افشین علا

بزرگ مرد دیار “نور” پدرم ابوالحسن علا (ایرج خان) چشم از جهان تیره فرو بست و به روشنای ملکوت پیوست.

 

افشین علا نوشت: بزرگ مرد دیار “نور” پدرم ابوالحسن علا (ایرج خان) چشم از جهان تیره فرو بست و به روشنای ملکوت پیوست. مردی به شکوه بیشه ها، سرافرازی کوه ها و افتادگی دریای مازندران. قلندری آزاده، که از میراث عظیم نیاکان نژاده اش جز گوهر سخاوت و زیور مروت، توشه ای برای خود ذخیره نکرد و بی اعتنا به مواهب و مراتب دنیوی، مدیریت و تدریس در دبیرستان های شهر را برگزید و به تربیت شاگردانی پرداخت که بسیاری از آنان، بزرگان امروز این خطه اند.
اکنون ما مانده ایم و جای خالی آن درخت سایه گستر، که دیگر نیست تا به قامت استوارش تکیه کنیم و در سایه ی عظمت و وقارش بیاساییم.
در این لحظات دشوار، توان و مجالی بیش از این برای شرح فضایل اخلاقی آن استاد وارسته و پیر به حق پیوسته ندارم. تنها بی اختیار این مرثیه ی ماندگار مولانا را زمزمه می کنم که گویی در غم فقدان تمام بزرگان بی جایگزین در همه ی اعصار سروده شده است:

کاه نبود او که به بادی پرید
آب نبود او که به سرما فسرد

شانه نبود او که به مویی شکست
دانه نبود او که زمینش فشرد

گنج زری بود در این خاکدان
کو دو جهان را به جُوی می شمرد…

هرچند در این روزهای تلخ به حضور گرم و آرامش بخش بستگان، دوستان و آشنایان گرامی نیازمندیم، اما لازم است از یکایک بزرگواران در شهرستان نور، تهران و سایر شهرها تقاضا کنم به دلیل شیوع بی سابقه ی ویروس کرونا و جهت حفظ سلامت خود و سایر عزیزان از حضور در آئین تشییع و تدفین و تشریف فرمایی به منزل خودداری فرمایید و دورادور با تلاوت آیات قرآن و دعا برای شادی و آمرزش روح آن پیر جوانمرد، تسلی بخش دل داغدارمان باشید.