اختصاصی؛

حزب مجمع ایثارگران در بیانیه ای به مناسبت شروع مجدد مذاکرات احیای برجام تاکید کرد: باور ما این است که مذاکرات هسته‌ای امری ملی و فراجناحی است و متاسفیم که جریان مخالف دولت سابق، برخورد سیاسی و جناحی با تیم قبلی مذاکره کننده را در دستور داشت و منافع ملی را در پای منافع جناحی ذبح کرد.

 

بیانیه «حزب مجمع ایثارگران» در آستانه شروع مجدد مذاکرات احیای برجام بدین شرح است:

بسمه تعالی

در آستانه از سرگیری مذاکرات وین پس از چند ماه وقفه، «مجمع ایثارگران» با ابراز خرسندی نسبت به تصمیم سران کشور برای گزینش رویکرد «مذاکره» و ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده دولت سابق، لازم می‌داند مواضع خود را در این زمینه به اطلاع ملت شریف ایران برساند.

 توافق هسته‌ای که در سال ۱۳۹۴ پس از مذاکرات فشرده بین ایران و شش کشور جهان  حاصل شد، مهمترین دستاورد نظام در عرصه بین‌المللی بود. همانگونه که ملت بزرگ مشاهده کردند با این توافق شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت تعلیق در آمد، بسیاری از تحریم‌ها برداشته شد، روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان با ایران در مسیری عادی و توام با اعتماد و احترام متقابل قرار گرفت و پرونده هسته‌ای ایران به روال عادی بازگشت.

علیرغم خروج خودسرانه آمریکا از برجام، گزارش­های متعدد مدیر کل آژانس بین­المللی انرژی هسته­ای در مورد پایبندی ایران به توافق باعث تقویت موضع ایران شد و انتقاد بسیاری از کشورهای جهان از آمریکا را در پی داشت.

روی کارآمدن بایدن و تغییر در سیاست آمریکا با دوری جستن از سیاست‌های ترامپ و تصمیم این کشور به بازگشت به برجام و احیای توافق هسته­ای در کنار تغییر رویکردهای کاخ سفید در قبال متحدان اروپایی، شرایط جهان را به نحو چشمگیری تغییر داد و در رابطه با مسأله هسته­ای ایران، شش دور مذاکرات جدید در وین برگزار شد.

با انتخاب رئیس جمهوری جدید، مذاکرات وین به حالت تعلیق در آمد. این تحول زمانی رخ داد که که به گفته رییس جمهور سابق، ایران و ۱+۴ در آستانه  توافق قرار داشتند و در صورت اجازه مقامات بالاتر، عراقچی مسئول مذاکره ایران می­توانست توافق را امضا کند.

اینک و در آستانه آغاز دور هفتم مذاکرات احیای برجام، «مجمع ایثارگران» نکاتی چند را مورد تاکید قرار می­دهد:

