محسن امین زاده

توصیه اکید این مقاله توجه ویژه به الگوی چینی برای اداره امور سیاست خارجی و امنیت ملی کشور در جهت دستیابی به قله‌های اقتدار، عزت و سربلندی و پرهیز اکید از الگوی محکوم به شکست کره شمالی است.

 

محسن امین زاده در بخشی از مقاله خود در مجله مشق فردا نوشت: استراتژی کره شمالی کسب قدرت ملی، وجاهت بین‌المللی و فرصت توسعه اقتصادی، از طریق قدرت نظامی و به‌ویژه دسترسی به سلاح هسته‌ای بوده است. این استراتژی به‌کلی شکست خورده است.

کره شمالی با داشتن سلاح هسته‌ای در جوار مرزهایی طولانی با جمهوری خلق چین، در فقر مطلق فرو رفته و زندگی مردمش به تباهی کشانده شده است. حکام کره شمالی با توهمات خود زندگی می‌کنند و نشانی از عزت،‌ اقتدار و سربلندی کره شمالی در جامعه بین‌المللی وجود ندارد.

استراتژی چین کسب قدرت ملی و وجاهت بین‌المللی از طریق توسعه اقتصادی بوده است. این استراتژی طی ۴۵ سال کاملاً موفق بوده و جمهوری خلق چین با کسب موقعیت عالی اقتصادی در جهان، به بالاترین رتبه در اقتصاد جهانی چشم دوخته است.

توسعه اقتصادی تمامی فرصت‌های قدرت ملی،‌ امنیت ملی و وجاهت و اعتبار بین‌المللی و ثبات داخلی را برای چین فراهم کرده است. در حدی که چین می‌رود که بدون کمترین نمایش ماجراجویانه قدرت نظامی، در سایه توسعه اقتصادی به دومین قدرت نظامی جهان نیز بدل شود.

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور محترم از برخی اصلاح‌طلبان خواسته‌اند که نظرات و پیشنهادهایشان را برای اداره درست امور کشور به ایشان بدهند،‌ امید است که هشدارهای این مقاله بر خلاف احمدی‌نژاد، مورد توجه ایشان قرار گیرد و خطرات واگذاری سیاست خارجی و شورای عالی امنیت ملی به دست ماجراجویان به‌ظاهر انقلابی جنگ‌طلب را روشن‌تر کند.

توصیه اکید این مقاله توجه ویژه به الگوی چینی برای اداره امور سیاست خارجی و امنیت ملی کشور در جهت دستیابی به قله‌های اقتدار، عزت و سربلندی و پرهیز اکید از الگوی محکوم به شکست کره شمالی است. تأکید این مقاله روی اهمیت به‌کارگیری دیپلماسی حرفه‌ای، مقتدرانه و شجاعانه،‌ با تمامی مقتضیات آن، برای دفاع از منافع ملی،‌ امنیت ملی و اقتدار ملی در سطح جهان است. چیزی که هرگز با ماجراجویی، نمایش نظامی‌گری،‌ سردادن شعار انقلابی و تهدید دیگر کشورها، دست‌یافتنی نیست.