اختصاصی؛

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که القاعده فقط می‌تواند اهداف کوتاهی از حملات بین‌المللی مانند استخدام، آموزش، جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغات را دنبال کند که ممکن است به دلیل خودداری طالبان باشد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از بیزینس اینسایدر، کارشناسی مدعی شده است که کنترل افغانستان به دست طالبان”تداوم القاعده را تضمین می‌کند و گزارش سازمان ملل نیز این ادعا را تأیید می‌کند.
روز پنجشنبه در گزارشی که از یک تیم نظارتی سازمان ملل منتشر شد، اعلام شده است که روابط بین این دو گروه نزدیک و القاعده از تسلط طالبان خشنود است.
بر اساس این گزارش، القاعده از این تصرف برای افزایش نفرات و بودجه خود و همچنین الهام بخشیدن به هواداران خود در سطح جهانی استفاده می‌کند.
«مایکل سمپل»، استاد دانشگاه کوئینز بلفست و کارشناس مسائل افغانستان، به «تام توگندات»، نماینده پارلمان انگلیس گفت که از زمانی که طالبان در تابستان گذشته کنترل افغانستان را به دست گرفته است، این کشور به یک پناهگاه امن القاعده تبدیل شده است، موضوعی که این گروه تروریستی از آن خوشحال است.
سمپل در پادکست کریدور کامیتی بیان کرد که کنترل طالبان تضمین بقای آنها است و توانایی این گروه را برای سازماندهی مجدد شبکه القاعده تضمین می‌کند.
تحلیل او در گزارش سازمان ملل منعکس شده است که می‌گوید در زمان طالبان، افغانستان به‌عنوان یک محیط امن برای ادامه اشغال تلقی می‌شود.
سازمان ملل اظهار کرد که اعضای القاعده در محله دیپلماتیک سابق کابل زندگی می‌کنند و به جلسات وزارت امور خارجه دسترسی دارند و اعضای القاعده به طالبان مشاوره می‌دهند و از آنها حمایت می‌کنند.
بااین‌حال هم سمپل و هم تیم نظارتی سازمان ملل معتقدند که توانایی عملیاتی و احتمال انجام حملات در خارج از افغانستان محدود است.
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که القاعده فقط می‌تواند اهداف کوتاهی از حملات بین‌المللی مانند استخدام، آموزش، جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغات را دنبال کند که ممکن است به دلیل خودداری طالبان باشد. سازمان ملل گفت که این امر برای جلوگیری از شرمساری طالبان یا آسیب رساندن به منافع آنها است.
اما سازمان ملل این نگرانی را مطرح می‌کند که تعهد طالبان به محدودکردن توانایی عملیاتی القاعده در میان‌مدت تا بلندمدت نامشخص است و سمپل گفت که طالبان را نمی‌توان شریک مبارزه با تروریسم دانست.
او به توگندات که ریاست کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا را بر عهده دارد، گفت: هرچه سیاست‌های داخلی طالبان غیرعادی‌تر شود، برای سایرین غیرممکن‌تر می‌شود که آنها را شریک مبارزه با تروریسم بدانند. شما اساساً نمی‌توانید با آنها کار کنید.

ترجمه: گلناز سادات غفاری