در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس از کتاب «زلال شبنم» رونمایی و از حمید جباری مولف و تدوین گر کتاب که دبیر حزب مجمع ایثارگران همدان است، تجلیل شد.

 

به گزارش صبح ما، به همت بنیاد شهید استان همدان، طی مراسمی با حضور فرماندهان، ارتش، سپاه، ناجا و پیشکسوتان و راویان دفاع مقدس در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس از کتاب «زلال شبنم» رونمایی و از حمید جباری مولف و تدوین گر کتاب که دبیر حزب مجمع ایثارگران همدان است، تجلیل شد.

در پیش گفتار این کتاب می خوانیم: یکی از رخدادهای مذموم در تاریخ بشری و روابط اجتماعی میان انسانها، جنگ است‌. پدیده ای بنیان کن و خانمان سوز که در همواره تاریخ جز ویرانی و نابودی منابع طبیعی ، مرگ خونین مردان ، زنان و کودکان و اثرات سوء روانی دراز مدت ، حاصلی نداشته است ؛ بنابراین از نظر معنوی و ادیان الهی -خاصه دین مبین اسلام- هر کنش و واکنشی جهت بازدارندگی و جلوگیری از جنگ و خونریزی مقدم بر جنگ است‌. چنانچه در مکتب الهام بخش اسلام آنچه به رسمیت شناخته شده است «جهاد دفاعی» است نه « جنگ آفرینی و تجاوز».

اسلام دین تبلیغ و تبشیر است. مکتب هدایت تشریعی و تکوینی است. دینی است که کلام وحی اش به صراحت اعلام داشته که هیچ اجباری در دین نیست«لا اکراه فی الدین» لذا آنچه سلفی ها و مسلمانان تندرو از اسلام و جهاد ارائه میدهند برداشت و نگرش اشتباهی است که آنان با توجه به منافع و خصلت ددمنشانه خود به اسلام تعمیم می دهند.

در این مسیر نگرش ما به جنگ تحمیلی ۸ساله عراق بر ایران نیز، هرگز از منظر بزرگداشت جنگ و تقدیس جنگ نیست، بلکه از نگرش و زاویه ای است که چگونه مردان و زنان ایرانی-خاصه جوانان و نوجوانان- در قبال یک تهاجم وحشیانه و غافلگیرانه برای جلوگیری از کشتار کودکان، زنان و سالخوردگان سرزمین پهناور ایران، به طور خودجوش و با نگرشی معنوی، روحیه سلحشوری و از جان گذشتگی، خط پیوسته ای از سپر انسانی در ۱۱۰۰ کیلومتر مرز غربی و جنوبی کشور تشکیل دادند. آن هم در مقابل رژیمی که تقریبا تمام کشورهای عرب منطقه، متحد استراتژیک او بودند و بطور توأمان شوروی ، آمریکا و اروپا حامی نظامی و لجستیکی او بودند. جنگی کاملا نابرابر! از لحاظ نظامی ، لجستیکی و سازمانی . اما تنها ایمان و روحیه سلحشوری نیروهای داوطلب بسیج و نقش رهبری کاریزمای امام راحل بود که معادله جنگ نابرابر را به طور عجیب و غریبی به نفع ایران عزیز تغییر داد.

ارتش تضعیف شده پس از انقلاب، سپاه تازه تاسیس شده با نیروها و فرماندهان جوان و کم تجربه و نیروهای داوطلب بسیجی با آموزش نظامی اندک و محدود در مقابل ارتش مجهز زبده و مکانیزه عراق. این صف آرایی از منظر استراتژی نظامی و تمام دکترین های نظامی ارتش های جهان می بایست به شکست کامل ایرانیان در چند ماه اول جنگ می انجامید اما در عمل ، نه تنها چنین نشد که از میانه ی جنگ به رغم تجهیز سریع و گسترده ارتش عراق، خاصه از لحاظ نیروی هوایی و مهندسی رزمی معادله جنگ به نفع نیروهای ایران تغییر یافت.

در جنگ ۸ساله ایران و عراق، گرچه تمام ایران و ایرانی تحت تاثیر جنگ قرار گرفت اما فی الواقع بار اصلی و سنگین جنگ تنها بر دوش ارتش، نیروهای داوطلب و سپاه بود که باید اعتراف کرد که به لحاظ کمی و کیفی سهم نیروهای داوطلب همواره بیش از ارتش و سپاه بوده است .چنانچه آمار شهدا و جانبازان نیز گواه همین مدعاست و اگر حضور نیروهای داوطلب بسیجی نبود. هرگز سپاه قادر نبود تا نقشی بیشتر از یک گروه شبه نظامی و نامنظم در جنگ ایفا کند. نیروهایی که در پدیداری و پیروزی انقلاب اسلامی آبدیده و معنوی شده بودند. حرکت آنان به سوی جبهه ها فقط به خاطر ادای تکلیف ملی و شرعی و عشقی برای اعتلای «ایران آباد و آزاد» بود.

نیروهایی که به رغم بیزاری از جنگ و خونریزی می آمدند تا با نثار ارزشمندترین عنصر وجودی که همان جانشان بود، جلوی تجاوز دشمن به خاک و عزت و شرف خویش را بگیرند و در میان این نیروها تا بخواهی انسان های فکور، فرهیخته، اهل فرهنگ و هنر و اندیشه و فلسفه بود.

سنگر نیروهای ایران به هر محفلی می ماند جز محفل نیروهای جنگ، این که امام از آن به دانشگاه یاد می کرد، دقیقا دلالت بر همین موضوع داشت که اتمسفر و گفتمان رایج در سنگر و تمام مقرهای نیروهای داوطلب ایرانی یا بحث های آکادمیک در موضوعات مختلف بود یا محفل معارف و اخلاق اسلامی.

حضور فعال و گسترده ی فرهنگیان ، دانشگاهیان و دانش آموزان حاصل آن شده بود تا تفکر سیستمی در صف و ستاد نیروهای جنگ نهادینه و فرهنگی اصیل در سراسر جبهه ها حکم فرما شود…

تعمق در کتاب زلال شبنم این امکان را فراهم می‌کند تا مقایسه ای داشته باشیم با ایران دوران جنگ و ایران امروز، زیرا یکی از راههای بررسی رشد و تکامل یا سقوط ارزشها در یک کشور ، بررسی تطبیقی عصرها و نسل هاست.