آذر منصوری

ما دمکراسی خواهیم. از آزادی انتخابات دفاع می کنیم، از حق تشکل و حقوق اساسی همه شهروندان دفاع می کنیم و باید هم در نهادهای حکمرانی و هم در احزاب و نهادهای جمعی اصلاح طلبان مدافع این حقوق باشیم.

 

آذر منصوری نوشت: این روزها مکرر شنیده می‌شود که گفتمان اصلاحات باید به روز و متناسب به مقتضیات جدید جامعه ایران روزآمد شود. از ضرورت نوسازی و بازسازی سامانه و تشکیلات جمعی اصلاح طلبان نیز سخن بسیار گفته و شنیده می شود. در ضرورت نوسازی تشکیلات اصلاح طلبان با توجه به تجربه بیش از یک دهه‌ی خود در نهادهای جمعی این جریان سیاسی به یک جمله بسنده می کنم که؛ اصلاح طلبان تا زمانی که نتوانند در قالب یک تشکیلات سیاسی پایدار، واحد و فراگیر گرد هم آیند، هر نوع ساختار و سامانه ای از یک سو موقتی خواهد بود و از سوی دیگر سال به سال با آفت تکثر احزاب چند نفره کارآمدی خود را از دست خواهد داد. اما مقدمه هر نوسازی و بازسازی تشکیلاتی اصلاح طلبان تکیه بر گفتمانی است که ضمن جامع بودن، از یک سو برآیند فهم و درک مشترک واقع بینانه اصلاح طلبان از شرایط و اقتضائات کشور و از سوی دیگر بیانگر سند مواضع و مبانی فکری آنها باشد.

سعی نگارنده آن است که با پاسخ به پرسش ما کیستیم در ۱۴بند ذیل این مبانی را تبیین کنم؛

اول؛ ما ایرانی هستیم، ایران را دوست داریم و اولویتمان حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی و منافع ملی است. ما ایران را برای همه‌ی ایرانیان می خواهیم و به همین دلیل باور داریم اصلی ترین و جدی ترین عامل حفظ ایران عزیز ما، تامین الزامات خیر همگانی و رفع کلیه اشکال تبعیض علیه همه شهروندان ایران است. ما خواستار ارتقاء جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه و جهان هستیم. ما حامی تقویت ارتباطات گسترده‌تر فرهنگی و اقتصادی میان ملت ها و دولت های حوزه تمدنی خود هستیم.

دوم؛ ما مسلمانیم. اما به دینی باور داریم که سازگار با اخلاق، عقلانیت و خادم معنویت و اخلاق در زندگی شخصی و عرصه مدنی باشد. ما موافق قرائتی از دین هستیم که سازگار با مقتضیات جهان امروز باشد. ما مخالف حق ویژه داشتن گروهی از دینداران در سیاست و در نهادهای حکمرانی و قانون هستیم. با اسلام انحصار گرایانه فاصله داریم و باور داریم که در عرصه سیاست باید همه دینداران و غیر دینداران حق برابر داشته باشند.

سوم؛ ما دمکراسی خواهیم. از آزادی انتخابات دفاع می کنیم، از حق تشکل و حقوق اساسی همه شهروندان دفاع می کنیم و باید هم در نهادهای حکمرانی و هم در احزاب و نهادهای جمعی اصلاح طلبان مدافع این حقوق باشیم.

چهارم؛ ما مخالف همه اشکال تبعیض (قومی، مذهبی و جنسیتی) هستیم و معتقدیم همه شهروندان باید از حق دسترسی به فرصت های برابر برخوردار باشند. به بیان دیگر مخالف جدی اقلیت سالاری هستیم.

پنجم؛ ما آزادی خواهیم. بنا بر این باور باید از حق آزادی های اساسی همه شهروندان دفاع کنیم، ما برای تحقق آزادی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی شهروندان، آزادی بیان، انتخابات آزاد و حق انتخاب آزاد سبک زندگی همه شهروندان ایران تلاش می کنیم.

ششم؛ ما توسعه گرا هستیم، اما نه توسعه آمرانه، بلکه تحقق توسعه فراگیر، دمکراتیک، پایدار، عادلانه، همه جانبه و متوازن را شایسته ایران عزیز و شهروندانش می دانیم.

هفتم؛ ما طرفدار نظام اقتصادی ترکیبی هستیم. به این معنی که هم از دولت برای گسترش خیر همگانی، تقویت زیرساخت های توسعه ملی و در نهایت رفاه جامع و همگانی برای همه شهروندان دفاع می کنیم و هم از سازوکار بازار بدون انحصار و کارآمد در بسیاری از حوزه ها دفاع می کنیم.

