اختصاصی؛

در ۲۴ فوریه، پوتین وحشیانه به اوکراین حمله کرد و اروپا را گروگان گرفت. اکنون آلمان مجبور است با سوزاندن دوباره زغال‌سنگ، دوبرابر کردن هزینه‌های نظامی و پیوستن به آمریکا و ناتو در تلاش برای ارسال سلاح‌های مرگبار به کیف، مسیر خود را تغییر دهد، به این امید که بتواند ارتش پوتین را شکست دهد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از صدای جدید اوکراین، این بهترین سلاح وی برای کشتارجمعی، همراه با محاصره مواد غذایی است، زیرا هر دو باعث تورم، «قاتل» اقتصادها می‌شوند. قیمت‌ها آن‌قدر بالاست که اثر موجی تورم، از نظر اقتصادی و سیاسی، ویرانگرتر از تحریم‌های غرب علیه روسیه است.
بسته‌شدن صدها رستوران مک‌دونالد یا سقوط بانک‌ها و روبل به لحاظ اقتصادی آسیب می‌زند اما نه از نظر سیاسی. ۱۴۱ میلیون نفر از مردمان پوتین برای دهه‌ها شستشوی مغزی و برده‌داری سیاسی شده‌اند. آنها شورش نخواهند کرد اما دیگران ممکن است این کار را انجام دهند.
نرخ تورم سالانه در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ دوبرابر سال ۲۰۲۰ برای ۳۷ عضو از ۳۸ عضو ثروتمند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و همچنین برای هفت کشور مهم دیگر از نظر اقتصادی است.
اروپا ضربه سختی خورده است، اما آمریکا که دارای منابع عظیم و کمترین وابستگی به تجارت کشورهای توسعه‌یافته است، کمترین آسیب را متحمل شده است.
بااین‌حال، به گفته یکی از کارشناسان، بازارهای سهام در همه‌جا سقوط کرده‌اند، همچنین بسیاری از ارزها به‌ویژه یورو، زیرا اروپا هیچ انرژی ندارد.
به‌عنوان‌مثال، ترکیه با ۵۴٫۸ درصد بالاترین نرخ تورم به دلیل قیمت بالای انرژی و مواد غذایی و همچنین به دلیل سیاست‌های پولی تنبیهی را در جهان دارد. همچنین برای برخی از کشورها رکودی جدید در راه است.
بزرگ‌ترین قربانی آلمان ثروتمند، کشوری که در وهله اول با اتکای شدید بر انرژی پوتین که باعث جنگ اوکراین شد و در نتیجه اقتصاد خود و کل اروپا را هم‌زمان تضعیف کرد، خواهد بود.
برلین پس از جنگ به ساخت آنچه که معتقد بود موفق‌ترین مدل اقتصادی جهان، صلح‌طلبی نظامی و محیطی بکر بود و بدان افتخار می‌کرد. اما نقص این بود که صدراعظم محبوب سابق آلمان، «آنگلا مرکل»، پیوندی غیرقابل‌توضیح با ولادیمیر پوتین ایجاد کرد و به او امتیاز انرژی را که همه هشدار داده بودند امنیت اروپا را تضعیف خواهد کرد را داد.
در ۲۴ فوریه، پوتین وحشیانه به اوکراین حمله کرد و اروپا را گروگان گرفت. اکنون آلمان مجبور است با سوزاندن دوباره زغال‌سنگ، دوبرابر کردن هزینه‌های نظامی و پیوستن به آمریکا و ناتو در تلاش برای ارسال سلاح‌های مرگبار به کیف، مسیر خود را تغییر دهد، به این امید که بتواند ارتش پوتین را شکست دهد.
متأسفانه، نفت و گاز طبیعی مایع کافی برای سپری کردن وجود ندارد. ساخت خطوط لوله و تأسیسات سال‌ها طول می‌کشد، بنابراین اروپایی‌ها اکنون به‌شدت برای گاز طبیعی رقابت می‌کنند و در نتیجه قیمت‌ها را تا ۷۰۰ درصد افزایش می‌دهند و نرخ تورم را همراه با آن افزایش خواهند داد.
این بحران اقتصاددانان جهان را مجبور کرده است که مدادهای خود را تیز کنند. بانک جهانی نرخ رشد جهانی پیش‌بینی‌شده را برای ۱۲ ماه آینده نسبت به سال گذشته به نصف کاهش داده است.
