وزیر امور خارجه افغانستان به کشورهای منطقه و جهان هشدار داده است که جنگ در افغانستان تنها داخلی نخواهد ماند و دامنه این جنگ به کشورهای منطقه و جهان کشیده خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه افغانستان به کشورهای منطقه و جهان هشدار داده است که جنگ در افغانستان تنها داخلی نخواهد ماند و دامنه این جنگ به کشورهای منطقه و جهان کشیده خواهد شد. وی در باره تحولات اخیر و برخی اظهار نظرها در باره طالبان، تاکید کرد تروریسم «خوب و بد» ندارد.
محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در گفت‌وگو با فارن پالسی گفت که جنگ جاری تنها به افغانستان خلاصه نخواهد شد، بلکه تاثیری بیش از تصور خواهد داشت و به شبکه‌های تروریستی بین‌المللی و به گروه‌های جرایم سازمان یافته جهانی اجازه فعالیت را می‌دهد. اتمر تاکید کرد که تروریسم «خوب و بد» ندارد و تمایز میان گروه‌های تروریستی نباید سیاست کشورها باشد.
محمد حنیف اتمر گفت: «این‌که روی یک گروه تروریستی تمرکز شود و امیداور باشید که بقیه گروه‌ها به شما آسیب نمی‌زنند، واقع‌گرایانه نیست. این گروه‌ها به دنبال شما خواهند آمد.»
اتمر افزود همه می‌دانند که طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی یک تهدید قوی برای صلح و ثبات منطقه و جهان هستند.
در همین حال، او خاطرنشان کرده است که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند تا «امارات اسلامی» را دوباره روی کار بیاورند.
او گفت: «طالبان به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند نیست درحالی‌که ما به طور کامل به آن عمل کردیم.»
۳۵هزار کشته و ۲۰۰ هزار آواره در حملات طالبان
به گفته وزیر امور خارجه افغانستان، در نتیجه حملات طالبان بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند که از این میان ۳۰ درصدشان غیرنظامیان هستند. اتمر افزود: «بیش از ۲۰۰ هزار نفر از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند».
در همین حال، اتمر تصریح کرد که طالبان زمانی به خشونت و جنگ افزوده‌اند که افغانستان در معرض کرونا و خشک ‌سالی قرار دارد. او گفت که این گروه نمی‌توانست زمان سخت‌تری را برای شروع این کارزار وحشیانه و تهاجمی در افغانستان انتخاب کند.
اشرف غنی: روزانه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر بر اثر حملات طالبان در افغانستان کشته می‌شوند
رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد در پی تشدید حملات طالبان،روزانه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در سراسر این کشور جان خود را از دست می‌دهند.
«اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان طی سخنرانی عمومی در ولایت خوست با محکومیت تشدید خشونت گفت: «هر روز بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ افغان در سراسر کشور کشته می‌شوند. چه کسی از عملیات کشتار در این کشور بهره می‌برد؟»
غنی افزود: «دولت افغانستان تلاش‌های زیادی برای صلح انجام داده و خواهان صلح است، اما طالبان به خشونت خود ادامه داده‌اند. آن‌ها باید وارد گفتگو‌های صلح شوند و به دستور بیگانگان کشور خود را ویران نکنند.»
وی تاکید کرد که طالبان مسئول طولانی شدن جنگ است و باید از طالبان پرسش شود که با چه کسانی می‌جنگند و اگر افغانستان سقوط کند و افغان‌ها کشته شوند، چه کسی منفعت می‌برد؟
شکست سنگین طالبان در حمله به تالقان
به گزارش ¬خبرگزاری صدا و سیما از کابل، طالبان شب گذشته حمله گسترده و شدیدی را به شهر تالقان مرکز استان تخار در شمال افغانستان به اجرا در آورد.
«خلیل اسیر» سخنگوی پلیس تخار اعلام کرد: نیروهای طالبان از هشت جهت به شهر تالقان مرکز استان تخار حمله کردند و درگیری شدیدی میان طالبان و نظامیان افغان به وقوع پیوست و این درگیری تا بامداد ادامه یافت.
وی افزود: در این درگیری چهل عضو طالبان کشته و سی نفر از آن‌ها زخمی شدند و طالبان با متحمل شدن تلفات سنگین از محل درگیری عقب نشینی کردند.
پس از شهر‌های قلعه نو، قندهار و غزنی افغانستان این چهارمین مرکز استانی است که در کمتر از یک هفته هدف حملات سنگین طالبان قرار می‌گیرد.
طالبان که به ادعای خودشان بیش از صد و هشتاد شهرستان افغانستان را به تصرف خود درآورده است به نظر می‌رسد اکنون مراکز استان‌های این کشور را به عنوان اهداف جدید خود تعیین کرده است.