اکنون برخلاف اظهارات سابق‌الذکر، هیچگونه نشانه‌ای از بهبود معنادار، ولو اندک، در وضعیت عمومی کشور و معیشت مردم به چشم نمی‌آید تا بتوان آن را به عامل “تغییر مدیریت” کشور نسبت داد.

 

جبههٔ اصلاحات ایران با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی پیشنهادهایی برای حل بحران اقتصادی ارائه کرد.

متن کامل نامه از این قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیت،
اکنون که قریب یکسال از استقرار دولت جنابعالی و ایجاد حاکمیت یک‌دست گذشته و به دنبال اقدامات اجرائی دولت در آزادسازی نرخ پاره‌ای از کالاهای اساسی که باعث ایجاد تنش در بازار و گسترش بی‌سابقه نارضایتی در جامعه شده است، بر اساس احساس تعهد و وظیفه نسبت به صلاح مُلک و ملت، لازم است توجه جنابعالی را به نکاتی جلب کنیم:

۱- جنابعالی هم در تبلیغات انتخاباتی و هم در طول مسئولیت ریاست جمهوری اعلام فرمودید که مشکلات کشور عمدتاً ناشی از “سوء مدیریت” بوده و تحریم‌های ظالمانه، کمترین نقش را در این زمینه داشته است.

امروز بیش از ده ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم با رویکرد برکناری مدیران گذشته کشور با عنوان “مسببین وضع موجود” و برکشیدن جمعی از مدیران، با عنوان “جوانان مومن و انقلابی” می‌گذرد. صرف نظر از چگونگی تاثیری که این تغییرات مدیریتی در نحوه اداره کشور بر جای گذاشته است، نکتهٔ درخور توجه آن است که، برخلاف اظهارات سابق‌الذکر، هیچگونه نشانه‌ای از بهبود معنادار، ولو اندک، در وضعیت عمومی کشور و معیشت مردم به چشم نمی‌آید تا بتوان آن را به عامل “تغییر مدیریت” کشور نسبت داد. به نظر ما نباید نشانی اشتباه به جامعه داد. بخش عمده‌ای از شرایط بسیار سخت فعلی برای مردم و دولت از جمله تورم بالا و نیز تشدید آن در سال جاری، نرخ رشد اقتصادی نازل و بروز عدم تعادل‌های شکننده در اقتصاد ملی، ناشی از سیاست‌های نادرست در عرصه بین‌المللی، تحریم‌های ظالمانه و بحران هسته‌ای کشور است. در این میان، اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی اخیر، نهایتاً نقشی تشدیدکننده در وضعیت ناگوار کنونی ایفا کرده است.

جناب آقای رئیسی، واقعیت تلخ آن است که این تورم بالای چهل درصد بوده است که زندگی را برای مردم به نقطه بحرانی رسانده است. این وضعیت نیز با خروج ظالمانه و خلاف رویه‌های دیپلماتیک ترامپ از برجام و ناتوانی اروپا و عدم علاقه روسیه و چین برای مقابله با آن آغاز شده و مع‌الاسف در دوران پسا ترامپ نیز با سنگ‌اندازی تندروهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از شکل‌گیری توافق هسته‌ای، تاکنون ادامه یافته است.

۲- انجام هر اقدام اصلاحی در ساختارهای اقتصادی، به فرض صحت طراحی و اجرای آن، که در خصوص اقدام اخیر دولت محل تردید فراوان است، باید با تاب‌آوری جامعه هماهنگ باشد. دولت جنابعالی بر خلاف انتظار همه اهل نظر در تعیین تکلیف سیاست‌های مرتبط با روابط خارجی، زمان و فرصت زیادی را از دست داده است.

عنایت دارید که متناسب با عادی شدن روابط خارجی ایران با کشورهای صنعتی و یا ادامهٔ تحریم‌های ظالمانهٔ فعلی، بسته‌های سیاستی متناسب با وقوع هر وضعیت، باید  طراحی و اجرا شود. اما اقدامات اخیر دولت بدون توجه به نقش سیاست خارجی اعمال شده‌اند.
۳- جنابعالی به کرات فرموده‌اید که “معیشت مردم را به ارادهٔ بیگانگان و گفتگوهای مرتبط با برجام گره نمی‌زنیم“. تردیدی نیست که هیچیک از امور مهم کشور را نمی‌بایست به ارادهٔ بیگانگان گره زد. اما قاعدتاً جنابعالی هم در عمل به نادرستی چنین تصوراتی دربارهٔ برجام واقف شده‌اید و مردم ایران با رگ و خون و پوست خود پیوند بین معیشت با روابط خارجی کشور و رفع تحریم‌ها راحس کرده‌اند.

۴- عدم تعادل بین درآمدها و هزینه‌های دولت و در نتیجه کسری بودجه که از عوامل اصلی تورم است حکم می‌کرد که دولت و مجلس با لغو معافیت‌های مالیاتی نهادها و بنگاه‌های خاص، حذف هزینه‌های غیر مرتبط با امور حاکمیتی و همچنین با کاهش عمومی هزینه‌های دولت از جمله حذف بودجهٔ نهادهای موازی در این جهت گام بردارند.