رئیس بانک جهانی اظهار کرد: برای بسیاری از کشورها، اجتناب از رکود سخت خواهد بود. سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی چشم‌انداز خود را دررابطه‌با رشد جهانی کاهش داد و پیش‌بینی‌های تورم را دوبرابر کرد و هشدار داد که پیامدهای جنگ می‌تواند توأم با آسیب طولانی‌مدت به زنجیره‌های تأمین بدتر شود.
«نوریل روبینی»، اقتصاددان این هفته نوشت که یک رکود جهانی هم‌زمان محتمل است، بازار نزولی بیشتر نزول خواهد کرد و حباب‌ها در همه‌جا از جمله در سهام دولتی و خصوصی، املاک و مستغلات، مسکن، سهام، ارزهای دیجیتال در حال کاهش هستند. ثروت واقعی و مالی در حال کاهش و بدهی‌ها و نسبت‌های پرداخت بدهی در حال افزایش است.
به‌طورکلی، ایالات متحده کمترین آسیب را دیده است زیرا این کشور نیروگاه انرژی و کشاورزی جهان است. در واقع، قیمت‌های متورم به نفع این بخش‌های مهم است و نرخ تورم و نرخ بیکاری در ایالات متحده علی‌رغم کاهش تولید، کمتر از سایر اقتصادهای بزرگ بوده است.
این پیامد اقتصادی عجیب‌وغریب بیشتر به‌عنوان یک رکود «پر کار» تا یک رکود سنتی توصیف شده است. بااین‌حال، «لری سامرز»، وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده معتقد است که رکود اقتصادی آمریکا که او قبل از حمله به اوکراین پیش‌بینی کرده بود، در سال جاری آغاز خواهد شد، نه در سال ۲۰۲۳٫
از نظر سیاسی، بایدن تلاش کرده تا نقش تورمی را که توسط هزینه‌های بیش از حد دولت ایفا می‌کند منحرف کند و ادعا کرد که تورم ناشی از «روسیه، روسیه، روسیه» است.
«اولاف شولز»، صدراعظم آلمان، برای به دست آوردن انرژی به کشورهای خاورمیانه سفر می‌کند حتی به اتاوا سفر کرد تا بتواند نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو را متقاعد کند که تعصب خود را در زمینه آب‌وهوا کنار بگذارد. آلمان ده‌ها میلیارد دلار برای انتقال گاز هزاران مایلی از غرب کانادا به پروژه‌های گاز طبیعی مایع با تامین مالی آلمان در سواحل شرقی کانادا ارائه خواهد کرد. روی رژیم سبک کانادا شرط نبندید که یک استراتژی صنعتی معقول را اتخاذ کند، حتی اگر آلمانی‌ها در آن سرمایه گذاری کنند.
اگر سیل تسلیحات ناتو تفاوتی ایجاد کند و اگر تحریم‌ها مانع از تکمیل تسلیحات روسیه شود، اوکراینی‌ها می‌توانند در ماه‌های آینده مسیر را تغییر دهند.
برخی از منتقدان پوتین معتقدند که این جنگ منجر به رکود در روسیه و کاهش ۲۵ درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سال آینده خواهد شد. هر اتفاقی بیفتد، جورج سوروس، معتقد است که پوتین باید حذف شود وگرنه تمدن زنده نخواهد ماند.
من فکر می‌کنم اوکراین امروز خدمات بزرگی به اروپا و جهان غرب و جامعه باز و بقای ما ارائه می‌دهد. آنها شانس بسیار خوبی برای برنده‌شدن دارند … ما باید از آنها حمایت کنیم.
اما پوتین اوکراین را بمباران می‌کند و بمب تورم را در هر جای دیگر منفجر کرده است.
اکنون هر ملتی که محاسبات سیاسی را در سطح جهانی تغییر می‌دهد در رنج است. استیون پایفر، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین اخیراً گفته است: مسئله بزرگ‌تر این است که آیا اراده سیاسی در اروپا و ایالات متحده برای ادامه مبارزه وجود دارد یا خیر. تا اینجای کار، فکر کنم وجود داشته است. نمی‌دانم آیا می‌توان آن را ۶ ماه یا ۱۲ ماه ادامه داد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری