اختصاصی؛

هر یک از ۹ کشور مجهز به سلاح هسته‌ای که شامل چین، کره شمالی، فرانسه، اسرائیل و بریتانیا نیز هم می‌شوند، قدرت آتش کافی را در اختیار دارند تا رنج و مرگ عظیمی را در سراسر جهان با بلندکردن دودهای سیاه به آسمان، سردشدن فاجعه‌بار و قحطی، ایجاد کنند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از ۱۹۴۵، جنگ هسته‌ای به طور ناگهانی بیش از هر زمان دیگری از دهه ۱۹۸۰ معنادار به نظر می‌رسد. روسیه که درگیر جنگ با اوکراین است و به طور معمول تهدید به استفاده از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی می‌کند، دارای بزرگ‌ترین انبار تسلیحات هسته‌ای جهان است. کره شمالی، جدیدترین کشور جهان که به سلاح هسته‌ای دست‌یافته است، نیز آشکارا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کرده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده، درحالی‌که وضعیت کنونی را با بحران موشکی کوبا مقایسه می‌کند، از یک «آرماگدون» صحبت می‌کند و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، مناقشه هسته‌ای را «در محدوده احتمال» ارزیابی کرده است.
 
جنگ هسته‌ای امروز چگونه خواهد بود؟
 
پیش‌بینی‌کنندگان تخمین می‌زنند که احتمال انفجار سلاح‌های هسته‌ای بدون آزمایش تقریباً به ۱۰ درصد افزایش‌یافته است. به طور معمول، احتمال یک انفجار غیرآزمایشی در حدود یک درصد است، بنابراین؛ یک هزار درصد افزایش در احتمال استقرار سلاح هسته‌ای وجود دارد. براین‌اساس، رهبران جهان، و بسیاری از شهروندان جهان، برای اولین‌بار از خود می‌پرسند: جنگ هسته‌ای چگونه خواهد بود؟

گمانه‌های یک مطالعه
مطالعه‌ای از دانشگاه «راتگرز» مطرح می‌کند که حتی یک تبادل هسته‌ای «محدود» می‌تواند عواقب شدیدی برای نژاد بشر داشته باشد.
به‌عنوان‌مثال، این مطالعه نشان داد که تبادل محدود بین هند و پاکستان، پتانسیل کاهش عرضه جهانی مواد غذایی را دارد که منجر به مرگ‌ومیر بی‌رویه در سراسر جهان می‌شود. تیم تحقیقاتی راتگرز دریافتند که چنین مبادله‌ای که کمتر از ۳ درصد از ذخایر جهان را شامل می‌شود، می‌تواند یک‌سوم جمعیت جهان را تنها در دو سال بکشد.
تبادل هسته‌ای در مقیاس بزرگ، بین ایالات متحده و روسیه؟ این می‌تواند سه‌چهارم جمعیت جهان را دوباره در عرض دو سال از بین ببرد. نویسنده این مطالعه، «آلن روبوک»، دانشمند آب‌وهوای دانشگاه راتگرز گفت: این واقعاً یک حکایت هشداردهنده است که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند یک فاجعه برای جهان باشد.

جنگ هسته‌ای یعنی زمین برای همیشه تغییر می‌کند
مطالعه روبوک اولین مطالعه‌ای بود که از نزدیک به بررسی اختلالات ناشی از جنگ هسته‌ای در آب‌وهوا و منابع غذایی پرداخته است که نتایج آن دلخراش بود. اگر حتی تعداد انگشت شماری از چندین هزار سلاح هسته‌ای جهان منفجر شود، طوفان‌های آتش‌زای عظیمی به وجود می‌آید. طوفان‌های آتش، دوده سیاه بلند می‌کنند و این دوده جلوی خورشید را می‌گیرد. با مسدودشدن نور خورشید، جو سرد می‌شود. خنک‌شدن جو بر همه چیز از تولید محصول گرفته تا برداشت ماهی تأثیر می‌گذارد. نتیجه: یک تبادل هسته‌ای که ده‌ها میلیون نفر را در منطقه جنگی فوری می‌کشد، در نهایت منجر به مرگ صدها میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی خواهد شد.
روبوک گفت: به نظر من، کار ما یک تهدید وجودی برای سلاح‌های هسته‌ای را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنید. اگر از آنها استفاده کنید، مانند یک بمب‌گذار انتحاری هستید. شما سعی می‌کنید به شخص دیگری حمله کنید؛ اما از گرسنگی خواهید مرد.

هند و پاکستان: بزرگ‌ترین چالش هسته‌ای
 
تیم روبوک توجه ویژه‌ای به پیامدهای مبادله هسته‌ای بین هند و پاکستان داشته است. زیرا علی‌رغم درگیری بین ایالات متحده و روسیه، هند و پاکستان که دارای مرز مشترک، سرزمین مورد مناقشه و زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، محتمل‌ترین کشورها برای درگیرشدن در جنگ هسته‌ای هستند. مطالعه روبوک نشان داد که اگر دو کشور مراکز شهری یکدیگر را با سلاح‌های هسته‌ای هدف قرار دهند، انفجارها، آتش‌سوزی‌ها و تشعشعات باعث مرگ ۱۲۷ میلیون نفر در جنوب آسیا می‌شود. ۳۷ میلیون متریک تن دوده به جو پرتاب می‌شود. دمای جهان بیش از ۵ درجه سانتیگراد به سطوحی که از آخرین عصر یخ‌بندان تجربه نشده است، کاهش می‌یابد. کاهش دما باعث ازبین‌رفتن تولید مواد غذایی می‌شود، به‌طوری‌که کالری موجود از محصولات عمده و شیلات تا ۴۲ درصد کاهش می‌یابد و منجر به قحطی گسترده می‌شود و به مرگ بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان ختم می‌شود.
۵ میلیارد کشته در جنگ هسته‌ای ایالات متحده و روسیه، اگرچه احتمال کمتری دارد؛ اما فاجعه‌آمیزتر خواهد بود. تخمین زده می‌شود که ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان جان خود را از دست بدهند و حتی احتمال دارد تعداد کشته‌ها به ۶٫۷ میلیارد نفر بر اساس برآوردهای بالاتر برسد.

«الکس ویگلسورث» در گزارشی در لس‌آنجلس تایمز نوشت: اما هر یک از ۹ کشور مجهز به سلاح هسته‌ای که شامل چین، کره شمالی، فرانسه، اسرائیل و بریتانیا نیز هم می‌شوند، قدرت آتش کافی را در اختیار دارند تا رنج و مرگ عظیمی را در سراسر جهان با بلندکردن دودهای سیاه به آسمان، سردشدن فاجعه‌بار و قحطی، ایجاد کنند.

درحالی‌که بعید است مطالعه روبوک کاملاً دقیق باشد، نکته اولیه واضح است: جنگ هسته‌ای پیامدهایی خواهد داشت که بسیار فراتر از انفجار اولیه است و به طور بالقوه تا حدی خواهد بود که موجودیت انسان را به خطر می‌اندازد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری