نیروهای داخلی که نمی‌توانند ناراحتی‌شان از بازگشت به برجام را پنهان کنند نیز از طریق رسانه‌های‌شان ظاهرا در راستای ایجاد اخلال در روند این مذاکرات دست به تحرکاتی زده و می‌زنند؛ تحرکاتی که به‌ خصوص وقتی از تریبون رسمی و آنتن صداوسیما دنبال شود، بیش از پیش محل شگفتی است.

 

مذاکرات برجامی هنوز به نتیجه رسمی نرسیده اما مقامات داخلی و خارجی و رسانه‌ها خبر می‌دهند که احتمالا این نشست‌ها به ثمر رسیده و نتایج آن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

در این راستا اما به همان اندازه که لابی‌های صهیونیستی و بعضا سعودی و تندروهای امریکایی سنگ‌اندازی می‌کنند، نیروهای داخلی که نمی‌توانند ناراحتی‌شان از بازگشت به برجام را پنهان کنند نیز از طریق رسانه‌های‌شان ظاهرا در راستای ایجاد اخلال در روند این مذاکرات دست به تحرکاتی زده و می‌زنند؛ تحرکاتی که به‌ خصوص وقتی از تریبون رسمی و آنتن صداوسیما دنبال شود، بیش از پیش محل شگفتی است.

روز پنجشنبه بود که پرس‌تی‌وی مدعی اختلاف در مذاکرات وین شد و گزارش داد که «امریکا و اروپا در ازای توقف موقت و نه لغو برخی تحریم‌های برجامی، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل‌های جدید  IR-۶، IR- ۴ ،  IR-۹ و… ایران شده‌اند.»

 

این خبر که به نوعی حاکی از بروز اختلاف جدی در روند مذاکرات بود، اگرچه ساعاتی بعد با واکنش رییس‌دفتر رییس‌جمهوری و تکذیبیه این عضو دولت مواجه شد اما در همین مدت کوتاه، جنجال‌آفرین و باعث شد که در سیر نزولی نرخ ارز نیز اختلال ایجاد شود.

 

حال آنکه محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری ساعاتی پس از انتشار خبر پرس‌تی‌وی و البته بدون اشاره به نام این رسانه به عنوان بخش انگلیسی‌زبان صداوسیما، در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، درباره ادعای مطرح شده توسط این شبکه و تاثیر آن بر بازار ارز گفت که «در روزهای گذشته و متاثر از جو مثبت مذاکرات وین، بازار ارز روندی نزولی را طی می‌کرد که متاسفانه با خبرسازی دروغ یک رسانه رسمی، امروز این روند دچار اختلال شد.»

 

او این اقدام را «خبرسازی» و «اقدامات غیرمسوولانه و جناحی» خوانده که «علامت‌های اشتباهی به افکار عمومی و فضای اقتصادی کشور می‌فرستد.» واعظی البته تاکید کرد آنچه در این شرایط مهم باید در دستورکار قرار گیرد، منافع ملی است و اگر حتی گروهی با برجام مخالفند هم نباید با خبرسازی موجب تضعیف تیم مذاکره‌کننده شوند.

 

رییس‌دفتر رییس‌جمهوری همچنین به ابهامات ایجاد شده در مورد بروز برخی اختلافات‌نظرهای جدی در مذاکرات اشاره کرد و توضیح داد که «اگرچه همچنان گفت‌وگوهای دشواری پیش‌روست اما گام‌هایی که تاکنون برداشته ‌شده امیدوارکننده است و ادعای بروز اختلاف‌نظرهایی که منجر به اختلال در روند کلی مذاکرات شود، صحت ندارد.»

 

از دیگر سو حسام‌الدین آشنا، رییس پیشین مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری که پس از ماجرای افشای فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر امور خارجه، از سمت خود کناره‌گیری کرد، در توییتی به این اتفاقات واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «توافق در برجام در دسترس است اما تنازل از برجام در دستور نیست.»

 

این درحالی بود که همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته‌ بود تمامی بده‌بستان‌ها و چانه‌زنی‌ها در جولای ۲۰۱۵ پایان یافته و واشنگتن باید بداند که گفت‌وگوهای وین برای دور جدیدی از مذاکره نیست. دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه با حضور معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس در وین پایتخت اتریش برگزار شد و برخی مقامات و رسانه‌های امریکایی خبر داده‌اند که ظرف چند هفته آینده و حتی تا پیش از برگزاری انتخابات در ایران مذاکرات جدید به پایان خواهد رسید.

 

در حالی که همه طرف‌های مذاکره از به‌سرانجام رسیدن آن و احیای برجام سخن می‌گویند و ابراز امیدواری می‌کنند که این مذاکرات هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد، برخی رسانه‌های داخلی به پیچیدگی و دشواری مضاعف شرایط پیش‌روی مذاکرات و البته اوضاع داخل دامن می‌زنند. اتفاقی که پرس‌تی‌وی به تازگی رقم زد و حتی باعث واکنش دولتی‌ها هم شد و علاوه بر آشنا و واعظی، علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری نیز به این ماجرا واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «این‌بار منبع آگاه به کمک دلالان ارز آمد. «منبع آگاه» صدای رسای همه دلواپسان مذاکرات وین است.»

 

اشاره تلویحی او به اخباری است که پرس‌تی‌وی عمدتا به نقل از منابع آگاه منتشر می‌کند و در مواردی نیز هنوز ساعاتی از انتشارشان نگذشته، تکذیب می‌شوند.

 

پیش از این عباس عراقچی، پیامی به زبان انگلیسی در توییتر خود منتشر کرد و در واکنش به اخبار پرس‌تی‌وی نوشت: «من نمی‌دانم منبع آگاه پرس‌تی‌وی در وین کیست ولی او قطعا آگاه نیست.»

 

عراقچی در توییت خود اشاره‌ای به خبر موردنظرش نکرد ولی پرس‌تی‌وی همان زمان خبری درباره مذاکرات هسته‌ای وین منتشر کرده‌ بود که در آن چندین‌بار به نقل از یک منبع آگاه از احتمال لغو تدریجی و زمان‌بندی برای رفع تحریم‌ها و موافقت ایران با این مساله خبر داده ‌بود و در واکنش به توییت عراقچی نیز اما به‌ جای اصلاح خبر از مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی خواست تا توضیحات بیشتری ارایه کند.

 

طی همه این سال‌ها، از زمان مذاکره برای شکل‌گیری برجام تا امروز که گفت‌وگوها برای احیای آن در حال انجام است، صداوسیما و زیرمجموعه‌هایش با تمام توان و بودجه تلاش کرده‌اند تا علیه مذاکرات تولید محتوا کنند. اختلاف میان دولت و صداوسیما البته طی ۸ سال گذشته کاملا آشکار و عیان بوده، منتها یک بار با تنش میان عضو مذاکره‌کننده ایرانی با پرس‌تی‌وی بروز و ظهور می‌کند، یک‌بار با پخش «گاندو» و بار دیگر به سبک و سیاقی دیگر!

 

منبع: اعتماد