ضمن اعلام همدردی با هم‌وطنان شریف آبادان و ملت ایران و عرض تسلیت، برای جانباختگان این فاجعه رحمت و‌ مغفرت الهی مسألت داریم. باشد که حاصل جان‌باختن مظلومانهٔ این هموطنان، اصلاح شیوه اداره کشور و رفاه و آسایش سایر هم‌وطنان شریف شود.

 

 

جبهه اصلاحات ایران به دنبال وقوع فاجعه دردناک متروپل در آبادان پیامی صادر کرد. متن کامل این پیام از این قرار است:

به نام خدا

فاجعهٔ فروریختن ساختمان متروپل در آبادان که موجب جان‌ باختن و مجروح شدن تعدادی از هم‌وطنان عزیز آبادانی شد، علاوه بر تأسف و تأثر قاطبهٔ ملت ایران موجب روشن‌تر شدن ابعاد جدیدی از ناکارآمدی و فساد در نظام اداره کشور شد. اولین آن، کم‌توجهی به این فاجعه و کوتاهی در امدادرسانی و تلاش به موقع برای نجاتِ جانِ ماندگان در زیر آوار بود که موجب بیشترین نارضایتی در بین مردمی شد که لحظه به لحظه بر نگرانی‌هایشان برای نجات بستگان و همشهریان‌ افزوده می‌شد.

اخبار ضد و‌ نقیض در مورد بازداشت یا مرگ مالک ساختمان که در نظر مردم عامل اصلی این فاجعه بوده است در رسانه‌های رسمی، حس بی‌اعتمادی و تقابل را تشدید کرد و دومین ناکارآمدی و شاید فساد را در نظام اداره کشور آشکار ساخت.

سومین عامل رنجشِ به‌حق مردم، هم‌زمانی برگزاری همایش «سلام، فرمانده» در ورزشگاه آزادی بود که تناسبی با نگاه‌داشت حرمت عزاداران این فاجعه نداشت. تأخیر در اعلام عزای عمومی و ارسال پیام تسلیت مقامات عالی نظام و کم‌توجهی در رسانهٔ ملی به این فاجعه عامل بعدی بود.

اما در نهایت باید گفت که این فاجعه بیش از گذشته نشان داد که چگونه مناسبات قدرت و ثروت موجب هم‌افزایی این ناکارآمدی‌ها و فسادها در بین مسئولین و شهرداران فعلی و قبلی شده است. سودجویی و زیاده‌خواهی از یک سو و تساهل در اجرای قانون و حفظ حقوق عامه و به‌خصوص ضوابط ساخت و ساز از سوی دیگر، این فاجعه را رقم زده است.

بناى ساختمان متروپل و فروریزش آن، فارغ از جزئیات ماجرا، اینک نمادی از کل نظام حکمرانی در کشور شده است و اگر تنبه لازم از آن به دست نیاید تصویر‌گر فردای این نظام خواهد بود. لذا ضمن آن‌که از قوه قضاییه می‌خواهیم با دقت و بدون اغماض نسبت به بررسی هرگونه اهمال، قصور، تقصیر و یا دخالت‌های فراقانونی ورود و متناسب با قصورها و تقصیرها اعمال قانون کند، به جد به مسئولین امر توصیه می‌کنیم این فاجعه را عبرتی برای خود قرار دهند و در شیوهٔ حکمرانی و اداره کشور تجدیدنظر لازم را به عمل آورند.

در پایان ضمن اعلام همدردی با هم‌وطنان شریف آبادان و ملت ایران و عرض تسلیت، برای جانباختگان این فاجعه رحمت و‌ مغفرت الهی مسألت داریم. باشد که حاصل جان‌باختن مظلومانهٔ این هموطنان، اصلاح شیوه اداره کشور و رفاه و آسایش سایر هم‌وطنان شریف شود.