با توجه به آن که در متن جامعه و مردم هستم، روحانیت، سخت تحت فشار انتقاد ها و انتظارهای مردم است و سنتی ترین و متدین ترین اقشار هم که لحظه ای پیوند خود را با روحانیت قطع نکرده اند، از عملکرد روحانیت و سکوت آنان در قبال وضع موجود کشور گله مند و عصبانی هستند.

 

آیت الله ناظم زاده قمی در نامه ای به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب دامت برکاته

با سلام و تحیات

اینجانب به عنوان کسی که پیش از انقلاب افتخار همراهی با روحانیون انقلابی و نیز بعد از انقلاب همراه با شما بوده ام و علاقه ام را به انقلاب و نظام می شناسید، دو نکته مهم در سخنرانی حضرت عالی (۲۸/۸/۱۴۰۱) در جمع مردم اصفهان ناظر به حوادث این روزها، مورد توجه ام قرار گرفت. لذا لازم دانستم نکاتی را از باب خیرخواهی با شما در میان بگذارم:

نکته اول: چنانچه بارها فرموده اید: دولتهای گذشته مسئول وضعیت اقتصادی کنونی هستند، چرا که به تذکرات عمل نکردند.

ضمن این که دولت های قبل خود باید پاسخگوی خدا و مردم باشند، اما دولت جناب آقای رییسی که هماهنگی کامل با اوامر و منویات حضرت عالی دارد و بارها و از جمله در سخنرانی اخیر مورد حمایت صریح شما قرار گرفته، نتوانسته است ظرف این یک سال و اندی علی رغم وعده های فراوان هنگام انتخابات، گامی برای بهبود اوضاع اقتصادی بردارد و به حکم تمام آمارها بدترین و بی سابقه ترین تورم و گرانی را ظرف یک سال اخیر بر مردم تحمیل کرده است. آقای رییسی با اجرای طرح اقتصادی خود فقط از گران شدن چهار قلم کالا خبر داد در حالی که هزاران کالای مورد نیاز مردم گاهی تا چهارصد درصد گران شده اند و بدتر از همه پول ملی ایران را در پایین ترین ارزش خود قرار داده است و قیمت دلار را به سی و چند هزار تومان رسانده است و این در حالی است که برخی کارشناسان همچنان از گرانی و تورم بیشتر در آینده خبر می دهند.

نکته دوم : فرمودید: اعتراضات شکست خورده است.

از فرمایش خودتان معلوم است که اعتراضات تمام نشده و باقیست و لذا در برخی مناطق و شهرها هنوز ادامه دارد، چرا که به نظر بنده ریشه های این اعتراضات عمیق تر از آن است که بدون ایجاد اصلاحات و تحولاتی عمیق، در سیاستهای داخلی و خارجی و اعتنا به خواست و اراده اکثریت مردم، آرام و مهار شود و حتی اگر با روش فعلی مهار و آرام گردد، بار دیگر پس از چندی با بهانه و رخدادی دیگر سر بر خواهد آورد.

رهبر معظم انقلاب، به نظر این طلبه حوزه علمیه که سال های زیادی در اوائل انقلاب خدمتگذار کشور و مردم و در قوه قضائیه بوده ام، پیشنهاداتی را به محضرتان به عرض می رسانم که امید است با نظر حضرت عالی و کارشناسان خبره و دلسوز به نتیجه برسد و کشور به آرامش برگردد:

۱ ـ جمع شدن اعتراضات مستلزم فرمان شما در کنار گذاشتن سلاح و سرکوب و گفتگو با مردم و نخبگان است.

۲ ـ دلداری و تفقد از همه خانواده های داغدار اعم از شیعه و سنی، خصوصا خانواده هایی که فرزندان کوچکشان را از دست دادند و نیز کشته شده های ایشان را همچون کشته شدگان نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجی و امنیتی در زمره شهدا قرار گیرند.

۳ ـ بازگشت دانشجویان که محروم از ورود به دانشگاه شده اند.

۴ ـ آزادی زندانیان اعتراضات اخیر که دستشان به خون و تخریب آلوده نباشد، تا بر دل خانواده های رنجدیده اشان مرحمی باشد. و نیز افرادی که هنجارشکنی کرده اند مورد عفو قرار گیرند.

۵ ـ برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و اوضاع نابسامان امروز، لازم است جمعی مرکب از مسئولان و نخبگان دلسوز راه حلی منطقی و مردم پسند را ارائه دهند و نظام و کشور را از لبه پرتگاه نجات دهند.

در پایان جهت اطلاع به عرض جناب عالی می رسانم که با توجه به آن که در متن جامعه و مردم هستم، روحانیت، سخت تحت فشار انتقاد ها و انتظارهای مردم است و سنتی ترین و متدین ترین اقشار هم که لحظه ای پیوند خود را با روحانیت قطع نکرده اند، از عملکرد روحانیت و سکوت آنان در قبال وضع موجود کشور گله مند و عصبانی هستند و به نظر اینجانب روحانیت شیعه و حوزه های علمیه در شکننده ترین و بلکه خطرناکترین موقعیت در تاریخ تشکیل و تکوین خود قرار گرفته اند، چرا که مردم این نظام را در تحت قدرت و کنترل روحانیت می دانند و معتقدند که اولا: آنان سلسله جنبان انقلاب اسلامی بوده و در رسیدن به وضعیت کنونی سهمی اساسی داشته اند و ثانیا: اکنون نیز قادرند با بازگشت به مردم و توجه به خواست اکثریت و انجام تغییرات و اصلاحات، ملت و کشور را از این موقعیت خطرناک و آشفته نجات دهند. از این رو بر خود لازم دانستم این نامه را خدمتتان تقدیم کنم.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

سید اصغر ناظم زاده قمی حوزه علمیه قم ۳۰ آبان ۱۴۰۱