هشتم؛ ما حامی صیانت از محیط زیست هستیم و معتقدیم توجه به الزامات توسعه پایدار و متوازن می تواند اصلی ترین عامل صیانت از محیط زیست کشورمان باشد. به همین دلیل باور داریم باید شهروندان مدافع و حامی محیط زیست و تشکلهای زیست محیطی را قدر دانست و نگاه امنیتی را از این عرصه حذف کرد.

نهم؛ ما طرفدار استقلال ایران هستیم. استقلال را برابر با انزوا طلبی و دیوار کشیدن دور ایران نمی دانیم. از نگاه ما استقلال به این معنی است که می خواهیم تصمیم برای تعیین سرنوشت کشور و شهروندان ایران در ایران گرفته شود و تابع فشارهای خارجی نباشد. بنابراین ما مخالف هر گونه مداخله نظامی و نواستعماری و ظالمانه دولت های دیگر در امور ایران هستیم. ما حامی عادلانه سازی نهادها و قوانین جهانی و بین المللی هستیم و هر گونه تعامل با کشورهای متطقه و جهان را در چهارچوب منافع ملی کشور فرصت قلمداد می کنیم. ما همین استقلال را برای کشورهای دیگر نیز به رسمیت می شناسیم و مخالف دخالت دولت ایران در تعیین سرنوشت کشورهای دیگر بر خلاف خواست ملت هایشان هستیم.

یازدهم؛ ما به صیانت از امنیت ایران و ایرانیان اهمیت می دهیم. به لزوم تقویت صنایع و ابزارهای دفاعی بازدارنده از جنگ و تجاوز سایر کشورها به ایران باور داریم، اما به موازات آن استفاده از همه ظرفیت های و بازدارندگی دیپلماتیک را نیز ضروری می دانیم.

دوازدهم؛ ما قانون گرا و خشونت پرهیزیم. یعنی در روش فعالیت های سیاسی مان از هر نوع قانون شکنی و هر نوع خشونت پرهیز داریم و باور داریم باید از مسیرهای خشونت پرهیز برای اصلاح قوانین غیر عادلانه و غیر قابل دفاع تلاش کنیم. به همین میزان نیز حاکمیت و همه نیروهای سیاسی و شهروندان را به رواداری و پرهیز از خشونت و قانون شکنی دعوت می کنیم و گفتگو‌ را تنها راه رسیدن به درک مشترک از چالش ها و رسیدن به تفاهم روی راه حل ها می دانیم.

سیزدهم؛ ما حامی شکل گیری توأمان حاکمیت توانا و جامعه مدنی توانا هستیم. هر دو باید توانا باشند، چرا که ضعیف شدن هر دو مانع از تحقق توسعه، دمکراسی و عدالت در ایران است.

چهاردهم؛ ما به حقوق بشر و حقوق شهروندی باور داریم. معتقدیم آنجا که پای حقوق بشر و حقوق شهروندی در میان است، هیچ تبصره ای مجاز نیست. نه جنسیت، نه قومیت، نه دین، نه نژاد، نه زبان و نه جهت گیری های سیاسی و دگر اندیشی، هیچکدام نمی تواند ناقض حقوق بشر و حقوق شهروندی افراد باشد.

پانزدهم؛ ما صلح طلبیم. هم صلحی که نقش بازدارندگی از جنگ و خشونت دارد و هم صلحی که مبتنی بر رضایت و تجارت متقابل بین کشورهاست. به همین دلیل دیپلماسی، مذاکره و گفتگو و تعامل سازنده با جهان را برای پیشگیری از جنگ و گسترش صلح و تقویت منافع ملی ایران ضروری می دانیم.

شانزدهم؛ ما فساد ستیزیم. به اصلاحات حقیقی و حقوقی در ساختار حکمرانی برای مقابله و کاهش فساد توجه داریم. اینها را لازمه مبارزه با فساد می دانیم. شفافیت، مدیریت تعارض منافع، رسانه های آزاد، شبکه های اجتماعی آزاد، انتخابات و احزاب، حق تجمع و اعتراض خشونت پرهیز، دادرسی عادلانه در قوه قضاییه، رشد دمکراسی و کاهش فقر و انواع تبعیض را از لوازم اصلی کاهش ریشه ای فساد در کشور می دانیم.

 

منبع: وبسایت امتداد