و حرفه‌ای علی القاعده باید ناظر به مبرم‌ترین و عاجل ترین مسایل مبتلابه کشور باشد.

 

محسن آرمین: بیش از یکسال پیش طی مصاحبه‌ای عرض کردم اصلاح طلبان نیاز به نوسازی گفتمان متناسب با شرایط جدید دارند. اصلاح طلبان در بیان مطالبات اصلاح طلبانه دچار لکنت زبان شده‌اند. گفتمان جدید اصلاح طلبان باید در مقایسه با گفتمان کنونی، صریح‌تر، شفاف‌تر و عدالتخواهانه‌تر باشد.

ورود برادر عزیزم آقای مصطفی تاجزاده به عرصه رقابت ریاست جمهوری آینده، سرآغاز تحولی گفتمانی در جبهه اصلاحات است. تا پیش از این او در صفحه مجازی خود موضع می‌گرفت و مطلب می‌نوشت که البته در حد خود تأثیر گذار بود اما به رغم صراحت و شفافیت مواضع نمی‌توانست در تحول گفتمانی اصلاح طلبان نقش آفرینی کند. ورود او به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری صرفنظر از تأیید و یا رد صلاحیت او زمینه‌های پیدایش گفتمان جدیدی یا بهتر بگویم نوسازی گفتمان را در جبهه اصلاح طلبان فراهم آورده است.

دلیل من بر این نظر آن است که تا پیش از این سابقه نداشت حزبی اصلاح طلب رسماً اعلام کند سخنان تاجزاده با مواضع او قرابت دارد اما اکنون برخی احزاب اصلاح طلب با معرفی او عنوان کاندیدای اختصاصی خود رسماً اعلام می‌کنند دیدگاه‌های تاجزاده با مواضع آن‌ها قرابت تام دارد. هرچند روشن است که برخی احزاب اصلاح طلب از چنین اقدامی خودداری خواهند کرد اما به همان اندازه روشن است که او یکی از کاندیداهای جبهه اصلاح طلبان ایران خواهد بود.

به این ترتیب به گمان من صرفنظر از این که تاجزاده تأیید صلاحیت بشود یا نشود، کاندیداتوری او موجب خواهد شد که سقف مطالبات اصلاح طلبان که طی دهه اخیر به محاق رفته بود، در عرصه عمومی مطرح شود و رسماً به تأیید و امضای اصلاح طلبان برسد. بر این اساس به گمان من کاندیداتوری او اصلاح طلبی را از خطر سقوط به عرصه‌ای از آرایش نیروهای سیاسی جلوگیری می‌کند که دو قطبی «تلاش برای تأمین رضایت رهبری/ اجتناب از عدم رضایت » مبنای صف بندی آن است و این خدمت بزرگی به جنبش اصلاح طلبی ایران است.

نکته دوم و آخر این که تاجزاده با اعلام کاندیداتوری وارد عرصه نوین و بسیار حساسی از دوران فعالیت سیاسی خود شده است که تنها با هوشیاری که همواره در او سراغ داریم، می‌تواند آسیب‌های احتمالی آن را تبدیل به فرصت کند. چنان که گفتم تاجزاده برای نوسازی و ارتقاء گفتمان اصلاح طلبای وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شده است، اما نیک روشن است که محافل امنیتی از یک سو و جریان‌هایی که هیچ همدلی با اصلاح طلبان ندارند از سوی دیگر و نیز بخش‌های کوچکی از منتهی الیه راست اصلاح طلبی از سوی سوم، خواهند کوشید با استناد به بیانیه اعلام کاندیداتوری تاجزاده جدایی او را از اصلاح طلبان القا کنند.

با شناختی که از تاجزاده دارم مطمئنم که او با تفکر و ملاحظه همه جوانب وارد این عرصه شده است. در عین حال مایلم نکته‌ای را که در این زمینه به نظرم می رسد عرضه بدارم. آن چه تاجزاده در بیانیه اعلام کاندیداتوری خود مطرح کرده است، بسیار فراتر از انتظاری است که مردم می‌توانند و باید از یک رئیس جمهور با اختیارات و وظایف معین قانونی توقع داشته باشند، لذا بسیار به جا خواهد بود او در باره تفاوت مواضع اعلامی به عنوان یک فعال سیاسی خواهان اصلاحات ساختاری که در جای خود قابل تقدیر است با برنامه‌‌ای که در صورت پیروزی در انتخابات به انجام آن متعهد می‌شود با جامعه و مخاطبان سخن بگوید.

برنامه تاجزاده به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری متعهد به وعده‌های خود و معتقد به راهکارهای کارشناسانه و حرفه‌ای علی القاعده باید ناظر به مبرم‌ترین و عاجل ترین مسایل مبتلابه کشور باشد. مسایل مورد تأکید او در این برنامه باید اولاً ناظر به مهم‌ترین مسایل مبتلا به جامعه باشند ثانیاً در محدوده حداکثر صلاحیت‌ها و اختیارات قانونی یک ریاست جمهور باشند و ثالثاً در محدوده چهار ساله ریاست جمهوری قابل حل یا قابل رسیدگی مؤثر باشند.

 

منبع: امتداد