اختصاصی

جریان بذرها و نقدینگی در حال حاضر بسیار دشوار است، به طوری که تأمین‌کنندگان در مقایسه با اعتبار فصل گذشته تقاضای پیش‌پرداخت برای عرضه دارند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، تهاجم روسیه به اوکراین منجر به کاهش چشمگیر محصولات کاشته شده توسط کشاورزان اوکراینی در بهار امسال شده است و همچنین نگرانی عمیق دررابطه‌با امنیت غذایی داخلی و بین‌المللی به وجود آورده است.
اوکراین که به دلیل خاک‌های حاصلخیزش شناخته شده است، صادرکننده عمده گندم، جو، آفتاب‌گردان و ذرت به‌ویژه به شمال آفریقا است.
بااین‌حال، کشاورزان و تحلیلگران به گاردین گفته‌اند که کاشت، برداشت و صادرات به دلیل کمبود کود، عدم عرضه سوخت برای تراکتورها، بسته‌شدن بندرها و نیز فعالیت‌های نظامی مختل شده است.
دست‌کم یک‌سوم زمین‌هایی که به طور معمول برای محصولات بهاره مانند ذرت و آفتاب‌گردان استفاده می‌شود، احتمالاً کاشت در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این، یک‌سوم برداشت معمولی گندم از محصول کاشته شده در پاییز گذشته ممکن است از بین برود.
بنا به اظهار تحلیلگران، گزارش شده است که مقدار کمی گندم که در انبار نگهداری می‌شود از طریق راه‌آهن و جاده‌های لهستان و رومانی صادر می‌شود. اما به گفته تحلیلگران، این مقدار میزان ناچیزی از آنچه که به طور معمول از طریق بندرهای دریای سیاه اودسا و میکولایف، قبل از تهاجم روسیه صادر می‌شد، است.
مقامات اوکراینی گفته‌اند که سایر راه‌های صادراتی از طریق رودخانه دانوب، راه‌آهن و جاده‌ها به دلیل امکانات ناکافی محدود شده‌اند.
«مایک لی»، مدیر شرکت خدماتی «فورکستس دریای سیاه»، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که ما باید به طور بالقوه چندین ماه پس از توقف جنگ را بررسی کنیم تا سطح صادرات به حالت عادی بازگردد. او گفت که کشتی‌ها ممکن است برای دریافت پوشش بیمه و مجوز ورود مجدد به بندرها دریای سیاه دچار مشکل شوند و مین‌ها نیز باید پاک‌سازی شوند.
قیمت جهانی غلات در ماه فوریه به دلیل اختلال در صادرات به بالاترین حد خود رسید. برنامه جهانی غذا، آژانس سازمان ملل متحد که تدارکات اضطراری را برای کشورهای درگیر جنگ یا بلایای طبیعی مانند قحطی فراهم می‌کند، این هفته اعلام کرد که هزینه بالاتر مواد غذایی به این معنی است که جیره‌های غذایی کاهش می‌یابد.
درحالی‌که بیشتر گندم اوکراین در پاییز کاشته می‌شود، سایر محصولات از جمله ذرت و آفتاب‌گردان در بهار در هفته‌های آینده کاشته می‌شوند.
«سرهی ایواشوک» یک مزرعه زراعی و لبنی با وسعت ۷ هزار هکتار در غرب اوکراین در منطقه «خملنیتیسکیی» در ۳۵۰ کیلومتری جنوب غربی کیف را اداره می‌کند. او گفت که تاکنون هیچ درگیری و جنگی در این منطقه وجود نداشته است، اما کاشت امسال کند شده زیرا او کارگران و ماشین‌آلات مزرعه خود را به ارتش اوکراین سپرده است.
او گفت: محصول مصرفی کم‌وبیش در حال حاضر برای خودمان کافی است و ذخایر باید برای کاشت کافی باشد. ممکن است با کمبود بذر، کود و محصولات حفاظتی مواجه شویم. قبل از شروع جنگ، ما چندین پیش‌پرداخت برای تدارکات از خطوط اعتباری خود انجام داده بودیم. بااین‌حال، زنجیره‌های تدارکاتی و تأمین در حال حاضر شکسته شده‌اند، بنابراین تأمین‌کنندگان ما نمی‌توانند ورودی‌ها را در اختیار ما قرار دهند.
ایواشوک گفت که ذرت و گندم آماده فروش در انبار دارد اما به دلیل محدودیت‌های لجستیکی در راه‌آهن قادر به صادرات محصولاتش نیست که معمولاً از طریق مرز لهستان ارسال می‌شد.
«آندری دیکون»، رئیس شورای کشاورزی اوکراین که نماینده حدود هزار کشاورز در سراسر کشور است، اظهار کرد که محدودیت‌های فروش گندم در انبار فقط تهدیدی برای امنیت غذایی جهانی نیست.
وی گفت: چند ماه دیگر برداشت جدیدی صورت خواهد گرفت، پس کجا آن را ذخیره کنیم؟ کشاورزان برای سوخت و کود نیز به پول نیاز دارند. وی افزود که قیمت گازوئیل از زمان شروع جنگ دوبرابر شده است.
دیکون گفت که اوکراین بیشتر گازوئیل خود را از بلاروس و روسیه تأمین می‌کند، اما اکنون در تلاش برای یافتن منابع دیگری از اروپا است.
باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های کشاورزی اوکراین اعلام کرد که کشاورزانی که با کمبود کود، بذر و محصولات محافظتی مواجه هستند احتمالاً عملکرد کمتری خواهند داشت.
این انجمن تخمین زده است که حدود یک‌سوم سطح زیر کشت که معمولاً برای محصولات فصل بهار آماده می‌شود، ممکن است امسال کاشته نشده باقی بماند.
محصول گندم کاشته شده در پاییز گذشته نسبت به زمستان آب‌وهوای مطلوبی داشت، اما حدود ۴۰ درصد آن در مناطقی است که در آنها درگیری‌هایی وجود دارد.
«سیوتلانا لیتوین»، تحلیلگر این انجمن گفت: اگر فرض بدبینانه‌ای داشته باشیم، برداشت این محصولات وجود ندارد، کشاورزان اوکراینی با شروع فصل برداشت در ماه ژوئیه، ۱۹ میلیون تن غلات به‌جای ۳۲ میلیون تن محصول به دست خواهند آورد.
در غرب اوکراین، کشاورز دیگری که یک مزرعه ۲۰۰۰ هکتاری در نزدیکی شهر لویو را مدیریت می‌کند، گفت که شروع به کاشت نخود و مقداری گندم کرده است. اما آنها در حال حاضر قصد دارند حدود دو سوم آنچه را که یک ماه پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم تا کاشت کنیم، بکارند.
وی گفت: جریان بذرها و نقدینگی در حال حاضر بسیار دشوار است، به طوری که تأمین‌کنندگان در مقایسه با اعتبار فصل گذشته تقاضای پیش‌پرداخت برای عرضه دارند.
در شمال و شرق اوکراین، بسیاری از کشاورزان در زمین خود تانک، ماشین‌آلات نظامی و حتی موشک داشتند. برخی گفته‌اند که سربازان روسی مزارع آنها را اشغال کرده و غذا و تجهیزات را با خود برده‌اند.
دیکون با اشاره به اینکه روس‌ها از رفتن به مزارع می‌ترسند، افزود که به نظر می‌رسد ارتش روسیه می‌خواهد صنعت کشاورزی ما را نابود کنند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری