در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده سابق مجلس به صبح ما گفت: امیدوارم واکنش‌های رسانه‌ای به پیشروی طالبان در افغانستان به مقامات کشور ما تلنگری بزند که شاید درخصوص این تحرکات صحبتی داشته باشند. در روزهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی ابراز نگرانی کردند اما متاسفانه هیچ واکنشی از طرف دولت، مجلس و شورای عالی امنیت نمی‌بینیم.

 

صبح ما | طی روزهای گذشته تصاویری از افغانستان در رسانه‌ها منتشر شد که مردم و همچنین برخی از مسئولان در این کشور به‌سبب نگرانی از بازگشت طالبان درحال ترک شهرهای خود هستند. مسئله‌ای که با واکنش‌ زیادی در فضای مجازی همراه بود. با این وجود طالبان مدعی شده اقدامات اخیرش بر مبنای مذاکرات ماه‌های گذشته این گروه با دولت‌های منطقه و ایالت متحده است. مسئله‌ای که سبب شده عده‌ای این پرسش را مطرح کنند، اهمیت دولت قانونی افغانستان و مردم این کشور در نظر بازیگران اصلی منطقه در پای میز مذاکره با طالبان چیست؟

درهمین‌باره محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به پایگاه خبری صبح ما گفت: «ما اطلاعی از جزئیات مذاکره ایران با طالبان نداریم. اما انتظار می‌رود مقامات وزارت خارجه در این‌باره توضیح بدهند. بر اساس ظاهر ماجرا با توجه به وجود دولت مستقر در افغانستان و ضرورت حسن همجواری توافق با یک گروهی که هیچگونه رسمیت ندارد می‌تواند مورد سوال باشد، این نیاز به شفافیت از طرف مقامات رسمی ایران دارد. لذا لازم است این اطلاعات منتشر شود. اگرچه طالبان مدعی است که تحرکاتی که دارد در چارچوب توافقات است اما به‌هر شکل این گروه رسمی نیست و این از لحاظ حقوقی جای ایراد دارد. بنابراین الان وقت آن رسیده که مقامات ایران درخصوص تحولات اخیر افغانستان صحبت کنند تا بخشی از نگرانی‌ها برطرف شود.»

وی ادامه داد: «همه این تحولات باید در چارچوب اراده مردم افغانستان باشد. حالا شاید تصور این بوده که کسانی‌که در این مذاکرات حضور داشتند نماینده مردم افغانستان هستند اما بنا بر گزارش‌ها مردم افغانستان از تحولات اخیر نگرانند.»

صادقی بیان کرد: «شاید در آن مذاکرات اطمینان کافی به دولت ایران داده شده که درصورت سیطره طالبان بر افغانستان مشکلاتی برای افغانستان و ایران ایجاد نشود اما با توجه به اینکه اطلاعات خاصی نداریم و از طرفی شاهد توسعه روز افزون مناطق تحت تصرف طالبان هستیم، ضمن این‌که گزارش‌هایی از نزدیک شدن طالبان به برخی از مناطق مرزی ایران هم شنیده می‌شود این مسئله می‌تواند نگران کننده باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «من در روزهای اخیر با یکی از اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس تماسی داشتم مبنی بر این‌که آیا مجلس ایران در این زمینه اقدامی انجام داده است یا نه، ایشان ابراز بی اطلاعی کامل کردند. حتی من پیشنهاد دادم این موضوع در کمیسیون امنیت و سیاست خارجه مجلس مطرح شود اما ایشان خیلی امیدوار نبودند که مجلس در این زمینه مداخله کند. بنابراین با چنین وضعیتی باید گفت شرایط نگران کننده است. همچنین اگر مسائل اینطور پشت پرده و بدون شفافیت است باتوجه به وضع موجود به نگرانی‌ها اضافه می‌شود.»

نماینده سابق مجلس درخصوص احتمال افزایش مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای همسایه به‌ویژه ایران به صبح ما گفت: «گویا سخنگوی طالبان اظهار کرده که رفتارهای این گروه نسبت به گذشته تغییر کرده است. این‌که آیا این تغییرات به‌معنی کنار گذاشتن رفتارهایی است که سبب افزایش مهاجرت مردم افغانستان می‌شود باید منتظر ماند و دید، اما بعضی اخبار منتشر شده که نشان دهنده فرار مردم و نیروهای نظامی و مقامات دولتی افغانستان است، این تصاویر نشان می‌دهد وضعیت شبیه چیزی نیست که بگوید پیشروی طالبان دارد با آرامش انجام می‌شود. بنابراین همچنان این نگرانی وجود دارد که تحرکات اخیر افغانستان سبب آغاز مهاجرت‌های جدید برای مردم این کشور شود و طبیعتاً مانند گذشته می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای کشورهای همجوار از جمله ایران شود.»

وی در خصوص ترک نیروهای آمریکایی از افغانستان بیان کرد: «اگرچه از ترک نیروهای خارجی از یک کشور اسلامی خوشحال هستیم اما این‌که آمریکا بعد از یک دوره طولانی حضور در این کشور، غیرمسئولانه و بدون اقدامات لازم افغانستان را ترک کند ایجاد نا امنی می‌کند. از طرفی دولت مرکزی در افغانستان اقتدار کامل در این کشور ندارد و همچنین سوابق ناخوشایند رفتارهای طالبان در گذشته برای مردم افغانستان و هم برای ما به عنوان یک کشور همجوار ناخوشایند است و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.»

صادقی در پایان یادآور شد: «امیدوارم واکنش‌های رسانه‌ای به پیشروی طالبان در افغانستان به مقامات کشور ما تلنگری بزند که شاید درخصوص این تحرکات صحبتی داشته باشند. در روزهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی ابراز نگرانی کردند اما متاسفانه هیچ واکنشی از طرف دولت، مجلس و شورای عالی امنیت نمی‌بینیم. از ضعف‌های مهم دولت آقای روحانی همین ضعف در اطلاع رسانی و عدم شفافیت در همه حوزه‌ها است. مسائلی که به دولت مربوط می‌شود هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد و مسائل غیر شفاف منتشر می‌شود که متاسفانه در روزهای آخر دولت این ضعف همچنان ادامه دارد.»