یک فعال سیاسی با اشاره به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری گفت: مناظره‌ها در سطح یک انتخابات باشکوه و پرشور بین رجال سیاسی که در تراز مردم ایران باشند، نبود.

 

احمد مازنی درباره این که برخی از چهره‌های اصولگرا برای این در انتخابات ثبت‌نام کردند تا در جریان مبارزات انتخاباتی به سید ابراهیم رئیسی کمک کنند اما رفته رفته به این نتیجه رسیدند که می‌توانند خودشان هم رئیس‌جمهور شوند و تاکنون انصراف ندادند، گفت: هنگامی که اکثر قریب به اتفاق نامزدهای جبهه اصلاحات را رد صلاحیت کردند طبعاً برای این‌که یک رقابت  ولو حتی سوری شکل بگیرد ، از بین خود نیروهای یک جبهه باید افرادی را کاندیدا می کردند؛ حالا این که این افراد باتوجه به واقعیت‌های سیاسی جامعه ایران می‌توانند در زمینه میزان مشارکت و جلب آرا نقشی داشته باشند بستگش به این دارد که در چه سطحی عمل می‌کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفتار مردم مشخص می‌کند آیا همه آن‌هایی که ثبت نام کرده‌اند باقی می‌مانند یا این‌که انصراف می‌دهند و پوششی‌ بودن‌شان مشخص خواهد داشت.

وی با بیان این که درحال حاضر نمی‌توان به قطعیت پیش‌بینی کرد که کدام کاندیداها تا لحظه آخر خواهند ماند و یا کدام می‌خواهند احیانا به نفع بعضی کناره‌گیری کنند، عنوان کرد: یکی از روزنامه‌های جریان اصولگرا که از بیت‌المال هم ارتزاق می‌کند و خطوط کلی این جریان را مشخص می‌کند با یادداشتی که نوشته است به نظر می‌رسد احساس خطر کرده است و مطرح کرده اگر هرکدام از این نامزدها در این فضا احساس پیروزی و موفقت کنند و یا سبد رایی را برای خودشان متصور شوند و باقی بمانند، ممکن است آرای کل این جریان شکسته شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال این که انتخابات به دور دوم کشیده شود قوی است و آن زمان دو نفر چه کسانی می‌توانند باشند؟ باید  مشاهده کنیم نظر سنجی‌ها چه می‌گوید و وضعیت هرکدام از کاندیداها در میدان چه خواهد بود.

مازنی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مناظراتی بین نامزدهای این دوره از انتخابات برگزار شد آیا این مناظرات آنقدر تاثیرگذار بوده که درصد مشارکت مردم را بالا ببرد یا خیر گفت: مناظره‌ها در سطح  یک انتخابات باشکوه و پرشور بین رجال سیاسی که در تراز مردم ایران باشند، نبود و به نظر آنچنان قوی برگزار نشد اما در عین حال در همین سطح هم افراد در گفت‌وگوهایی که داشتند، مطالبی مطرح کردند که تا حدی خود را به مردم معرفی کردند.

وی افزود: افرادی که مناظرات را نگاه کردند طبعاً اطلاعاتی به دست آورند و افراد ناشناخته‌ای را هم شناختند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده از سوی نامزده‌ها در این دوره از مناظرات بیان کرد: آقای رئیسی می‌گوید مردم از ایشان خواسته‌اند که در این دوره از انتخابات شرکت کند، باید گفت بله جمعی از مردمی هم از ایشان درخواست کردند اما این افراد عموماً از جبهه اصولگرایی کشور بودند که سعی می‌کنند اسم خودشان را عوض کنند و بگذارند «نیروی انقلابی» و بقیه هم از نظرشان غیر انقلابی هستند.

مازنی بیان کرد: برنامه‌های تبلیغاتی وی به عنوان رئیس قوه قضائیه از صدا وسیما به صورت مستمر پوشش داده می‌شد، نمازهای ایشان و پدرخانم‌شان آقای علم‌الهدی را در ماه رمضان مرتب پخش می‌کردند، با استفاده از بیت المال به عنوان رئیس قوه سفرهایی را رفتند و مردمی که گرفتار مشکلات معیشتی هستند با او سخن می‌گفتند که رئیسی حمل بر این می‌کرد که از ایشان دعوت به انتخابات شده است.

وی یادآور شد: اگر  یک انتخابات پرشور مانند دوم خرداد ۷۶  و یا  ۹۶ برگزار شود قطعا مردمی که به آقای روحانی و خاتمی رأی دادند، مطالبه‌ای از آقای رئیسی ندارند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: این چند روزه باقی مانده  مشخص می‌کند آیا واقعا این بحثی که مطرح بود آقای رئیسی بیاید مابقی کاندیداهای جریان اصولگرایی ثبت نام نمی‌کنند و یا اگر هم ثبت‌نام کنند، کناره گیری می‌کنند در عمل و عالم واقع، همین خواهد بود و یا اتفاق نخواهد افتاد.

 

منبع: ایلنا