اختصاصی؛

بایدن در اکتبر به خبرنگاران گفت: فقط باید بگویم اگر روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، یک اشتباه فوق‌العاده جدی مرتکب خواهد شد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از هیل، ژنرال «کیث بی الکساندر»، مدیر سابق آژانس امنیت ملی و رئیس فرماندهی سایبری ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً قبل از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به استفاده از حملات سایبری علیه اوکراین ادامه خواهد داد.
وی توضیح داد که اگرچه روسیه تاکنون آسیب قابل‌توجهی در جبهه سایبری وارد نکرده است، اما پوتین آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه اوکراین نیست، زیرا او می‌داند که انجام این کار می‌تواند ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو را وارد جنگ کند.
الکساندر که در رویدادی که توسط گروه ابتکارات سایبری برگزار شد، سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که او قبل از حمله هسته‌ای به‌وضوح از حمله سایبری استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به این موضوع که اگر پوتین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، از بین رفته است، افزود: معتقدم اگر پوتین از گزینه حمله هسته‌ای استفاده کند، این امر باعث می‌شود که ناتو در ورود به جنگ مستقیم تجدیدنظر کند.
مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، ادامه داد: فکر می‌کنم پوتین این موضوع را به رسمیت می‌شناسد و فکر می‌کنم دولت این موضوع را به‌وضوح بیان کرده است.
پوتین اخیراً گفته است علی‌رغم تهدیدهای قبلی، قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را ندارد.
در اجلاسی که در ماه اکتبر برگزار شد، او گفت که از به‌کارگیری سلاح هسته‌ای علیه اوکراین هیچ هدف سیاسی یا نظامی ندارد.
پوتین گفت: ما نیازی به این کار نمی‌بینیم. این هیچ فایده‌ای چه سیاسی و چه نظامی ندارد.
در واکنش به اظهارات پوتین، بایدن در مصاحبه‌ای گفت: اگر قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای ندارد، چرا در مورد آن صحبت می‌کند؟
بایدن افزود: او در نحوه برخورد با این موضوع بسیار خطرناک بوده است. او می‌تواند به همه اینها پایان دهد، از اوکراین خارج شود.
دولت بایدن همچنین بارها به روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده است.
بایدن در اکتبر به خبرنگاران گفت: فقط باید بگویم اگر روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، یک اشتباه فوق‌العاده جدی مرتکب خواهد شد.
در جبهه سایبری، الکساندر از ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حملات سایبری روسیه تمجید کرد.
الکساندر گفت: من فکر می‌کنم کمک آنها خیلی از حملات را که در جاهای دیگر می‌دیدیم، متوقف کرد. اما حملات تمام نشده است. فکر می‌کنم بیشتر خواهد شد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری