حسین آقامحمدی

در مورد بی آبی روستاها و شهرها: بی آبی شهرها و روستاها به آب آشامیدنی یک موضوع دراز دامن است و ربطی به سال پر بارش یا کم بارش ندارد. نیاز به عزم جدی برای مدیریت مصرف است.

 

حسین آقامحمدی، کارشناس حوزه آب و انرژی در مورد موضع کم آبی خوزستان و اعتراضات به آن نوشت:

روان آب فعلی به خوزستان متناسب با نُرم معمول خود است و شاید هم بیشتر. ریشه مسئله در تحریک تقاضائی است که بعد از دوسال بسیار پر آب (سالهای ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹) در اذهان کشاورزان بوجود آمده است.

در آن دوسال کشت آزاد اعلام شد تا کشاورزان از آب فراروان موجود حداکثر استفاده را نمایند. امسال (که از نظر من ۷۰-۸۰ درصد نرمال است و به زعم وزارت نیرو ۵۰ درصد نرمال) بایستی به مردم بیشتر انذار داده می شد که کشت شلتوک نداشته باشند. این بی توجهی باعث کشت بیش از ۱۱۰ هزار هکتار شلتوک شد. در صورتی که کشت برنج فقط در گیلان توجیه دارد و در استان هائی مثل اصفهان و خوزستان به مراتب مقرون به صرفه نیست.

به دلیل بی اعتمادی جاری بین همه لایه های مردم و کشور، مردم آب می خواهند و گوششان به هیچ حرف منطقی ای هم باز نیست.
هرچه خروجی سدها را بیشتر کنند وضع در ماه های آینده (شهریور تا آذر) بحرانی تر خواهد شد. (همین الان نیز وضع ماه های مزبور بحرانی است).

در مورد بی آبی روستاها و شهرها: بی آبی شهرها و روستاها به آب آشامیدنی یک موضوع دراز دامن است و ربطی به سال پر بارش یا کم بارش ندارد. نیاز به عزم جدی برای مدیریت مصرف است. اگر نخواهیم با این واقعیات کنار بیائیم فقط وضع آینده مان را بدتر می کنیم.
مردم ما نباید گول سوء استفاده کنندگان از وضع موجود را بخورند.