اختصاصی؛

راب لی، از مؤسسه تحقیقاتی سیاست خارجی مستقر در ایالات متحده، در توییتی نوشت که مردم کمی بیش از حد به نهم ماه مه عنوان تاریخ پایان این جنگ توجه دارند.

 

آیا ولادیمیر پوتین ممکن است از جشن‌های پیروزی جنگ جهانی دوم در نهم ماه مه برای اینکه کشورش را در بستر جنگ گسترده‌تری قرار دهد، استفاده کند یا خیر؟ اما یکی از تحلیلگران معتقد است که رهبر روسیه گزینه‌ای برای پیروزی در اوکراین ندارد.
قرار است جشن سالانه روز پیروزی دوشنبه در مسکو، به مناسبت پایان آنچه روس‌ها آن را جنگ بزرگ میهنی می‌نامند، با برگزاری مراسم باشکوهی در میدان سرخ که در آن تجهیزات نظامی و نیروها از کنار پوتین رژه می‌روند، صورت گیرد.
باگذشت دو ماه و نیم از حمله به اوکراین، آنچه که روسیه «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، بد پیش رفت و با تلفات زیاد نیروها، تجهیزات و روحیه نظامیان مواجه شد.
بااین‌حال، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که آیا پوتین ممکن است از نهم مه برای تقویت جبهه خود، یا با اعلام پیروزی یا اعلام مشارکت بیشتر در میان جمعیت روسیه، استفاده کند.
اما «آنتون بارباشین»، تحلیلگر روسی که مدیر تحریریه مجله آنلاین «ریدل روسیه» است، اظهار کرد که این جنگ بیش از حد پیش رفته است و «دیگر گزینه‌های خوبی» برای پوتین یا کرملین وجود ندارد.
او بیان کرد که ممکن است تبلیغات دولتی مردم روسیه را متقاعد کرده باشد که نیروهای آنها در حال جنگ نیابتی با ناتو در اوکراین هستند، اما این سؤال را مطرح می‌کند که آیا پوتین می‌تواند در نهم مه با گفتن اینکه منطقه شرقی دونباس را «آزادسازی» کرده است، اعلام پیروزی کند.
بارباشین در یک پیام توییتری نوشت: آیا او می‌تواند ۹۰ درصد از نیروهای درگیر را به روسیه بازگرداند و آن جنگ را متوقف کند.
وی افزود: پوتین فقط برای اعلام پیروزی می‌تواند اظهار کند که اکنون روسیه باید از این پیروزی دفاع کند و همچنان به دنبال راه‌های جدیدی باشد تا مردم را برای جنگیدن در اوکراین آماده و هیجان‌زده کند. آیا پوتین می‌تواند این را فقط یک پیروزی بداند و کارش تمام شود؟
بارباشین نوشت: بحث در مورد آن ادامه دارد. من فکر نمی‌کنم که او در این مرحله دیگر بتواند آنچه در سوریه انجام داد را انجام دهد. این جنگ بیش از حد پیش رفت و دیگر گزینه‌های خوبی برای کرملین وجود ندارد.
در گزارشی که در ماه آوریل توسط اندیشکده Royal United Services (RUSI) منتشر شد، آمده است که نهم ماه مه ممکن است به‌عنوان نقطه اتکا روسیه برای بسیج نیروی بسیار بیشتر مورداستفاده قرار گیرد.
این اندیشکده لندنی، اعلام کرد: به نظر می‌رسد که به‌جای استفاده از نهم مه برای اعلام پیروزی، دولت روسیه در آن روز برای «عملیات نظامی ویژه» رسماً به‌عنوان «جنگ» استفاده کند.
در روز چهارشنبه، بلاروس مانورهای نظامی گسترده‌ای را آغاز کرد که برخی می‌گویند نشان می‌دهد پوتین به‌زودی رسماً دامنه تهاجم خود به اوکراین را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، روشن نیست که آیا نهم مه زمانی خواهد بود که او این کار را انجام دهد یا خیر.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که کرملین به دنبال پایان‌دادن به درگیری تا روز پیروزی نیست.
راب لی، از مؤسسه تحقیقاتی سیاست خارجی مستقر در ایالات متحده، در توییتی نوشت که مردم کمی بیش از حد به نهم ماه مه عنوان تاریخ پایان این جنگ توجه دارند.
مسکو تایمز گزارش داد، درهرصورت، تعدادی از روس‌ها که در آغاز جنگ کشور را ترک کردند، از نهم مه برای ارزیابی اینکه آیا بازگشت خوب است یا خیر، استفاده خواهند کرد.
بارباشین گفت که رئیس‌جمهور روسیه از جنگی که آغاز کرده است به‌راحتی کنار نمی‌آید و این درگیری با سوریه جایی که ارتش روسیه به متحد پوتین، بشار اسد کمک کرده است، «یک دنیا» فاصله دارد.
بارباشین با اشاره به کاهش منابع نظامی، حملات اوکراین به زیرساخت‌های روسیه و هیاهوی برخی از حلقه‌های نزدیک پوتین، مانند دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، اینکه کل اوکراین باید تصرف شود، نوشت: پوتین تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند هر نوع پیروزی بر غرب را اعلام کند. پوتین دیگر در موقعیتی نیست که گزینه دیگری داشته باشد. او نمی‌تواند بگوید که کارش به اتمام رسیده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری