محمدجواد مظفر

خبر فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در واپسین ساعات روز نوزدهم دی‌ماه ۱۳۹۵ جامعه ایران را به سختی تکان داد.

 

محمدجواد مظفر نوشت: امروز نوزدهم دی‌ماه و پنجمین سالگرد درگذشت ناباورانه و سؤال برانگیز مردی است که نقش برجسته و بی بدیلی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داشت. فارغ از آنکه چه اقدامات و جهت‌گیری‌هایی از سوی او مورد انتقاد یا حمایت مردم بوده است.

خبر فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در واپسین ساعات روز نوزدهم دی‌ماه ۱۳۹۵ جامعه ایران را به سختی تکان داد. این خبر در آن سال حساس که مردم سرخوش از توافق برجام و به امید گشایش‌های اقتصادی، در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بودند، برای جامعه ایران تکان‌دهنده بود. چراکه همه جناح‌های سیاسی می‌دانستند مواضع او می‌تواند در جریان انتخابات نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

به خاطر دارم در دهمین سالگرد انقلاب در گفتگویی که با ۴ نفر از مسئولان کلیدی کشور، از آیت‌الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری، آیت الله خامنه‌ای ریاست جمهوری، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور داشته‌ام که در قالب کتاب «یادواره فجر» منتشر شد، با توجه به طرح سوالات حساس که به قول دکتر فرهنگ رجایی در کتاب «معرکه جهان‌بینی‌ها» نخستین آسیب‌شناسی جمهوری اسلامی بود؛

مرحوم هاشمی پاسخ‌هایی داد که نشان از توجه او به کاستی‌ها و از عزم و اراده‌اش در اصلاح تدریجی امور بود. او گفت که اگر تجربه کنونی را در اداره کشور داشتیم، این‌گونه قانون اساسی نمی‌نوشتیم. و یا اینکه اگر تجربه این ده ساله را داشتیم، شاید نمی‌گذاشتیم جنگ بوجود آید. هرچند که صدام قصد آن را داشت، اما شاید می‌شد ما با تدبیر و آینده نگری نمی‌گذاشتیم آن حمله صورت گیرد و نظایر آن.

رحمت و رضوان الهی بر او باد که در سال‌های پایانی عمر، تلاش کرد برای جبران آنچه بر مردم گذشته، صادقانه در کنارشان بایستد و خواستار تحول در سیاست‌های حاکم بر جمهوری اسلامی در داخل و ارتباط با جهان شد.