در گفت وگو با صبح ما؛

صبح ما- گروه سیاسی: با گذشت چند ماه از روی کار آمدن نمایندگان مجلس یازدهم، حاشیه های زیادی از سوی آنها به وجود آمده است. این در حالیست که اکثر نمایندگان با وعده بهبود معیشت مردم روی کار آمدند. در این میان، یک فعال سیاسی باسابقه معتقد است برخوردهای خشن و تند اصولگرایان ناشی از […]

صبح ما- گروه سیاسی: با گذشت چند ماه از روی کار آمدن نمایندگان مجلس یازدهم، حاشیه های زیادی از سوی آنها به وجود آمده است. این در حالیست که اکثر نمایندگان با وعده بهبود معیشت مردم روی کار آمدند.

در این میان، یک فعال سیاسی باسابقه معتقد است برخوردهای خشن و تند اصولگرایان ناشی از این است که “کفگیر شان به ته دیگ خورده” است و آنها ناچارند برای پیشبرد اهداف خودشان برخوردهای این چنینی انجام دهند.

محمد سلامتی در گفت و گو با «صبح ما» گفت: به نظرم رفتار و برخورد برخی اصولگرایان با بهانه قرار دادن صحبت های اخیر آقای روحانی تشدید شد. این در حالیست که بعضی از همین آقایان اعتراف کردند برداشت نادرستی از سخنان اخیر رئیس جمهور شده است. فارغ از تمام این مسائل، ارزیابی عملکرد اصولگرایان در این چهار الی پنج ماهی که از عمر مجلس یازدهم می گذرد، قابل تامل است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: برخورد اصولگرایان مجلس نشان داد که آنها برخلاف ادعای قبلی، برنامه ای ندارند. ثابت شد نمایندگانی که همواره بر کمک به معیشت مردم تاکید می کردند و از برنامه های خود برای حل این مشکلات می گفتند تا به حال هیچ برنامه ای در این خصوص ارائه نکرده و دستشان در این زمینه «خالی» است.

او بیان داشت: مشاهده می کنیم که در بین اصولگرایان، یکپارچگی و وحدت وجود ندارد و تشتت در میان آنها موج می زند. چنانکه می بینیم دیدگاه هایشان نیز چندان انطباقی با هم ندارد. متاسفانه بر خلاف ادعای «انقلابی گری»، ادبیات آنها همان ادبیات سرمایه داری است. در نظام سرمایه داری نیز در عرصه رقابت های جناحی، برخوردهای تند و الفاظ رکیک و غیراخلاقی بکار می رود. امروز ملاحظه می کنیم که همان در میان اصولگرایان مدعی وجود دارد. گرچه ممکن است همه آنها از چنین ادبیاتی استفاده نکنند، اما قشری که چنین ادبیاتی را بکار می برد، خود را انقلابی تر و اصولگراتر می داند.

سلامتی گفت: با توجه به بی برنامگی اصولگرایان، عدم یکپارچگی و حرص آنها برای تصاحب تمامی ارکان مملکت، ناگزیر شیوه «تخریب» بهترین راه برای آنها می شود. به همین دلیل است که می بینیم آنها در مورد تمام نهادهایی که در اختیار خودشان نیست، برخورد تخریبی در پیش می گیرند. حداقل کاری که اصولگرایان می توانند در شرایط فعلی در پیش گیرند این است که مردم را برای مبارزه با کرونا به رعایت نکات بهداشتی تشویق کنند. با این کار هم وجهه خود را بالا می برند و هم به کشور برای جلوگیری از پیشروی کرونا کمک خواهند کرد و کاری مثبت انجام داده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اما اصولگرایان چنین اقدامی انجام نمی دهند و شاید هم فکر می کنند مردم به حرف آنها گوش نخواهند کرد. به نظرم عدم حضور اکثریت مردم در انتخابات اخیر مجلس وضع را به اینجا رساند. تصورم این است که برخوردهای خشن و تند اصولگرایان ناشی از این است که “کفگیر شان به ته دیگ خورده” است و آنها ناچارند برای پیشبرد اهداف خودشان برخوردهای این چنینی انجام دهند.

او اظهار کرد: چنانچه می بایست؛ یک عده از عاقلان آنها باید جلو این برخوردها را می گرفتند که همین هم شد و دیدیم که برخی چهره های این جریان علیه این شیوه های بکارگرفته شده اخیر موضع گیری کردند. جریان اصولگرایی که امروز بر طبل ناکارآمدی دولت می کوبد و خود را کارآمد جلوه می دهد، امتحان خود را پس داده است. دولت های نهم و دهم متعلق به آنها بود و بسیاری از معضلاتی که امروز مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند، به همان دوره ها بازمی گردد.

وی در پایان گفت: منتها اصولگرایان به این دلیل که صرفا به دنبال تصاحب قدرت هستند، انجام کار مثبت برای جامعه را مدنظر قرار نمی دهند. ولی اصلاح طلبان باید با همه توان به دنبال خدمت به مردم باشند و تفاوت شان با اصولگرایان نیز باید در همین زمینه باشد. آنها باید قدرت را نه برای دستیابی صرف به قدرت که برای خدمت به مردم بخواهند و انشالله که چنین خواهد بود.