آنچه امروز پیش‌روی ماست ثمره عملکرد چهار دهه جریانات سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب است و هر یک سهم و نقشی انکارناپذیر در آن دارند، اما اکنون ایران عزیز در معرض خطری جدی است و دشمنان و فرصت‌طلبان منطقه‌ای و جهانی در کمین نشسته‌اند تا از این نابسامانی بهرۀ خود را برداشت کنند.

 

دفتر سیاسی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در آخرین نشست خود، با بررسی آخرین رخدادهای کشور در هفته‌های اخیر، موضع این سازمان دربارۀ پاره‌ای از آنها را جمع‌بندی و اعلام کرد.

 متن مواضع دفتر سیاسی به این شرح است:

انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر که هم راستا با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گام بلند هسته سخت حاکمیت برای پروژه یک‌دست‌سازی مدیریت کشور بود؛ یک‌دست‌شدن سیاسیِ تمامی قوای کشور، انتظار مردم برای حل مشکلات اساسی را افزایش داده و شاید برای نخستین بار در طول دهه‌های گذشته، هسته سخت قدرت و دولت پنهان را در برابر مسائل و بحران‌های کشور و معضلات و مطالبات راستین مردم، پاسخگو قرار داده است. انتخابات اخیر اگرچه موجی از ناامیدی و یأس از تغییر و اصلاح را در پی داشت که شاهد روشن آن کاهش بی‌سابقه مشارکت مردم در انتخابات بود، این سویه امید را به‌ دنبال دارد که شناخت و آگاهی مستقیم و بی‌واسطه سیاست‌گذاران و مسئولان عالی و اصلی نظام با مطالبات اساسی جامعه و نابسامانی‌ها و بحران‌های موجود، به پذیرش ضعف‌ها و کاستی‌ها و اصلاح ریشه‌ای آنها بینجامد.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ضمن آرزوی توفیق در بهبود و رفع معضلات کشور برای رؤسای محترم قوای مجریه و قضائیه، آینده کشور را با توجه به بحران‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی، معیشتی، زیست‌محیطی، سیاسی و… را چندان روشن و امیدبخش ارزیابی نمی‌کند و از این رو انتظار دارد تا ایشان از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در میان سلایق و جریان‌های درون کشور و نیز متخصصان و کارشناسان علاقه‌مند به ایران عزیز برای چاره‌اندیشی و اقدام شجاعانه برای حل بحران‌ها، بهره گیرند.

بحران‌های بزرگی چون تنش‌های گسترده آبی، فرونشست زمین، مسایل زیست‌محیطی، تبعیض و نابرابری، فساد، فقر، اقتصاد ناکارآمد، نظام بانک‌داری بیمار، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، ناکارآمدی سیستم مدیریت کشور، تنش‌های سیاسی، امنیتی و نظامی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، مهاجرت گسترده سرمایه‌های انسانی و مادی، یأس و ناامیدی عمومی، شکاف‌های عمیق اجتماعی فرهنگی و بسیاری دیگر از چالش‌ها و معضلات کوچک و بزرگ، گویای این واقعیت است که زمان دعواهای بی‌سرانجام و خانمان‌سوز محفلی و جناحی سرآمده است و فرصتی برای دامن‌زدن به اختلافات بی‌حاصل نیست.

آنچه امروز پیش‌روی ماست ثمره عملکرد چهار دهه جریانات سیاسی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب است و هر یک سهم و نقشی انکارناپذیر در آن دارند، اما اکنون ایران عزیز در معرض خطری جدی است و دشمنان و فرصت‌طلبان منطقه‌ای و جهانی در کمین نشسته‌اند تا از این نابسامانی بهرۀ خود را برداشت کنند. بنابراین ضرورت دارد تا بدون فرصت‌سوزیِ بیشتر و با همدلی، هم‌گرایی و آشتی ملی، به مصاف بحران‌ها و چالش‌های موجود رفت.

این سازمان در آستانه تشکیل دولت جدید، ضمن تأکید بر نکات فوق، از رئیس دولت آینده می‌خواهد که پاسدار راستین قانون اساسی و حقوق اساسی همه ایرانیان باشد و از یک‌دستی ایجاد شده در مجموعه نظام، به‌مثابه فرصتی مغتنم برای بسیج گسترده منابع مادی، معنوی و انسانی در راستای حل معضلات پیچیده و ریشه‌دار کشور، به بهترین وجهی بهره برده، با تشکیل دولتی متخصص، کارآمد، کوشا و هماهنگ، برای نجات ایران بزرگ اقدام کند.

طی روزهای اخیر، گوشه‌ای از نتایج همین ناکارآمدی‌های سیستمی، سوء‌مدیریت‌ها و انباشت بحران‌ها، در دو استان مرزی سیستان و بلوچستان و خوزستان رخ نموده است. این دو استان بزرگ از سویی درگیر بی‌آبی گسترده و نبود آب شرب مناسب‌اند و از دیگر سو فراگیری مهارگسیخته ویروس کرونا رمقی برای عزیزان هموطن باقی نگذاشته و آستانه تحمل مردم در آن دو استان را به سر آورده است. آنچه هویداست این است که انباشت و عمق نارضایتی‌های مردم از ضعف‌ها و کاستی‌های چهل سال گذشته در خصوص ضروری‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی چنان است که اگر نجابت و هوشیاری مردم مانع نبود، هیچ سدی یارای مقاومت در برابر آنان را نداشت.

تصمیم‌سازان، مسئولان عالی و به‌ویژه دولت‌مردان فعلی و سابق باید پاسخ‌گوی عملکرد ضعیف خود باشند و با شرمندگی تمام در برابر اعتراضات مردمی این استان‌ها عذرخواهی کرده و با بسیج همه امکانات به حل مشکل در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اقدام کنند.

محرومیت این دو استان مرزی سال‌هاست که موجبات رنجش آن‌ها شده است و اگر به‌جای همدلی و تحمل اعتراض به حق آنان، مدل‌های مهار امنیتی مردم در دستور کار قرار گیرد، بحران موجود به فجایع غیر قابل حل تبدیل خواهد شد.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ضمن مسؤول دانستن دولت در عدم تامین نیازهای اساسی زندگی، اعم از سلامت، آب و غذای سالم، اشتغال و… برای مردم این دو استان، با شهروندان رنج‌کشیده استان‌های محروم سیستان و بلوچستان و خوزستان اعلام هم‌دردی نموده، اعتراض‌های مسالمت‌آمیز آنان به انواع ناکارآمدی‌ها را حق قانونی و شرعی آنها می‌داند.

این سازمان از تمام مسؤولان کشور درخواست دارد که با پیش‌گیری از حاکم‌شدن نگاه‌ها و تحلیل‌های غلط و نادرست امنیتی، موجب افزایش خسارت‌ها بر مردم نشوند، چراکه بی‌تردید برخوردهای خشن و غیرمسؤولانه با اعتراضات مسالمت‌آمیز، کشور را با بحران‌های پیچیده‌تر و جبران‌ناپذیرتر مواجه خواهد ساخت.

فراگیری و گسترش افسارگسیخته نوع دلتای ویروس کرونا که به پیک پنجم از فراگیری بیماری کووید دامن زده و نگرانی‌های جدی و جدیدی را برای مردم و کارشناسان ایجاد کرده است، ضرورت ساماندهی کارآمد مدیریت کرونا و توجه ویژه به امر واکسیناسیون بر اساس اصول و استانداردهای جهانی را در کنار نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوچندان کرده است.

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی یادآور می‌شود که مسؤولان امر و مردم نباید فراموش کنند که سلامت و جان انسان‌ها بر هر عقیده و نیاز و مصلحتی مقدم است و برگزاری هیچ رسم و آیین و تجمعی، چه ملی و مذهبی باشد یا فرهنگی و هنری، نباید به تهدید سلامت عمومی بینجامد. ستاد ملی کرونا به‌منزلۀ نهاد بالادستی، موظف و ملزم به پاسداری از سلامت جامعه و جلوگیری از هرگونه تهدیدی در این زمینه است و باید به‌نحو قاطع و صریح با ناقضان حقوق افراد جامعه برخورد کند.

در دنیای امروز، هیچ اقتصاد‌ کارآمد و موفقی بدون تعامل و همکاری با دیگر کشورهای دنیا سر بر نیاورده و این همکاری‌ها جز منافع ملی، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.

براین‌اساس، سؤال اساسی این خواهد بود که در صورت عدم احیای برجام و نیز عدم پذیرش لوایح FATF، راه‌حل مسؤولان و متولیان امر برای احیای اقتصاد این مملکت و معیشت مردم چیست؟ مخالفان احیای برجام چه راه‌حلی برای ساماندهی اوضاع اقتصادیِ در معرض فروپاشی کشور دارند؟

آیا زمان آن نرسیده است که آیندۀ کشور و مردم رنج‌کشیدۀ آن بر برخی بلندپروازی‌ها و تخیلات ایدئولوژیک ترجیح داده شود و پیش از بر باد رفتن فرصتی دیگر، گره این دو مسئله حیاتی به‌دست تدبیر و حکمت مصلحت‌اندیشه در عالی‌ترین سطوح نظام گشوده شود؟

البته سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی بر این باور است که باید در کنار احیای برجام و حل مسأله FATF، در خصوص اصلاح شیوه حکمرانی، تمکین به قانون، توجه به مطالبات ملی، اصلاح ساختارهای نادرست مدیریت کشور به عنوان لازمه‌ی ساماندهی اوضاع کشور اقدام شود و امیدوار است مسؤولان و تصمیم‌گیران کشور به‌جای پرداختن به طرح‌هایی چون محدودسازی فضای مجازی و بیان موضوعاتی که نتیجه‌ای جز وخامت بیشتر اوضاع کنونی ندارد، تمام همت و توان خود معطوف به گشایش گره‌های اصلی کشور در پرتو خرد، دوراندیشی و همدلی نمایند.

منبع: امتداد