سازمان وقتی که تشکیل شد، مجاهدین افغان، مثل برهان‌الدین ربانی، حکمتیار و دیگران برای کمک به آموزش نیروهای‌شان به دفتر سازمان مراجعه می‌کردند و ما آنها را به سپاه معرفی می‌کردیم.

 

سازمان مجاهدین انقلاب پیش از شروع جنگ و حتی پیش از پیروزی انقلاب فعالیت‌های مسلحانه و چریکی خاص خود را انجام می‌داد و در روز‌های نخست پیروزی انقلاب نیز به آموزش نیرو‌های مردمی و حتی نیرو‌های مبارز غیرایرانی پرداخت. این سازمان نبرد را پیش از شروع جنگ در کردستان و سیستان‌و‌بلوچستان آغاز کرد؛ محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره ماهیت نظامی این سازمان در مصاحبه‌ای به تاریخ ششم مهر ۹۹ به «شرق» گفته بود: «‌کمیته‌ای در سازمان به نام کمیته بررسی و حل مسائل کردستان در سازمان درست کردیم اعضای این کمیته عبارت بودند از محمد بروجردی، حسین زیبایی، محمود یاسینی، محمد قدیانی و من که مسئول این کمیته شدم. محمد بروجردی البته مسئول ارگان نظامی سازمان نیز بود. من که مسئول شورای مرکزی بودم، مسئول ارگان اجرائی نیز بودم. کار‌های نظامی عمدتا زیر نظر ارگان اجرائی بود؛ البته شاخه نظامی جداگانه عمل می‌کرد اما بیشتر کار‌های نظامی به‌خصوص در مورد کمیته‌ها و سپاه زیر نظر ارگان اجرائی انجام می‌گرفت… ما به‌تدریج آماده عملیات نظامی شدیم. البته قبل از آن به تدارکات زیادی برای سپاه و پیشمرگان نیاز داشتیم، برای اینکه کار‌ها هماهنگ شوند محمد بروجردی را به آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان مسئول سپاه غرب کشور معرفی کردیم و بعد پیشنهاد شد آقای صیاد‌شیرازی به علت هماهنگی با بروجردی مسئول ارتش در غرب کشور شوند و پس از آن یک هماهنگی کامل بین سپاه و ارتش به وجود آمد و فرماندهی پیشمرگان کرد نیز با خودمان بود».

سلامتی در ادامه درباره آموزش نیرو‌های سیاسی مختلف گفت: «لازم به توضیح است که سازمان وقتی که تشکیل شد، مجاهدین افغان، مثل برهان‌الدین ربانی، حکمتیار و دیگران برای کمک به آموزش نیروهای‌شان به دفتر سازمان مراجعه می‌کردند و ما آنها را به سپاه معرفی می‌کردیم. شهید قلنبر (عضو سازمان مجاهدین انقلاب در سیستان) در ادامه همان آموزش‌ها به افغانستان رفت؛ اما متأسفانه وقتی به ایران برگشت توسط ضدانقلاب شهید شد».

از این سازمان فیض‌الله عرب‌سرخی، نوروزی، منتظرالقائم، شجاعی زند، قدیانی، محسن آرمین، هاشم آغاجری و بهزاد نبوی (معاونت ستاد فرماندهی جنگ) در جبهه‌ها حضور داشتند. هر‌چند به علت اینکه برخی از اعضای این سازمان به ضرورت شرایط سال‌های اول انقلاب به عضویت سپاه درآمده بودند، پس از سخنرانی امام درباره انتخاب بین حضور در گروه‌های سیاسی و نیرو‌های نظامی تعدادی از افراد این سازمان ضمن جدایی از سپاه پاسداران به‌صورت داوطلب به جبهه‌ها رفتند.

 

منبع: شرق