بررسی قانون بودجهٔ کل کشور که محصول مشترک دولت و مجلس است نشان می‌دهد که کوچکترین گامی در این جهت بر داشته نشده و متأسفانه به بهانهٔ مبارزه با رانت و قاچاق، با گران کردن بخش مهمی از مایحتاج مردم، دولت و مجلس صرفاً دنبال منابع برای تأمین کسری بودجه بوده‌اند.

۱- احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ملت و دولت ایران اولین گام مهم و شرط لازم برای حل مشکلات کنونی کشور و از وظایف مسلم دولت محترم بوده است. هرچند بهتر می‌بود که مجلس محترم و مقامات عالی‌رتبهٔ نظام با درخواست دولت دکتر روحانی مبنی بر امضا و نهایی کردن فرآیند احیای برجام که بر اساس اطلاعات ما امکان آن کاملا فراهم شده بود، موافقت می‌کردند تا کار را برای دولت جنابعالی آسان شود.
ولی اکنون به‌هر تقدیر این وظیفه و انتظار متوجه دولت جنابعالی است تا با کسب اختیارات لازم، هر چه سریع‌تر موضوع مذاکرات هسته‌ای کشور را با شجاعت و بر اساس تامین منافع ملی کشور به نتیجه برسانید.
۲- پس از احیای برجام، اعمال سیاست تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل ایران و گسترش و عادی‌سازی روابط کشور با کشورهای منطقه و غربی و شرقی صرفاً بر اساس منافع ملی از ضرورت‌های ادارهٔ کم‌هزینه و کارآمد کشور است.

۳- بازسازی روابط بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی از طریق به نتیجه رساندن مذاکرات مربوط به FATF لازمهٔ گشایش در روابط اقتصادی ایران و حمایت از تولید رقابتی و با صرفه است و به کاهش هزینه‌های کشور و افزایش درآمد دولت می‌انجامد.

۴- افزایش صادرات نفت در سقف ظرفیت‌های تولید قبلی با هدف افزایش درآمد دولت و کاهش هزینه‌های زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و بازگشت پرقدرت ایران به بازارهای جهانی نفت و گاز از طریق افزایش ظرفیت‌های تولید و اختصاص منابع حاصل از آن برای تحقق اهداف توسعهٔ فراگیر کشور در میان‌مدت باید محقق شود. توجه به فرصت محدود ایران برای تبدیل شدن به یک قطب مهم تولید نفت، با توجه به گرایش‌های جهانی به سمت انرژی‌های نو ضرورتی غیرقابل انکار است.

وابستگی سایر کشورها به نفت و گاز و اقتصاد ایران قدرت بازدارندگی‌ای در برابر تهدیدها به ایران می‌دهد که از عوامل ‌ بازدارندهٔ مورد نظر جنابعالی و همفکرانتان که روی آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی صورت گرفته است، می‌تواند موثرتر باشد.
۵- استفاده از دانش، تکنولوژی و منابع مالی خارجی در کوتاه‌مدت و جلب سرمایه‌های خارجی در میان‌مدت می‌تواند اهداف رشد اقتصادی بر زمین‌ماندهٔ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را احیا کند و درآمد سرانهٔ کشور را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که اگر در هفده سال گذشته که ایران درگیر پرونده هسته‌ای بوده است رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد (هدف سند چشم‌انداز) محقق شده بود امروز حجم اقتصاد ایران سه برابر وضع موجود و از پیشگامان منطقه می‌بود.

۶- از نظر ما با توجه به تورم بالا و شرایط سخت جامعه، هر نوع اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران و آزادسازی احتمالی قیمت‌ها (به فرض صحت) باید پس از اجرای پنج راهکار و سیاست مذکور و افزایش درآمد سرانه کشور و بازسازی قدرت خرید مردم و البته به صورت تدریجی و مرحله و مرحله به انجام برسد.
اصلاح ساختاری نه صرفاً با هدف تغییر روش پرداخت یارانه بلکه باید با هدف تجهیز منابع برای رشد و توسعهٔ شتابان و فراگیر و پایدار کشور باشد.
جناب آقای رئیسی، جنابعالی و ریاست و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشید که پایداری نظام جمهوری اسلامی به عنوان دستاورد مهم انقلاب اسلامی و میراث امام خمینی (ره) و به مثابه چتر امنیتی بر سر ایران و ایرانیان باید همواره اصل مهم و راهبردی تلقی شود و این هدف جز با جلب رضایت عمومی مردم حاصل نمی‌شود.

خطای استراتژیک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در عدم شناخت مشکلات کشور و اشتباه در تشخیص اولویت‌ها و نیز راهکارها درگسترش نارضایتی وسیع فعلی که تهدیدکننده بالقوه‌ای برای امنیت کشور است قابل اغماض نیست.

تا قبل از آن که زمان از دست برود به پیشگاه ملت ایران ادای احترام کنید و با شناخت اولویت‌ها و پذیرش راه‌کارهای عالمانه در مسیر بهبود زندگی مردم و پیشرفت ایران عزیز گام بردارید.

با تشکر
جبههٔ اصلاحات ایران