متاسفانه شاهدیم حکومتی که بنابود بر اساس اسلام و رای و نظر مردم اداره شود، امروز به مرحله ای رسیده که علاوه بر کنار زدن مردم، اسلام را هم در برابر ملت و جامعه بین الملل قرار داده است و برداشت مجریان و تصمیم گیران از “اسلام” ، هیچ تناسبی با این دین رحمانی ندارد.

 

جواد امام نوشت: متاسفانه پاره ای از برخوردها و اقدامات ناشایست با شهروندان در مقابل ورزشگاه مشهد، شیرینی برد اخیر تیم ملی کشورمان را در برابر لبنان به تلخی کشاند. از این رو، فارغ از نظراتی که تاکنون مطرح شده است، باید مقصر اصلی این نوع اقدامات را نه «مسئولین استانی» بلکه حکومت دانست.

بی تردید برای تمام کسانی که با ساختار جمهوری اسلامی از بدو ایجادش تاکنون آشنایی داشته اند، پذیرفته نیست که در استانی حکومتی خودمختار تشکیل شود و تفاوت نظر یک امام جمعه با استاندار بتواند منجر به بروز مشکل و ناهماهنگی تا این سطح شود. از این رو، فرماندار مشهد نیز درباره اتفاقات اخیر اعلام کرد که برخورد صورت گرفته بر اساس «تصمیمی ملی» بوده و ربطی به تصمیم گیران استانی نداشته است. بنابراین معلوم نیست که چرا عده ای مدام بر طبل این می کوبند که برخورد مذکور، مطابق تصمیم مسئولین استانی بوده است؟!

شکی نیست که کل حکومت در این ماجرا مسئول است. زیرا حمله به شهروندان و زدن گاز اشک آور به صورت آنها، نه تنها با قانون و شرع که با کرامت انسانی نیز سازگار نبوده و هیچ نسبتی با عرف و قانون ندارد.

لذا مسئولین از این مهم غافلند که تعدادی از تصمیماتشان از سوی افکار عمومی با اقدامات طالبان مقایسه می شود. با این فرق که طالبان آنقدر شجاعت و صداقت دارند که کارهای خود را از قبل اعلام کنند، اما در اینجا شجاعت پذیرش عواقب تصمیمات از سوی مسببان اصلی وجود ندارد.

متاسفانه امروز عده ای در نظام جمهوری ما علاوه بر اینکه برای رای و نظر مردم ارزش قائل نیستند، در برخی موارد نیز صراحتا به مقابله با مردم برخاسته اند. باید دید چرا مسئولین نظام به فکر شکاف ایجاد شده میان خود و ملت نیستند؟

واضح است که با موضع گیری های ظاهری مشکلی حل نخواهد شد، زیرا این گونه رفتارها مضاف بر اینکه اعتبار ما را در بین نهادهای بین المللی ناظر از بین خواهد برد، جایگاه و ارزش مردم را نیز در میان مسئولین خدشه دار می کند.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که این رفتارها به مثابه مقابله مستقیم با مردم است. بنابراین حتی اگر قرار است کشور بر اساس سیستم «سلطانیسم» اداره شود، باید کسی که چنین فرمان هایی صادر می کند و یا چنین تصمیماتی می گیرد، مسئولیت عواقب و مشکلاتش را هم بپذیرد. این طور نمی شود که افراد در جای جای این کشور هر تصمیمی که می خواهند بگیرند و مقامات کشور از (رییس مجلس و وزیر کشور و دادستان و…)صرفا به بیان چند جمله انتقادی بسنده کنند.

و اینکه مسئولین به جای پاسخگویی با پیش کشیدن موضوع بلیط های تقلبی به شعور مخاطبان توهین کنند خود بدتر از اصل عمل انجام شده است. مگر می شود تعداد بالایی بلیط را چاپ کنند و در اختیار مردم بگذارند و در آخر بگویند که تقلبی بوده است؟! و عجیب تر اینکه بجای توضیح در این باره و یا برخورد با متخلفان اصلی با مردم برخورد کنند!

متاسفانه شاهدیم حکومتی که بنابود بر اساس اسلام و رای و نظر مردم اداره شود، امروز به مرحله ای رسیده که علاوه بر کنار زدن مردم، اسلام را هم در برابر ملت و جامعه بین الملل قرار داده است و برداشت مجریان و تصمیم گیران از “اسلام” ، هیچ تناسبی با این دین رحمانی ندارد.

شوربختانه در ماجرای اخیر نه به جایگاه و مسأله زنان به تنهایی، بلکه به جایگاه انسان توهین شد و پوشیده نیست که رفتارهای این چنینی، مرزهای تحجر را درمی نوردد و شباهت زیادی به عصر جاهلیت پیدا می کند. به بیانی دیگر، این نوع روش ها با تمدن ایرانی و اسلام سازگار نیستند و با خاستگاه امروز جامعه نیز سازگاری ندارند. در پایان امیدوارم که فردای این سرزمین، از جهل و تعصب و تصمیمات نابخردانه تهی باشد.