عباس آخوندی

مهر ۱۳۸۴ درحالی‌که زمزمه‌‏های ارجاع پرونده هسته‌‏ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شنیده می‏‌شد، او در رسانه‌‏ها این موضوع را که سال‏‌ها «خط قرمز سیاست‌‏های امنیتی ایران بود»، کوچک می‌‏شمرد و حتی آن را به نفع مردم ایران ‏دانست.

 

عباس آخوندی، وزیر سابق و عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نوشت: اگر روایت رسمی درباره جرایم جاسوسی اکبری با قرینه‌‏های حمایت سنگین مقامات اروپایی و آمریکایی از وی پذیرفته ‏شود، با توجه به سوابق مسئولیتی و مواضع سیاسی وی و همراهی کامل او با مواضع دولت نهم و دهم، باید یک گام به عقب بازگشت و بر اساس آن، توان این فرضیه را در دستور بررسی قرار داد که ممکن است «فرایند برکشیدن پدیده‏‌ی احمدی‌‏نژادیسم در انتخابات۱۳۸۴، مواضع تند و ضداستراتژیک او و دریافت شش قطعنامه ظرف حدود شش ماه از شورای امنیت سازمان ملل، طرح شعار «انرژی هسته‏‌ای حق مسلم ماست» و مقاومت از الحاق به کنوانسیون‏‌های اف‌‏ای‌‏تی‌‏اف می‏‌تواند به ‏صورت‏‌هایی بسیار پیچیده از سوی سرویس‌‏ها هدایت شده ‏باشد».

اینها و سایر موضع‏‌هایی از این دست، همه و همه می‏‌تواند دام غربیان برای اجماع امنیتی علیه ایران بوده باشد و اینکه دولت ایران ندانسته در زمین آنان بازی کرده ‏باشد.

براساس اطلاعیه قوه‌قضائیه، «اقدامات و ارتباطات متهم با سرویس جاسوسی انگلیس را به دو مرحله می‏‌توان تقسیم کرد: یکی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ و سپس بعد از فرار از کشور و بازگشت مجدد». از همین رو، بررسی مواضع او در همین دوره و دوره‏ انتخابات۱۳۸۴ بسیار مهم است.

اقتصادنیوز در گزارشی تحت عنوان روایت متفاوت از اعدام علیرضا اکبری در ۲۴دی‌ماه، مروری بر مواضع وی دارد که در این یادداشت از آن نقل می‌‏شود.

مردادماه ۱۳۸۲ او در سخنانی که ایسنا آن را منعکس کرده، دستیابی به سلاح هسته‏‌ای را «بازدارنده» توصیف کرده ‏است: «شاید بیشترین خاصیت سلاح ‏هسته‌‏ای عدم استفاده از آن است و مهم‏ترین بهره‌‏ای که از آن تاکنون برده شده، ایجاد نوعی بازدارندگی و برتری قوا بوده است. کاربردهای عدم استفاده از سلاح هسته‌‏ای در عین داشتن آن قابل مقایسه با کاربردهای استفاده از این سلاح نیست».

او همچنین مخالف سرسخت پروتکل الحاقی بود و آن را «کاپیتولاسیون» دانسته بود: «نباید این پروتکل را امضا کنیم و حتی اگر اجبارها هم زیاد شود؛ باز نباید مجلس آن را تصویب کند».

او سال۱۳۸۴ با پایان دولت محمد خاتمی و روی کار آمدن دولت محمود احمدی‏‌نژاد، در انتقاد به سیاست‌‏های دولت خاتمی گفته بود: «ایران باید پیشنهاد اروپا را رد کند، از قطع مذاکراتی این‏گونه یک‏جانبه استقبال کند. بدون شک و هر چه سریع‏‌تر تاسیسات اصفهان باید راه‌‏اندازی شود، چراکه این مسئله هیچ ارتباطی با بحث غنی‏‌سازی پیدا نمی‌‏کند، ضمن آنکه انجام غنی‏‌سازی هم تا درصدی خاص، مشکلی نخواهد داشت».

او پیشنهادهایی را مطرح می‏‌کرد که بیشتر از تندروها شنیده می‏‌شود: «ایران می‌‏تواند خط قرمز خود را داشتن چرخه کامل تکنولوژی هسته‌‏ای و نه زنجیره سوخت قرار دهد، تا آن وقت شاهد انعطاف بیشتر غرب باشیم».

مهر ۱۳۸۴ درحالی‌که زمزمه‌‏های ارجاع پرونده هسته‌‏ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شنیده می‏‌شد، او در رسانه‌‏ها این موضوع را که سال‏‌ها «خط قرمز سیاست‌‏های امنیتی ایران بود»، کوچک می‌‏شمرد و حتی آن را به نفع مردم ایران ‏دانست.

منبع: صدا