در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم به صبح ما گفت: این‌که گفته می‌شود این طرح برای صیانت از فضای مجازی است مصداق همان «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» است. یعنی کلمه‌ی حقی است که مرادش باطل است. این‌ها می‌خواهند شبکه‌های مجازی را به‌بند بکشند نه این‌که از آن صیانت کنند.

 

صبح ما| مجلس یازدهم شورای اسلامی یک‌بار دیگر رای داد طرحی که با عنوان صیانت از کاربران در فضای مجازی از آن یاد می‌شود طبق اصل ۸۵قانون اساسی در کمیسیون تخصصی بررسی شود. اقدامی که مانند رای‌گیری گذشته با حواشی زیادی همراه شد.

درهمین‌باره ناصر قوامی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم در گفت‌وگو با پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «دفعه قبل که مجلس یازدهم در یک جلسه غیرعلنی موضوع واگذاری طرح صیانت به کمیسیون تخصصی را طبق اصل ۸۵قانون اساسی بررسی کرد، اقدامی غیرقانونی انجام داد، چراکه مصوبات مجلس باید علنی باشد و مستقیم در رادیو و تلویزیون پخش شود. از این گذشته باید گفت که اگرچه مجلس چنین اجازه‌ای دارد که طرحی را به کمیسیون تخصصی واگذار کند، اما نکته این‌جاست این مجلس از راه دور کنترل می‌شود و از خودش چیزی ندارد. بنابراین اگر حاکمیت و نهادهای حکومتی تصمیم گرفته باشند که این طرح تصویب شود قطعاً تصویب خواهد شد و گویی کسی نباید جلوی آن را بگیرد، هرچقدر هم که تخصصان بگویند فایده‌ای ندارد.»

وی ادامه داد: «مانند همان طرحی که برخی محدودیت‌ها برای دولت در پرونده هسته‌ای ایجاد کرد و اجازه نداد دولت مذاکرات را پیش ببرد این طرح هم اگر دستور باشد باید تصویب شود. توجه کنید بررسی یک طرح با ماده ۸۵ باید ضرورت داشته باشد، یعنی گویی امری ضروری وجود دارد که مجلس هم وقت رسیدگی ندارد در نتیجه بررسی آن را به کمیسیون مربوطه ارسال می‌کنند، اما در طرح موسوم به صیانت هیچ ضرورتی وجود ندارد که به کمیسیون ارسال شود. بنابراین اگر اصراری برای هشتادوپنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی دیده می‌شود، نشان می‌دهد این طرح دستوری است و باید تصویب شود.»

قوامی بیان کرد: «مسئله‌ی دیگر آن‌که اگر طرحی براساس اصل ۸۵ تصویب شود باید بعد از یک دور آزمایشی که اجرا شد مجدد برای تصویب نهایی به صحن مجلس برگردد اما دیگر نمایندگان مجلس نمی‌توانند وارد محتوا شوند و درباره طرح بحث کنند. بلکه فقط از نمایندگان پرسیده می‌شود با این طرح موافق هستید یا مخالف، لذا دیگر کسی نمی‌تواند درباره مواد و تبصره‌های طرح صحبت و بررسی کند.»

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: «این‌که گفته می‌شود این طرح برای صیانت از فضای مجازی است مصداق همان «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» است. یعنی کلمه‌ی حقی است که مرادش باطل است. این‌ها می‌خواهند شبکه‌های مجازی را به‌بند بکشند نه این‌که از آن صیانت کنند. کلام حق است اما منظور چیز دیگری است. به‌تعبیری این طرح خیانت به شبکه‌های مجازی است نه صیانت از آن، بنابراین اصل این طرح نامناسب است که به‌حقوق مردم از جمله حقوق اقتصادی آن‌ها آسیب می‌رساند، چراکه بسیاری از کسب و کارها وابسته به همین شبکه‌های مجازی هستند.»