در گفت و گو با صبح ما؛

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: یکی از مسائلی که به موازات برجام مطرح می‌شود، موضوعِ صلح و ثبات در خاورمیانه و مناسبات ایران با کشورهای منطقه و سیاست خاورمیانه‌ای ایران است.

 

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت وگو با «صبح ما» در خصوص تاثیر مذاکرات ایران و عربستان بر جریان مذاکرات وین گفت: یکی از اهداف مذاکرات برجام و همینطور موضع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که در مقدمه‌ی برجام هم بیان شده است، امیدواری درخصوص این موضوع است که اجرای برجام بتواند به صلح و امنیت در منطقه و جهان کمک کند. به همین دلیل یکی از مسائلی که به موازات برجام مطرح می‌شود، موضوعِ صلح و ثبات در خاورمیانه و مناسبات ایران با کشورهای منطقه و سیاست خاورمیانه‌ای ایران است.

وی ادامه داد: می‌شود به نوعی گفت که مذاکرات غیررسمیِ ایران و عربستان که به موازاتِ مذاکرات هسته‌ای در وین صورت می‌گیرد، هر دو می‌تواند بر پیشرفت یکدیگر موثر واقع شود.

محبعلی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان یکی از اهداف مذاکره ایران و عربستان را دادنِ اطمینان به کشورهای منطقه در مورد موضوع هسته‌ای ایران دانست، گفت: بله البته، چراکه کشورهای منطقه به درست یا غلط ، نگرانی‌هایی در خصوص مسئله‌ی هسته‌ای ایران دارند و ادعا می‌کنند در این زمینه با اروپایی‎ها و آمریکایی‌ها نگرانی‌های مشترکی دارند. البته اختلاف بین ایران و عربستان بر سرِ مسائلِ متعددی است، همچنین ایران با کشورهای دیگر خلیج فارس مثل امارات و بحرین هم اختلافاتی  دارد اما یکی از زمینه‌های اختلاف و مناقشه همین مسئله‌ی هسته‌ای است.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت که آغاز مذاکراتِ غیررسمی بین ایران و عربستان مقدمه‌ی شروع مذاکراتِ رسمی بین این دو کشور باشد، گفت: بله، این یک مقدمه است و فعلا طرفین در حال انتقال دیدگاه‌های خود به یکدیگر هستند. ازطرفی عربستان منتظر است ببیند برون‌داد و حاصل مذاکراتِ هسته‌ای ایران با آمریکا در وین چه می‌شود و اینکه آیا خواسته‌های آنها در آنجا هم برآورده می‌شود یا خیر.

وی افزود: عربستان اگر احساس کند مذاکرات در آنجا پیش ‌می‌رود، این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت مذاکرات بین ایران و عربستان نیز باشد  که در اینصورت می‌توان انتظار داشت  مذاکرات در سطح سیاسی و مقامات رسمی، یعنی سطح وزارت خارجه و حتی بالاترهم پیگیری شود.