  1. ضمن استقبال و ابراز خرسندی از بازگشت دولت سیزدهم به مذاکرات وین، این تصمیم را گزینه­ای همسو با خواست ملت و مبتنی بر منافع کشور ارزیابی می­کنیم. اصل برای ما باید حفظ صلح و کاهش تنش و تعامل با دنیا و همزیستی ملت­ها باشد و این از تعالیم دین ماست که دست کسانی را که برای مصالحه دراز شده است، رد نکنیم هر چند حفظ هشیاری هم جدا ضرورت دارد. در جهان به هم پیوسته کنونی هیچ کشوری نمی­تواند در انزوا پیشرفت کند و حضور در صحنه جهانی و داشتن روابط متعارف با همه جهان یک ضرورت است.
  2. ترکیب تیم مذاکره کننده و رویکرد تیم در مذاکرات آتی باید منعکس کننده اراده و خواست ملت باشد. مردم ایران در مقاطع مختلف و علی ­الخصوص از طریق صندوق­های رای، مخالفت خود را با تداوم حاکمیت تشنج­ در سیاست خارجی ابراز داشته و خواستار روابط عادی و توام با اعتماد و احترام متقابل با همه کشورهای جهان شده ­اند. در این راستا تقویت تیم مذاکره کننده و برخورد حکیمانه و مصلحت ­اندیشانه در مذاکرات باید مورد توجه باشد.
  3. بازگشت بی‌قید و شرط ایران و ۵+۱ به توافق ۱۳۹۴ و متعهد بودن طرفین به کلیه تعهدات مندرج در توافق، بهترین گزینه برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی است. در عین حال طراحی مانورهای متفاوت برای جلوگیری از ائتلاف کشورهای عضو توافقنامه و کاهش سطح تنش‌ها در مذاکره ضروری است. در این راستا تیم مذاکره کننده ایران باید با رویکرد مثبت و منتج به نتیجه مذاکره کرده و از طرح شروط و خواسته‌هایی که عملیاتی شدن آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت ممکن نیست، پرهیز نماید. به طور مشخص توان دیپلماتیک ایران ضمن تاکید بر حقانیت ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر اساس پادمان‌ها و مقرراتی که آژانس بین‌المللی هسته‌ای برای همه کشورها قائل است، بر لغو تحریم‌ها، رفع موانع بانکی و تجاری همکاری شرکت‌های ایرانی با طرفهای خارجی متمرکز شود.
  4. حل مشکلات اقتصادی مردم و هموار کردن راه پیشرفت کشور و خروج از بحران کنونی، در مرحله اول نیازمند راه‌حل سیاسی از طریق وفاق و اتحاد همه اقشار و گروه‌ها و در سطح ملی است. ضمن اینکه ضروری است نظریات و پیشنهادهای دانشگاهیان و اقتصاددانان فارغ از مواضع سیاسی آنها برای برون‌رفت از شرایط وخیم اقتصادی کنونی به کار گرفته شود. با این وجود تنیدگی مشکلات اقتصادی با رویکردهای کشور در سیاست خارجی را نمی‌توان انکار کرد. لذا تا زمانی که عزم جدی برای تغییر در رویکردهای سیاسی ایران در رابطه با دیگر کشورها ایجاد نشود، نمی‌توانیم به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی امیدوار باشیم.
  5. با توجه به اینکه آمریکا با خروج خود سرانه از برجام و فشار به کشورهای دیگر برای همکاری با ایران، مسبب اصلی وضعیت کنونی است و به بیان دیگر توپ در زمین آنها قرار دارد، ایران باید ازهر اقدام و یا موضعی که شرایط را به نفع طرف مقابل بازگرداند، خودداری کند. ابتکار عمل ایران و مانورهای سیاسی و حقوقی تیم مذاکره کننده با اتکا بر مقررات موجود بین ­المللی و ائتلاف‌سازی در بین اعضای ۱+۵ راهکاری منطقی برای مدیریت مذاکرات در مقطع حساس کنونی است.
  6. «مجمع ایثارگران» بر این باور است که هیچ منع قانونی و شرعی برای مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا به عنوان مدعی اصلی پرونده هسته­ای وجود ندارد و مذاکره غیرمستقیم و از طریق واسطه ۱+۴ نتیجه­اش اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت و سوءاستفاده برخی از کشورهای دیگر از وضعیت ایران است. مخاطب حاکمیت در مطالبه لغو تحریم­های ظالمانه که سنگینی آن را ملت نجیب ایران در معیشت و سفره­هایش به عیان مشاهده می­کند، آمریکاست. در این شرایط نباید فرصت گفتگوی مستقیم برای حذف تحریم ظالمانه را از دست بدهیم.
  7. تیم مذاکره کننده ایران باید از تصویرسازی سیاسی طرف­های غربی از مذاکره و پرونده هسته­ای ایران جلوگیری کند و خودش ابتکار عمل را به دست بگیرد. طرف غربی از این وضعیت به عنوان ابزار چانه ­زنی و طرح خواسته­های غیر منطقی خود بهره خواهد برد و ابتکار عمل ایران مانع آنان خواهد شد. در این زمینه ضروری است مقامات مسئول ایرانی بسیار پخته اظهارنظر کرده و از طرح موضوعاتی که معنی چندگانگی در نظرات و عدم وحدت رویه در مذاکره و درخواست­های ایران را القا می­کند، پرهیز کنند.
  8. تعیین تکلیف و تصویب  FATF که ماه­هاست در کمیته­های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می­خورد، در کنار گفتگوهای وین از دیگر لوازم برون­رفت از شرایط پرمخاطره کشور و پیام روشنی به جهان در باره عزم جدی ایران برای عادی شدن مناسبات با جهان است. تاخیر در تصویب آن هیچ توجیهی در راستای تامین منافع ملی ندارد.
  9. باور ما این است که مذاکرات هسته‌ای امری ملی و فراجناحی است و متاسفیم که جریان مخالف دولت سابق، برخورد سیاسی و جناحی با تیم قبلی مذاکره کننده را در دستور داشت و منافع ملی را در پای منافع جناحی ذبح کرد. ما تیم کنونی مذاکره کننده را با وجود برخی ملاحظات، نمایندگان کشور می­دانیم و از آنان دعوت می­کنیم از مشاوره‌های کارشناسی و تجربه تیم مذاکره کننده قبلی استفاده کنند. از همه جریان­ها و احزاب و گروه‌های سیاسی هم می­خواهیم در مسائل ملی از برخورد جناحی و سیاسی پرهیز کنند.

در پایان «حزب مجمع ایثارگران» بار دیگر همه مسئولان را به اجتناب از شعارزدگی و تمرکز بر عقلانیت برای تامین و دستیابی به منافع ملی در مذاکرات پیش­رو دعوت می­کند و ضمن آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده ایرانی امیدوار است که این مذاکرات به نتیجه برسد زیرا فرسایشی شدن مذاکرات آن هم به مدت بیش از دو دهه به زیان مردم تمام شده است. امیدواریم با کاهش تحریم­های ظالمانه موجود از رنج و درد مردم کاسته و زمینه توسعه و پیشرفت همه­جانبه کشور هموار شود.

ایران متعلق به همه ایرانیان است. این را باور کنیم.