در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم گفت: با این وضعیت هیچ باری از دوش ملت برداشته نمی‌شود، چراکه اگر قرار بود گره‌ای از گره مشکلات باز شود انتخابات مجلس و ریاست جمهوری انتخاباتی آزاد و رقابتی با تایید صلاحیت همه جناح‌های سیاسی می‌بود.

 

صبح ما | اعلام اسامی نهایی نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان موجی از واکنش‌ها را در میان نخبگان سیاسی و مردم ایجاد کرد. رد صلاحیت گسترده‌ای که روند آن از یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع شد و در انتخابات شورهای شهر هم خودنمایی کرد حالا یک‌بار دیگر زمین انتخابات را برای یک جناح سیاسی آماده کرد تا گویی بدون رقابت وارد ساختمان پاستور شود.

در همین خصوص ناصر قوامی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «شما وقتی در این لیست توجه کنید متوجه می‌شوید نه‌تنها اصلاح‌طلب‌ها رد صلاحیت شده‌اند بلکه کسانی که احتمال داشت برخی اصلاح‌طلب‌ها از آن‌ها حمایت کنند هم رد صلاحیت کردند. مثلاً امکان داشت اصلاح‌طلب‌ها از آقای پزشکیان حمایت کنند، یا آقای جهانگیری را هم همین‌طور، حتی آقای لاریجانی که بعضی از اصلاح‌طلبان بر این باور بودند که ایشان از آقای رئیسی بهتر است و احتمال حمایت داشتند را رد کردند، البته من اصلاً قبول ندارم که جریان اصلاحات باید از لایجانی حمایت می‌کرد اما حتی ایشان هم رد صلاحیت کردند. با این وجود هرکسی که احتمال داشت مورد حمایت اصلاح‌طلب‌ها قرار بگیرد رد شد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اسامی اعلام شده مشارکت در انتخابا ترا چگونه ارزیابی می‌کنید پاسخ داد: «شورای نگهبان بزرگترین آسیب را در مشارکت مردم برای انتخابات وارد کرد، در انتخابات مجلس آن‌چه که نقل می‌کنند ۳۰درصد در انتخابات شرکت کردند که عامل اصلی آن شورای نگهبان بود. برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم با این اسامی که اعلام شده خیلی مشخص است که مشارکت بسیار اندک و پایین باشد. البته همانطورکه می‌دانید آقای کدخدایی اعلام کردند که مشروعیت نظام با آرای مردم نیست بنابراین چنین تصمیمی از طرف آن‌ها طبیعی است.»

قوامی در مواجهه با این پرسش که همزمانی مجلس و دولت یکدستی که با حداقل مشارکت بتوانند سکان‌دار قوای مقننه و مجریه شوند آیا می‌تواند نقش مثبتی در حل مشکلات کشور و مردم داشته باشد بیان کرد: «با این وضعیت هیچ باری از دوش ملت برداشته نمی‌شود، چراکه اگر قرار بود گره‌ای از گره مشکلات باز شود انتخابات مجلس و ریاست جمهوری انتخاباتی آزاد و رقابتی با تایید صلاحیت همه جناح‌های سیاسی می‌بود. اما انگار بحث بر سر برداشتن بار مشکلات از دوش مردم نیست، بحث این است که آقایان محکم و ثابت بر سر جای خودشان بمانند.»