بکارگیری این روش جنایتکارانه و بحق تروریستی علیه نوباوگان و به ویژه دختران و در معرض خطر و آسیب قرار دادن هر انسانی و نگران کردن خانواده های عزیز قربانیان و بطور کلی ملت شریف جرم بزرگ و نابخشودنی است.

 

سیدمحمد خاتمی در پیامی به کنگره حزب توسعه ملی که قرار بود روز گذشته برگزار شود به جنایت اخیر علیه دانش آموزان در کشور واکنش نشان داد.

متن کامل پیام ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه بهار دلکش می پرسیم که آیا به سوی بهاری تر شدن زندگی می رویم یا تندبادهای سرد و ویرانگر زندگیمان را خزانیتر خواهد کرد؟

زندگی آنگاه بهاری خواهد شد که مردمان چه در کالبد جامعه، چه نهادهای مردمی و چه حکومت با پالایش جان از پلشتی ها و زشتی ها، نسبت به عوامل زندگی کش چون سرکوب، ترور، خشونت و دیگر عواملی که عرصه زندگی را بر مردم تنگ تر، و آزادانه و کریمانه و مسئولانه زیستن را پرهزینه تر می کند به مقابله برخیزند تا دست کم امید به زندگی بهتر افزون شود.

ایران عزیز سرشار از سرمایه ها و استعدادهای انسانی، طبیعی، مادی، معنوی، تاریخی و جغرافیایی است که با مشاکرت حق مدارانه و امیدوارانه مردم و برخورداری آنان از نعمت حکمرانی خوب این همه شکوفا می شود و به فعلیت می رسد و با در نظر گرفتن اقتضائات زمان، زندگی به سوی بهبود و افتخار برای همگان پیش خواهد رفت.

با تأسف فراوان در این زمانه که از درون و بیرون از هر سو ” ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد” شاهد حوادث هولناکی هستیم اگر با آن برخورد ریشه ای نشود باید انتظار روزهای بدتری را داشته باشیم.

طی هفته های گذشته جنایتی که در دبستان های دخترانه رخ داد و از آنجا به سطوح بالاتر دانش آموزان و به شهرهای دیگر سرایت کرد، چنان هولناک و نگران کننده است که دل هرکس را که بهره ای از عاطفه دارد و در خود نسبت به انسان و کرامت او و بخصوص نسبت به زنان که گرفتار ستم مضاعف بوده و هستند احساس مسئولیت می کند خواهد لرزاند. و به تعبیر مولاامیرالمومنین(ع) که از ربوده شدن پای افزار از پای دختر یهودی در گوشه دور افتاده ای از منطقه زیر فرمانروائی خود برافروخته شده بود فرمود: که اگر کسی از این خبر بمیرد ملامت نخواهد شد.

بکارگیری این روش جنایتکارانه و بحق تروریستی علیه نوباوگان و به ویژه دختران و در معرض خطر و آسیب قرار دادن هر انسانی و نگران کردن خانواده های عزیز قربانیان و بطور کلی ملت شریف جرم بزرگ و نابخشودنی است.

و شگفت اینکه نهادها و کسانی که بزرگترین مسئولیت شان نگاهبانی از جان و امنیت و زمینه سازی برای رشد فرزندان این مرز و بوم است از کنار حادثه چنان گذشتند که گوئی اتفاقی نیافتاده است در حالیکه می بایست همه توان و تدبیر و امکانات برای ریشه یابی این جنایت بسیج شود و دستهای ناپاکی که رأسا یا به تحریک دیگران چنین اقدام جنایتکارانه ای کردند قطع شود و ریشه این حوادث کنده شود و به جامعه این اطمینان داده شود که به هیچ وجه چنین حوادثی تحمل نخواهد شد.

در این میانه نهادهای مدنی اعم از احزاب و تشکل های مردمی که متأسفانه خود با مشکلات و تنگناهای فراوانی مواجهند باید همت خود را در شناختن و شناساندن زمینه ها و عوامل چنین جنایت ها و ارائه راه کارهای مناسب برای مقابله با آنها به کار گیرند.

ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت بقیه الله (عج)، برای اعضاء محترم حزب توسعه ملی ایران اسلامی آرزوی توفیق میکنم و امیدوارم که نشست سراسری این حزب، آنگونه که مورد نظر برگزارکنندگان محترم است به نتیجه مطلوب برسد.