عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان معتقد است اشخاصی که به صحنه می آیند باید هم برند باشند، هم گفتمان اصلاحات را نمایندگی کنند و هم پایگاه رأی داشته باشند که از حضور صرف رأی سازی و تظاهر به مشارکت، موضوع به مشارکت واقعی برسد و فضای شور و هیجان انتخاباتی کافی به وجود آید.

 

محمود میرلوحی در تحلیل فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات خردادماه در پاسخ به این سوال که کمتر از سه ما تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باقی مانده است،‌ ارزیابی شما از عملکرد جبهه اصلاحات چیست و با توجه به ایرادات و انتقاداتی که به شورای عالی اصلاح طلبان وارد شده، جبهه اصلاحات ایران می‌تواند این انتقادات را از بین ببرد و عملکرد قابل قبولی برای این دوره داشته باشد، گفت: کرونا و اتفاقاتی که در  سال ۱۳۹۸ رخ داد باعث شد جلسات و نشست‌های اصلاح‌طلبان در همه بخش‌ها  از جمله نشست فعالان سیاسی، احزاب و شورای عالی که در گذشته روالی مبنی رصد فضای کشور داشت متوقف شود.

وی ادامه داد: همین موضوع نیز باعث شد که شورای عالی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس، لیست نداد و شرایط به نحوی که مورد نظر ما بود پیش نرفت و فعالیت‌ها به نوعی متوقف و کار نیمه تمام رها شد. در این شرایط آقای دکتر عارف به عنوان رئیس شورای عالی و هم آقای موسوی لاری به عنوان نایب رئیس اول استعفا دادند و این سه پدیده فضای اصلاح طلبی را در یک شرایط مبهم قرار داد و رفتار شورای نگهبان با انتخابات ۱۳۹۸ و این که مشارکت حداکثری از دستور خارج شده بود پدیده چهارم شد، تا فضای اصلاحات برای کار و فعالیت انتخاباتی دچار وقفه شود اما اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند تا مجددا نهاد اجماع‌ساز شکل بگیرد و کار و فعالیت شروع شود و اوایل زمستان هم موانع نهاد رفع گردید و تشکیل شد.

وی افزود: در این مدت که جبهه اصلاحات کار و فعالیت کرده، به نظر می آید که اعضای شورای عالی تلاش کرده‌اند تا جوانب، اشکالات، نقاط قوت و ضعف را ببینند و آنها را رفع کنند. شاید بشود گفت راهبردهایی که قبل از تشکیل این نهاد توسط شورای هماهنگی ارائه شد و آیین نامه‌ای که در اولین جلسات نهاد اجماع ساز به تصویب رسید و روش فعالیت و کارها، به انتظارات، مطالبات و اقتضائات و شرایط جدید توجه می‌کند و اشکالات قبلی ادامه پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: برآورد من این است که اصلاحات در شرایط مساعدی است و می‌تواند کارها را در هر دو بخش برای ریاست جمهوری و هم برای شوراها کارها پیش ببرد که در هفته های آینده تصمیماتش بازتاب پیدا کرده و در صحنه تصمیم گیری حاضر می‌شود و برآوردم مثبت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که از نظارت استصوابی شورای نگهبان همواره به عنوان سدی در برابر عملکرد جریان اصلاحات یاد شده است، با توجه به این موضوع از نظر شما جبهه اصلاحات باید تا زمان بررسی صلاحیت ها برای معرفی نامزد خود صبر کند، گفت: در موضوع ریاست جمهوری این چالش اصلی است و قرائنی نشان می دهد که گویا موضوع شوراهای شهر نیز در حال ورود به ورطه است.

وی افزود:  در مساله انتخابات ریاست جمهوری، چالش اصلی این است که آیا شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد که اصلاحات تا چه اندازه می‌تواند حضور داشته باشد یا اصلاحات شخصا می‌تواند تصمیم بگیرد چگونه در عرصه حضور داشته باشد که به نظر من ظرف یکی دو هفته آینده تا حدودی روشن خواهد شد. طبیعی است که اصلاحات و اراده این جریان این است که خودش بتواند تصمیم را بگیرد و از بیرون به او دیکته نشود ولی متاسفانه سوابق کار هم هست و شورای نگهبان استراتژی را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال گاهی سیاست این شورا این است که مثل سال ۱۳۸۴ تعداد کاندیداها را افزایش می‌دهد و گاهی مثل انتخابات ۱۳۹۸ تابلوی ورود ممنوع برای کل اصلاحات زده می‌شود؛  به نظر می آید این مساله‌ای است که ظرف یکی دو هفته آینده می‌شود به آن پاسخ داد که آیا اراده اصلاحات تعیین خواهد کرد چه کسانی را به صحنه بیاورد یا شورای نگهبان می‌خواهد اصلاحات را به یک فضای محدود و بسیار بسته هدایت کند. راهبرد جببه اصلاحات این است که چیزی به آن دیکته نشده و در این دام گرفتار نشود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه گفته می‌شود جریان اصلاحات دیگر حاضر نیست از آن‌چه «نامزد اجاره‌ای» نامیده می‌شود، حمایت کند؛ آیا گزینه‌هایی که امروز در فضای اصلاحات مطرح می‌شوند می‌توانند در جامعه مقبولیت داشته باشند، اجماع‌سازی کنند و در نهایت از فیلتر شروای نگهبان عبور کنند، گفت:  در این رابطه سه سطح قابل پیش‌بینی است؛ نخست اینکه کار را به جایی برسانند که اصلاحات مانند سال‌های ۱۳۹۲ ۱۳۹۶ بگوید چاره‌ای نیست و برای این که جبهه پایداری و سیاست‌هایش در کشور حاکم نشود، از نامزدی ائتلافی حمایت کند که به نظر می‌رسد در این دوره راهبرد جبهه اصلاحات در این رابطه مشخص است که تنها افراد شناخته شده و با سابقه این جریان با تابلوی جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت کنند و اینطور نباشد که به نظر برسد اصلاحات تنها برای گرم کردن تنور انتخابات نامزدی را معرفی کرده چرا که این دغدغه جبهه اصلاحات است.

وی افزود: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان معتقد است اشخاصی که به صحنه می آیند باید هم برند باشند، هم گفتمان اصلاحات را نمایندگی کنند و هم پایگاه رأی داشته باشند که از حضور صرف رأی سازی و تظاهر به مشارکت، موضوع به مشارکت واقعی برسد و فضای شور و هیجان انتخاباتی کافی به وجود آید و فکر می‌کنیم که این امر شدنی است و باید ببینیم اراده‌هایی که در کشور در این قضایا ورود پیدا می‌کنند آیا تغییر محسوسی نسبت به انتخابات ۱۳۹۸ ایجاد خواهند کرد یا همان مسیر و دست فرمان را ادامه می‌دهند.

میرلوحی در خصوص اسامی مطرح شده به عنوان گزینه‌های احتمالی جریان اصلاحات در انتخابات نیز گفت: طبق اطلاعاتی که دارم گفت‌وگوهای مقدماتی آغاز شده اما هنوز به مصادیق نرسیده است.

وی همچنین در تشریح آخرین اقدامات حزب اتحاد ملت در آستانه انتخابات گفت: حزب اتحاد ملت از احزاب فعالی است که از سال گذشته هم در شورای مرکزی و هم در دفتر سیاسی خود بدون توقف کار کرده و هنوز همچنان فعال است و برنامه نوشته و به زودی برنامه انتخاباتی ریاست جمهوری را منتشر خواهد کرد و در حال حاضر نیز  با نهاد اجماع‌ساز کار می‌کند.

 

منبع: ایلنا