اختصاصی؛

عربستان سعودی‌امیدوار است که حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به این پادشاهی متوقف شود و ایران به مذاکرات عربستان با حوثی‌ها کمک کند. اما مقامات تأکید کردند که انتظارات حداقل در ابتدا در سطح کم باقی خواهد ماند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، ایران و عربستان سعودی، دو رقیب بزرگ تولید نفت خاورمیانه، پس از هفت سال قطع رابطه، برای بازگرداندن روابط و بازگشایی سفارت‌ها به توافق رسیده‌اند.
این توافق پس از مذاکراتی که با میانجی‌گری چین در پکن برگزار شد، به عمل آمد. خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) با استناد به بیانیه مشترک این توافق گزارش داد: در نتیجه مذاکرات، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را طی دو ماه از سر بگیرند و سفارتخانه‌ها را بازگشایی کنند.
ریاض پس از حمله معترضان ایرانی به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی در ایران در سال ۲۰۱۶ در اعتراض به اعدام « شیخ نمر النمر»، روحانی شیعه توسط عربستان سعودی، روابط خود را با تهران قطع کرد.
رقابت بین ایران عمدتاً شیعه و عربستان سعودی سنی در سال‌های اخیر بر سر تسلط بر سیاست خاورمیانه، سوریه، عراق، لبنان و یمن گسترش یافته است.
نور نیوز رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، تصاویری از «علی شمخانی»، دبیر این شورا، در کنار یک مقام سعودی و « وانگ‌یی »، ارشدترین دیپلمات چین، منتشر کرده است.
تلویزیون دولتی ایران هم اعلام کرد: پس از اجرای این تصمیم، وزرای امور خارجه دو کشور برای آمادگی برای تبادل سفیران دیدار خواهند کرد.
این توافق پیامد‌های بالقوه گسترده‌ای برای توافق هسته‌ای ایران و جنگ داخلی در یمن، دارد و نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب است.
خبرگزاری عربستان سعودی این توافق را تأیید و اعلام کرد که دو کشور توافق کرده‌اند به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند و در امور داخلی هم دخالت نکنند.
در این بیانیه همچنین آمده است که ریاض و تهران برای فعال کردن توافقنامه همکاری امنیتی که در سال ۲۰۰۱ امضا شده بود، توافق کردند.
«حسین‌امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران گفت: بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد. سیاست همسایگی به عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.
مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران، سال‌ها بود که عمدتاً در عراق ادامه داشت، اما مایه تعجب است که این توافق در چین بسته شد.
شمخانی، دبیر امنیت ملی ایران، با قدردانی از تلاش‌های عراق در میزبانی پنج دور از مذاکرات ایران و عربستان، به نقش بغداد و اینکه تلاش آن‌ها در زمینه‌سازی این توافق ارزشمند بوده است، اشاره کرد.
منابع سعودی گفتند که مهم بود که این امر طرح چین بوده است.
با این حال، این توافق می‌تواند پیامد‌هایی برای تلاش تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن اقتصادی ایران از طریق تحریم‌ها داشته باشد. اگر واقعاً روابط عربستان با تهران گرم شود، یکی از پیامد‌های آن احتمالاً سرمایه‌گذاری عربستان در داخل ایران خواهد بود.
یکی دیگر از پیامد‌های بالقوه تعامل مجدد دیپلماتیک این است که عربستان سعودی ممکن است کانال ماهواره‌ای ایران اینترنشنال مستقر در لندن خود را که با حمایت از معترضان در داخل ایران محبوبیت پیدا کرده است، مهار کند.
«فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان در اوایل این هفته در لندن، از مناسبات عربستان سعودی با چین دفاع کرد و گفت: چین بزرگترین شریک تجاری ما است. همچنین بزرگترین شریک تجاری اکثر کشورهاست. و این واقعیتی است که ما باید با آن کنار بیاییم. چین برای ما شریک مهم و ارزشمندی در بسیاری از زمینه‌ها است. ما روابط کاری عالی در بسیاری از بخش‌ها داریم. اما این را گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم، ما به دنبال منافع خودمان در شرق و غرب خواهیم بود. وی همچنین تأکید کرد که معتقد است مذاکرات هسته‌ای ایران در شکل کنونی رو به پایان است و بهتر است که قالب آن، تغییر کند.
وی افزود که فکر نمی‌کند سعودی‌ها خواسته‌های بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران نسبت به خواسته‌هایی که در حال حاضر از سوی غرب مطرح می‌شود داشته باشند، اما گفت: من معتقدم که می‌توانیم وقتی پای میز مذاکره هستیم، برای ایرانیان روشن کنیم که این نگرانی فقط کشور‌های دور نیست، بلکه نگرانی همسایگان آن‌ها نیز هست. در این حال همسایگان به دنبال روابط عادی بهتری خواهند بود. بنابراین اگر روشن کنیم که این بخشی از اطمینان به ما است، فکر می‌کنم ممکن است به آن‌ها کمک کند مشارکت در چنین فرآیندی را برای آن‌ها قابل قبول‌تر کند.

در یمن، سعودی‌ها به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ از طریق گفتگو‌های خصوصی در عمان با حوثی‌ها هستند.
عربستان سعودی‌امیدوار است که حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به این پادشاهی متوقف شود و ایران به مذاکرات عربستان با حوثی‌ها کمک کند. اما مقامات تأکید کردند که انتظارات حداقل در ابتدا در سطح کم باقی خواهد ماند.
این پیمان لزوماً به معنای تغییر در رویکرد سعودی‌ها به مناقشه فلسطین، جایی که به اسرائیل هشدار می‌دهد که در مسیر ایجاد خونریزی خطرناکی گام بردشته است، نیست.
با این حال، این توافق باعث نگرانی بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی که به دنبال انزوای جهانی برای دشمن سرسخت خود ایران هستند، خواهد شد. نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل، این پیمان را تحولی «جدی و خطرناک» و «ضربه مهلکی به تلاش برای ایجاد اتحاد منطقه‌ای» علیه جمهوری اسلامی توصیف کرد.
این در حالی است که عربستان سعودی از پیوستن به توافقنامه ابراهیم که روابط بین اسرائیل و برخی کشور‌های عربی را عادی می‌کند، خودداری کرده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری