یکی از همکاران واشنگتن پست در مقاله ای تحلیلی به این نتیجه رسید که دولت بایدن باید هر چه زودتر به تعامل با ایران بپردازد زیرا دولت بعدی ایران می تواند در این زمینه سختگیرتر باشد. ایشان تارور در مقاله‌ای که در وبسایت روزنامه واشنگتن پست منتشر شد به کشمکش‌های ایران و ایالات متحده […]

 

یکی از همکاران واشنگتن پست در مقاله ای تحلیلی به این نتیجه رسید که دولت بایدن باید هر چه زودتر به تعامل با ایران بپردازد زیرا دولت بعدی ایران می تواند در این زمینه سختگیرتر باشد.

ایشان تارور در مقاله‌ای که در وبسایت روزنامه واشنگتن پست منتشر شد به کشمکش‌های ایران و ایالات متحده پرداخت و نوشت: رئیس جمهور بایدن و یارانش وعده داده بودند، با جمهوری اسلامی ایران رفتاری متفاوت از آنچه که در دوران دونالد ترامپ رخ داد داشته باشند.او می‌نویسد، قرار بود دولت جدید “خساراتی” را که توسط رئیس جمهور پیشین در زمینه توافق با ایران به‌بار آمده بود جبران کند.تارور احتمال می‌دهد که برای بایدن زمان گشودن درها به روی جمهوری اسلامی رو به پایان باشد.او یادآور می‌شود که تحریم‌های گسترده دولت ترامپ علیه ایران همچنان پابرجاست و ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در مقادیر بیشتر از آنچه در برجام تعیین شده بود ادامه می‌دهد.

ایشان تارور در ادامه مقاله‌اش به ” پرسش‌های فزاینده‌ای درباره اشتهای هر یک از طرفین” می‌پردازد و می‌نویسد، دولت بایدن نگران است که در صورت دادن امتیاز به جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی در واشنگتن و خاورمیانه روبرو شود.از طرف دیگر رویکرد آهسته واشنگتن به اوضاع، برخی از طرفداران سازش با ایران را نگران کرده است. آنها خواستار “اقدامات سریع‌تر” هستند، پیش از آنکه شرایط برای راه‌حل‌های دیپلماتیک نامساعدتر شود.

تارور به این نکته اشاره می‌کند که جرد کوشنر، داماد ترامپ و نماینده سابق دولت در امور خاورمیانه هم رویکرد آهسته بایدن و هم تصور رئیس جمهور از این که دولت ایران با تهدید به گسترش برنامه هسته‌آی خود “بلوف می‌زند” را تحسین کرده است.او می‌نویسد:‌ «ایران ممکن است بلوف نزند. اگرچه اقتصاد این کشور به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته اما ایران تاکنون نشان داده است که می‌تواند تا حدودی مقاومت کند».روزنامه‌نگار آمریکایی همچنین احتمال می‌دهد که در روند انتخابات پیش رو در ایران یک دولت سرسخت‌تر از دولت روحانی تشکیل شود.

در این صورت، به اعتقاد او، راه رسیدن جو بایدن به آرزوی خود مبنی بر بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای و بسط دادن مذاکرات به مواردی چون سیاست‌ منطقه ای ایران و برنامه موشکی بالستیک این کشور، ناهموارتر خواهد شد.تارور در ادامه مقاله خود نمونه‌های گوناگونی از مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های کارشناسان و سیاستمداران ایرانی و آمریکایی را بیان می‌کند تا به این نتیجه برسد که دولت بایدن باید هر چه زودتر راه را برای مذاکره با دولت روحانی بگشاید و از این طریق برنامه احتمالی اصولگرایان برای گرفتن قوه مجریه را نقش برآب کند.

 

منبع: بهارنیوز