اختصاصی؛

مشخص نیست اقدامات بعدی دلواپسان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط در کشور چه خواهد بود؛ اما به گفته تحلیلگران، بدون شک در روزهای آتی برخی اقدامات این عده، محدودیت هایی برای کاهش ملموس نرخ ارز و شکستن تحریم های فزاینده علیه ایران ایجاد خواهد کرد.

 

به گزارش صبح ما، چند ماهی از رفتن ترامپ در آمریکا می گذرد. کسی که به سیاست فشارحداکثری علیه ایران پایبند بود و با حرص زیاد از برجام خارج شد و در طول ۴سال تحریم های فزاینده ای علیه کشورمان وضع کرد.

حالا نیز خبر رسیده که در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل، رئیس‌جمهوری این رژیم روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت رئیس حزب میانه‌رو «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرده است. یائیر لاپید حمایت ۵۶ کرسی از ۱۲۰ نماینده پارلمان اسرائیل (کنست) را در اختیار دارد اما برای تشکیل دولت، نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد.

رئوون ریولین رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد اکنون روشن است که آقای لاپید مامور تشکیل دولت و گرفتن تاییدیه از پارلمان است، اگرچه مشکلات زیادی نیز پیش رو دارد. با پایان گرفتن مهلت قانونی ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل در آخرین ساعت سه‌شنبه شب، شکست او در تحقق این هدف قطعی شد.

آقای لاپید در سال ۲۰۱۳ و در پی ائتلاف حزبش با حزب نتانیاهو (لیکود)، به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شده بود. او اکنون ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت خود را تا دوم ژوئن تشکیل دهد. آقای لاپید گفته است آماده تشکیل ائتلاف با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا» است و هر کدام از آن‌ها به‌صورت چرخشی می‌توانند سمت نخست‌وزیری این رژیم را در دست داشته باشند.

با انتشار این اخبار و گزارش هایی از پیشرفت مذاکرات وین و بهبود روابط ایران و کشورهای منطقه، دلواپسان داخلی که همسویی زیادی با مواضع آمریکای ترامپ و بنیامین نتانیاهو داشتند و بیشترین درآمدها را از تداوم تحریم ها علیه کشور و ادامه وضعیت بحرانی پیدا کرده بودند حال و روز خوشی ندارند. بنابراین از یک سو از ادامه مذاکرات اعلام انزجار می کنند و از سوی دیگر وعده بدتر شذن شرایط را می دهند.

شرایط به گونه ای است که حتی در صداوسیما نیز به نقل از منابع آگاه بارها علیه مذاکرات برجام خبرپراکنی می کنند و در گامی فراتر با انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه، به جایگاه دستگاه دیپلماسی کشور آسیب می زنند.

مشخص نیست اقدامات بعدی دلواپسان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط در کشور چه خواهد بود؛ اما به گفته تحلیلگران، بدون شک در روزهای آتی برخی اقدامات این عده، محدودیت هایی برای کاهش ملموس نرخ ارز و شکستن تحریم های فزاینده علیه ایران ایجاد خواهد کرد. باید دید آیا ماجراجویی های پس از امضای برجام این بار نیز به نحو دیگری تکرار خواهد شد؟