اختصاصی

به باور بسیاری، تاجزاده تنها کسی است که خواسته‌های اصلاح طلبی را شجاعانه و بدون لکنت زبان بیان می‌کند، خواسته‌هایی که از دید بسیاری از کنشگران عرصه اصلاحات ممکن است دردسرهای زیادی برای یک شخصیت سیاسی به‌دنبال داشته باشد.

 

به گزارش صبح ما، مصطفی تاجزاده دو روز قبل در میان تمامی حدس و گمان‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به‌عنوان کاندیدا حاضر می‌شود. اگرچه با این اعلامِ حضور طیف زیادی از کنشگران سیاسی و مردم ابراز رضایتمندی کردند و امیدوار به مشارکت در انتخابات شدند، اما در این میان هستند کسانی‌که نه‌تنها از این بابت خوشحال نشدند، بلکه دلواپسی همچون خوره به جانشان افتاده است.

از این رو، باید پرسید چرا با اعلام کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده، «معاون سیاسی وزارت کشور در دولت سیدمحمد خاتمی»گروهی خوشحال و برخی نیز ناراحت شدند، اگرچه این ابراز خوشحالی و نگرانی دو قطب متفاوت است اما به‌نظر می‌رسد برای هر دوی آن‌ها دلایل مشترکی وجود دارد.

بی‌تردید کسانی‌که از حضور تاجزاده در عرصه انتخابات ابراز رضایتمندی می‌کنند، شجاعت، صراحت و صداقت او را ملاک انتخاب خود می‌دانند. این سه مولفه درواقع همان پارامترهای مشترکی هستند که طیف مقابل را نیز از حضور تاجزاده در این عرصه نگران کرده است.

به باور بسیاری، تاجزاده تنها کسی است که خواسته‌های اصلاح طلبی را شجاعانه و بدون لکنت زبان بیان می‌کند، خواسته‌هایی که از دید بسیاری از کنشگران عرصه اصلاحات ممکن است دردسرهای زیادی برای یک شخصیت سیاسی به‌دنبال داشته باشد.

برای درک این مطلب اصلاً نیازی نیست راه دور برویم. مرور بیانیه اعلام حضور ایشان در انتخابات، خود گویای همه چیز است به ویژه زمانی که از عادی‌سازی روابط با آمریکا، انجام اصلاحات ساختاری در جمهوری اسلامی، اصلاح قانون اساسی و اختیارات رهبری و… سخن می گوید.

تاجزاده صریح و بودن آلایش حرف می زند، چنانکه ممکن است با «صراحت» لحن و گفتاری که دارد بسیاری از سیاسیون متعصب را رنجیده خاطر کند. اما او معتقد است که نباید در بیان مطالبات مردم و خواسته‌های محقق نشده انقلاب تعارفی به خرج داد و اتفاقا تنها عرصه ای که باید در آن قاطعانه عمل کرد عرصه پیگیری حقوق مردم است.

تاجزاده با وجود این‌که خود را کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرده و می‌داند که حتی ممکن است به‌زودی تیغ برنده استصواب شورای نگهبان او را از ادامه این مسیر باز دارد، اما همچنان صراحت کلام خود را حفظ کرده است.

برای نمونه، درحالی‌که پس از انتشار فایل صوتی سخنان ظریف طی روزهای گذشته، بسیاری به‌دنبال این بودند که چه کسی این فایل را منتشر کرده است، ولی تاجزاده در واکنش به این ماجرا در بخشی از پیام توئیتری خودش با هشتک تغییر نوشت: «مصاحبه ظریف ریشه برخی مشکلات کشور را نشان داد. این‌که میدان(نیروهای نظامی) در سوریه در خدمت دیپلماسی نبود، روسیه علیه برجام کارشکنی می‌کرد و وزیر خارجه از حمله به عین‌الاسد و شلیک پدافند سپاه به هواپیما خبر نداشت، بیانگر دست بالای نظامیان در حکومت است.»

یکی دیگر از ویژگی‌های او که سبب شده در صورت عبور از نظارت استصوابی بسیاری از مردم انگیزه حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشند «صداقت» تاجزاده است. او از معدود چهره‌های سیاسی است که به هر چه می‌اندیشد صادقانه می‌پردازد و از پنهان کردن عقاید خود به‌شدت اجتناب می‌کند. این را می‌ توان از مناظره‌هایش با احمد زیدآبادی و دیگران فهمید، جایی که خودش را سانسور نکرد و علیرغم درک همه مشکلات پیش‌رو، صادقانه کلید واژه موفقیت و تغییر را برای حضور در عرصه انتخابات به کار برد، حالا هم خودش با اعلام کاندیداتوری در تحقق این موضوع پیش‌قدم شده است.