الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتمادملی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نسبت به پاکسازی سیاسی گسترده نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا هشدار داد.

 

الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتمادملی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نسبت به پاکسازی سیاسی گسترده نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا هشدار داد.

متن نامه الیاس حضرتی خطاب به محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

بسمه تعالی

 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر قالیباف

 

با سلام و احترام

 

ابتدا ایام شهادت امام عدالت و جهاد و نوع­‌دوستی حضرت علی علیه‌­السلام را خدمت شما تسلیت عرض می­‌کنم و تقدیر خیر و صلاح برای شما و مردم کشورم را در این شب­‌های قدر آرزو می­‌کنم.

 

حتما در جریان نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای عضویت در شوراهای شهر و روستا قرار گرفته­‌اید. عملکرد هیات­‌های اجرایی و هیات­‌های نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستا در این دوره به شکلی است که هیچ اسمی بهتر از «پاکسازی سیاسی» بر آن نمی‌­توان نهاد. مطابق اطلاعات دریافتی از سراسر کشور، تقریبا تمامی نامزدهای اصلاح‌­طلب و اعضای شوراهای شهر تایید صلاحیت شده در دوره قبل، در این دوره ردصلاحیت شده­‌اند. دامنه این قلع و قمع سیاسی دامن نیروهای اعتدالی و اصولگرایان منتقد را هم گرفته است و تنها افرادی تایید صلاحیت شده­اند که عمدتا به یک طیف خاص دردرون اصولگرایان گرایش دارند. این شیوه نظارت بر انتخابات شوراها، در هیچ دوره­ای سابقه و نمونه ندارد و بدعتی تازه در تاریخ انتخابات شوراها و نقطه منفی بارزی در عملکرد مجلس کنونی است.

 

شوراها غالبا کارکرد غیرحزبی و کمتر سیاسی داشته و مسئولیت سروسامان دادن به امور جاری شهرها و روستاها را بر دوش دارند. شوراها را باید مردمی‌­ترین نهاد حاکمیتی دانست که از متن مردم می‌­جوشد و اعضای آن را کسانی تشکیل می‌­دهند که در آزادانه‌­ترین شکل ممکن از سوی مردم انتخاب می‌­شوند. انتخابات شوراها را نمی‌توان مانند دیگر نهادهای حاکمیتی برگزار کرد و به همین دلیل، نظارت بر این انتخابات به مجلس شورای اسلامی سپرده شده است چرا که نمایندگان، منتخبان مردمند و نظارت آنان بر انتخابات شوراها، تداوم حضور همه سلایق سیاسی، مدیریتی، قومی و زبانی را تضمین می­‌کند. متاسفانه نوع نظارت اعمال شده در این دوره از انتخابات، خلاف فلسفه تشکیل شوراها بوده و به حذف بسیاری از نیروهای توانمند و کارآ منجر شده است چرا که با هدف پاکسازی سیاسی اعمال شده است.

 

جناب آقای قالیباف

 

صراحتا عرض می­‌کنم که این شیوه عملکرد غیرقابل دفاع در دوره مدیریت جنابعالی در مجلس شورای اسلامی، بیش از همگان به حساب شخص شما گذاشته خواهد شد و طبعا باید پاسخگوی اقدامات حذفی فراگیر هیات­‌های اجرایی و هیات­‌های نظارت در انتخابات شوراهای شهر و روستای این دوره باشید. یادآوری می­‌کنم که این شیوه عملکرد، امکان برگزاری یک انتخابات رقابتی را از میان بر می­‌دارد و میل مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی و عموم مردم در انتخابات را بشدت کاهش می­‌دهد. شاید برای نمایندگان این دوره مجلس که خود در یک انتخابات غیررقابتی و با حداقل میزان مشارکت مردم وارد مجلس شده‌­اند، نه رقابت در انتخابات شوراها مهم باشد و نه میزان مشارکت مردم اما واقعیت این است که بدون حضور مردم و رای بالای شرکت کنندگان در انتخابات، هیچ نهاد مردمی شکل منطقی خود را پیدا نمی­‌کند و طبعا قادر به انجام خدمات بزرگ نخواهد بود.

 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

 

به عنوان دبیرکل یک حزب سیاسی اصلاح­‌طلب، اعتراض خود و همفکرانم را نسبت به عملکرد حذفی هیات‌­های نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده و از شما درخواست می­‌کنم که به مسئولیت­‌های قانونی خود به شکل درست عمل کرده و پیش از آن که دیر شود، نسبت به تغییر رویه و تغییر نتایج بررسی صلاحیت­‌ها اقدام کنید تا از همه جریان‌های سیاسی و گرایش‌های مدیریتی در صحنه رقابت انتخاباتی حاضر شوند و انگیزه شرکت در انتخابات شوراها را در میان مردم ایجاد کنند. گزینش نیروهای توانمند برای شوراها تنها در چنین وضعیتی میسر است و الا باید انتظار داشته باشیم که با فقدان نیروهای کارآمد و متخصص، شوراهایی شکل گیرد که نه از توانایی لازم برای انجام مسئولیت خود برخوردار باشند و نه از حمایت رای مردم بهره ببرند و این نتیجه‌­ای است که جنابعالی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی باید پاسخگوی آن باشید.

 

منبع: اعتمادآنلاین